platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Mellanskogsmässan blir Mellanskogs Elmia

Elmia, världens ledande skogsmässearrangör, och Mellanskog som är en av Sveriges största skogsägarföreningar, ska genomföra tre skogsmässor tillsammans i Mellansverige. Mässorna får namnet Mellanskogs Elmia där den första mässan genomförs den 22-23 augusti nästa år.

– Vi har sett oss om efter en professionell mässarrangör och ser Elmia som en intressant partner för att utveckla vår befintliga Mellanskogsmässa och kunna attrahera fler skogsägare och andra med anknytning till skogen, säger Sture Karlsson, vd för Mellanskog.

Mellanskog, som ägs av 32 000 medlemmar i Svealand och sydligaste delen av Norrland, har anordnat Mellanskogsmässan sedan år 2006. Mässan har intagit positionen som den ledande skogsmässan i Mellansverige och samlade 8 000 besökare år 2010.

Elmia är världens ledande arrangör av skogsmässor med både Elmia Wood och SkogsElmia i portföljen, två mässor som båda går vart fjärde år. Drygt 54 000 besökare kom till Elmia Wood i år och drygt 33 000 besökare kom till Skogs Elmia år 2011.

Samarbetet att arrangera den gemensamma mässan Mellanskogs Elmia öppnar nya möjligheter för båda parter.

– Med det här avtalet kan vi koncentrera oss på att jobba med våra medlemmar och våra evenemang, och Elmia kan koncentrera sig på att utveckla själva mässan, säger Sture Karlsson.

För Elmia innebär samarbetet en möjlighet att få göra ytterligare en stor skogsmässa tillsammans med en kompetent partner och få en utökad kontakt med det stora mellansvenska skogsbruket och alla dess skogsägare, entreprenörer och landsbygdsföretagare med fokus på skogen.

På sikt handlar det om att bygga upp en mötesplats som är lika viktig för Mellansverige som Skogs Elmia är för södra Sverige.

– Det här ger oss ytterligare bred förankring i en bransch som betyder väldigt mycket för oss,och där vi redan har starka relationer med utställare och besökare, säger Torbjörn Johnsen, Marketing Director för Elmia Exhibitions & Events.