nyheter
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Idélaboratoriet har uppdrag för sex miljoner kr i Colombia
Idélaboratoriet, Malmö, har det senaste året tagit uppdrag för cirka sex miljoner kronor i staden Medellin i Colombia.

– När vi startade var ett mål att arbeta med stora städers innovationsförmåga, nu är vi där. Vi är stolta över att få vara en del förändringen i en stad som tidigare associerades med våld och narkotika, säger Andréas Breiler.

Svensk innovationskompetens är het i världen. Det senaste exemplet är innovationskonsultbolaget Idélaboratoriet som tagit olika uppdrag till ett värde på runt sex miljoner kronor under det senaste året för att hjälpa till att utveckla fyramiljoners staden Medellins innovationspotential.

Medellin har som mål att bli Sydamerikas mest innovativa stad istället för att vara en plats känd som knarkkungen Pablo Escobars hemmaplan.

Idélaboratoriet har vunnit uppdragen i konkurrens med flera stora och kända konsultbyråer runtom i världen som IDEO (USA) och Penza (Israel). Företaget har genomfört och ska genomföra uppdrag som utbildningar inom Innovation Management, produkt- och prototyputveckling och ”The Innovation Eco System”.

Idélaboratoriet har också genomfört en studieresa för en colombiansk delegation i Skandinavien, The Scandinavian Innovation Tour 2013, och träffat företag som Spotify, Ikea, Hay, Novo Zymes, Iittala, Rovio och Ericsson samt spelare i innovationssystemet som exempelvis det danska Innovationsministeriet, Vinnova, Media Evolution City och Tekes i Finland.

Medarrangörer var svenska och colombianska ambassaden och stort fokus lades på att knyta de länderna närmare varandra genom utbyte av kunskap och matchmaking.

För att utföra de här uppdragen får Idélaboratoriet hjälp av andra svenska organisationer som bland andra Zenit Design, Smart Textiles och Minc. Men också internationell expertis som Frog Design (USA), Philips Design (Holland) och The Main (Tyskland). Fler samarbetspartners är på gång för utförandet av kommande uppdrag.

Medellin är Colombias andra största stad med cirka 4 miljoner invånare. De senaste 15 åren har staden genomgått en internationellt uppmärksammad transformation och försöker nu stärka sin innovationskraft.

Medellin blev framröstad som Årets Mest Innovativa stad år 2012 av Wall Street Journal och Urban land Institute.

– Det är intressant hur stor kraft och stora resurser Medellin lägger på att stärka sin innovationskraft. Och de vill bara jobba med de bästa på ett internationellt plan. Det är i motsats till exempelvis många svenska upphandlingar kring innovation, som ofta väljer leverantörer med lägst pris, säger Jonas Michanek, en av Idélaboratoriets grundare.

– Upphandlingar av kompetens i svensk offentlig verksamhet riskerar att bidra till en ”brain drain” och urholka kvaliteten i det nationella, regionala och lokala innovationsarbetet. Det är en diskussion vi måste börja ta. Annars blir det som nu att vi på Idélaboratoriet sitter och arbetar i utvecklingsländer och de med lägre pris och kvalitet arbetar i Skåne. Det är ingen bra spiral i det långa loppet. Även om vi givetvis tycker det är kul att jobba internationellt.

Idélaboratoriet startade år 2000 och har varit lönsamt varje år. Företaget har jobbat med innovation i alla världsdelar och med kunder som bland andra Tetra Pak, Ericsson, Carlsberg, Hyper Island NY, Borealis, Sony Mobile, St Jude Medical och Choice Hotels.

Grundarna Andreas Breiler och Jonas Michanek har publicerat flera böcker kring innovation och kreativitet varav den största framgången är "Idéagenten, en handbok i kreativa processer" som utgivits på svenska, danska, engelska och spanska och sålts i över 10 000 exemplar.