nyheter
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus
ett steg närmare förverkligandet
sammanslagning
BokningsBolaget och Compro Möten & Event
går samman blir Mice BokningsBolaget AB.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels
utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar.
satsning för ökad konkurrenskraft
​Stor omställningsinsats
för skånska mötesanläggningar.
400 startande
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
arrangeras av Föreningen För Mörkrets och Kylans Glada Vänner.
Portulans Institute och Unesco
Sverige etta i världen
på digital samhällsomvandling.
Framtidens mötesbransch
Besöksnäringens omställning
stöttas genom ny finansiering.
DEBATT DEBATT DEBATT
Svenska Möten
har erbjudit digital konferensbokning sedan 2015.
Nysatsning
Lundsbrunns kurort blir
Lundsbrunn Resort & Spa.
Strikta hälso- och säkerhetsprocesser
Radisson Blu Hotel, Lund
är certifierade enligt Radisson Safety Protocol.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler svenska resenärer men sämre resultat för Finnair
Den svenska vurmen för Asien består. Resandet från Sverige till Asien med Finnair har ökat med 12 procent från juli till september, visar flygbolagets kvartalsrapport. Mest ökar resandet till Singapore, Bangkok och Hongkong. Samtidigt minskar det rena turistresandet, medan affärsresenärerna är Finnair trogna.

Det operativa resultatet för Finnair under perioden juni till september landar på 38,4 miljoner euro, vilket är 24 procent sämre än motsvarande tid förra året. Samtidigt fortsätter antalet resenärer till Asien att öka, med destinationer som Singapore (61 procent), Bangkok (12 procent) och Hongkong (9 procent) i topp. Även resandet till Europa ökar med 35 procent.

Turistresandet minskar något för Finnair, men affärsresandet är stabilt. Trots fler resenärer minskar bolagets omsättning och vinsten per passagerare. En förklaring är den svaga yen-kursen.

– Vi är glada över det fortsatt stora intresset för Asien och att vi har en så stark ställning bland affärsresenärerna. Det visar att vi har en hållbar strategi i en tid där valutakurser och konkurrens från nya aktörer på marknaden är några av våra utmaningar, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.

De hetaste europeiska destinationerna som ökade mest procentuellt sett under årets tredje kvartal är Krakow, Rom och München. Resandet mellan Stockholm och Helsingfors ökade under samma period med åtta procent.