nyheter
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler svenska resenärer men sämre resultat för Finnair
Den svenska vurmen för Asien består. Resandet från Sverige till Asien med Finnair har ökat med 12 procent från juli till september, visar flygbolagets kvartalsrapport. Mest ökar resandet till Singapore, Bangkok och Hongkong. Samtidigt minskar det rena turistresandet, medan affärsresenärerna är Finnair trogna.

Det operativa resultatet för Finnair under perioden juni till september landar på 38,4 miljoner euro, vilket är 24 procent sämre än motsvarande tid förra året. Samtidigt fortsätter antalet resenärer till Asien att öka, med destinationer som Singapore (61 procent), Bangkok (12 procent) och Hongkong (9 procent) i topp. Även resandet till Europa ökar med 35 procent.

Turistresandet minskar något för Finnair, men affärsresandet är stabilt. Trots fler resenärer minskar bolagets omsättning och vinsten per passagerare. En förklaring är den svaga yen-kursen.

– Vi är glada över det fortsatt stora intresset för Asien och att vi har en så stark ställning bland affärsresenärerna. Det visar att vi har en hållbar strategi i en tid där valutakurser och konkurrens från nya aktörer på marknaden är några av våra utmaningar, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.

De hetaste europeiska destinationerna som ökade mest procentuellt sett under årets tredje kvartal är Krakow, Rom och München. Resandet mellan Stockholm och Helsingfors ökade under samma period med åtta procent.