platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Mellanskogsmässan blir Mellanskogs Elmia

Elmia, världens ledande skogsmässearrangör, och Mellanskog som är en av Sveriges största skogsägarföreningar, ska genomföra tre skogsmässor tillsammans i Mellansverige. Mässorna får namnet Mellanskogs Elmia där den första mässan genomförs den 22-23 augusti nästa år.

– Vi har sett oss om efter en professionell mässarrangör och ser Elmia som en intressant partner för att utveckla vår befintliga Mellanskogsmässa och kunna attrahera fler skogsägare och andra med anknytning till skogen, säger Sture Karlsson, vd för Mellanskog.

Mellanskog, som ägs av 32 000 medlemmar i Svealand och sydligaste delen av Norrland, har anordnat Mellanskogsmässan sedan år 2006. Mässan har intagit positionen som den ledande skogsmässan i Mellansverige och samlade 8 000 besökare år 2010.

Elmia är världens ledande arrangör av skogsmässor med både Elmia Wood och SkogsElmia i portföljen, två mässor som båda går vart fjärde år. Drygt 54 000 besökare kom till Elmia Wood i år och drygt 33 000 besökare kom till Skogs Elmia år 2011.

Samarbetet att arrangera den gemensamma mässan Mellanskogs Elmia öppnar nya möjligheter för båda parter.

– Med det här avtalet kan vi koncentrera oss på att jobba med våra medlemmar och våra evenemang, och Elmia kan koncentrera sig på att utveckla själva mässan, säger Sture Karlsson.

För Elmia innebär samarbetet en möjlighet att få göra ytterligare en stor skogsmässa tillsammans med en kompetent partner och få en utökad kontakt med det stora mellansvenska skogsbruket och alla dess skogsägare, entreprenörer och landsbygdsföretagare med fokus på skogen.

På sikt handlar det om att bygga upp en mötesplats som är lika viktig för Mellansverige som Skogs Elmia är för södra Sverige.

– Det här ger oss ytterligare bred förankring i en bransch som betyder väldigt mycket för oss,och där vi redan har starka relationer med utställare och besökare, säger Torbjörn Johnsen, Marketing Director för Elmia Exhibitions & Events.