platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
omvärldsanalys
Sveriges största varumärken
förlorar över 100 miljarder SEK i värde.
72 procent bokat
Stark orderingång på Stockholmsmässan
inför 2022.
på nytt jobb
Scandic växlar upp
rekryteringstakten i Dalarna.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler svenska resenärer men sämre resultat för Finnair
Den svenska vurmen för Asien består. Resandet från Sverige till Asien med Finnair har ökat med 12 procent från juli till september, visar flygbolagets kvartalsrapport. Mest ökar resandet till Singapore, Bangkok och Hongkong. Samtidigt minskar det rena turistresandet, medan affärsresenärerna är Finnair trogna.

Det operativa resultatet för Finnair under perioden juni till september landar på 38,4 miljoner euro, vilket är 24 procent sämre än motsvarande tid förra året. Samtidigt fortsätter antalet resenärer till Asien att öka, med destinationer som Singapore (61 procent), Bangkok (12 procent) och Hongkong (9 procent) i topp. Även resandet till Europa ökar med 35 procent.

Turistresandet minskar något för Finnair, men affärsresandet är stabilt. Trots fler resenärer minskar bolagets omsättning och vinsten per passagerare. En förklaring är den svaga yen-kursen.

– Vi är glada över det fortsatt stora intresset för Asien och att vi har en så stark ställning bland affärsresenärerna. Det visar att vi har en hållbar strategi i en tid där valutakurser och konkurrens från nya aktörer på marknaden är några av våra utmaningar, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.

De hetaste europeiska destinationerna som ökade mest procentuellt sett under årets tredje kvartal är Krakow, Rom och München. Resandet mellan Stockholm och Helsingfors ökade under samma period med åtta procent.