platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler svenska resenärer men sämre resultat för Finnair
Den svenska vurmen för Asien består. Resandet från Sverige till Asien med Finnair har ökat med 12 procent från juli till september, visar flygbolagets kvartalsrapport. Mest ökar resandet till Singapore, Bangkok och Hongkong. Samtidigt minskar det rena turistresandet, medan affärsresenärerna är Finnair trogna.

Det operativa resultatet för Finnair under perioden juni till september landar på 38,4 miljoner euro, vilket är 24 procent sämre än motsvarande tid förra året. Samtidigt fortsätter antalet resenärer till Asien att öka, med destinationer som Singapore (61 procent), Bangkok (12 procent) och Hongkong (9 procent) i topp. Även resandet till Europa ökar med 35 procent.

Turistresandet minskar något för Finnair, men affärsresandet är stabilt. Trots fler resenärer minskar bolagets omsättning och vinsten per passagerare. En förklaring är den svaga yen-kursen.

– Vi är glada över det fortsatt stora intresset för Asien och att vi har en så stark ställning bland affärsresenärerna. Det visar att vi har en hållbar strategi i en tid där valutakurser och konkurrens från nya aktörer på marknaden är några av våra utmaningar, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.

De hetaste europeiska destinationerna som ökade mest procentuellt sett under årets tredje kvartal är Krakow, Rom och München. Resandet mellan Stockholm och Helsingfors ökade under samma period med åtta procent.