platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler svenska resenärer men sämre resultat för Finnair
Den svenska vurmen för Asien består. Resandet från Sverige till Asien med Finnair har ökat med 12 procent från juli till september, visar flygbolagets kvartalsrapport. Mest ökar resandet till Singapore, Bangkok och Hongkong. Samtidigt minskar det rena turistresandet, medan affärsresenärerna är Finnair trogna.

Det operativa resultatet för Finnair under perioden juni till september landar på 38,4 miljoner euro, vilket är 24 procent sämre än motsvarande tid förra året. Samtidigt fortsätter antalet resenärer till Asien att öka, med destinationer som Singapore (61 procent), Bangkok (12 procent) och Hongkong (9 procent) i topp. Även resandet till Europa ökar med 35 procent.

Turistresandet minskar något för Finnair, men affärsresandet är stabilt. Trots fler resenärer minskar bolagets omsättning och vinsten per passagerare. En förklaring är den svaga yen-kursen.

– Vi är glada över det fortsatt stora intresset för Asien och att vi har en så stark ställning bland affärsresenärerna. Det visar att vi har en hållbar strategi i en tid där valutakurser och konkurrens från nya aktörer på marknaden är några av våra utmaningar, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.

De hetaste europeiska destinationerna som ökade mest procentuellt sett under årets tredje kvartal är Krakow, Rom och München. Resandet mellan Stockholm och Helsingfors ökade under samma period med åtta procent.