nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Bort med möbler och garderober – en av årets konferenstrender

Konferenshösten har tagit rejäl fart. Och ute på Vår Gård i Saltsjöbaden har några tydliga trender redan hunnit visat sig.

– Gästerna har nya krav på hur de vill bo och det påverkar hotellrummen. Vi märker också att miljö, hälsa och en ny sorts teambuilding har blivit allt viktigare, säger Katarina Romell, vd på Vår Gård som i våras utsågs till Sveriges bästa konferenshotell.

 

Tydliga trender för 2013 är följande:

 

• Gästerna har nya åsikter om rummen. Hotellrummen är inte vad de tidigare var. Man arbetar inte längre vid skrivbordet, utan sitter hellre i en mysfåtölj eller i sängen med sin mobil, platta eller dator. Många vill inte heller jobba ensamma på rummet utan sitter i stället i loungen bland andra. Det finns inte längre några större behov av garderober om man bara stannar över en natt. Hotellrummet blir allt mer ett sovrum där sängen får större betydelse. Det leder till krav på högre kvalitet när det gäller sängar och sängkläder.

 

• Gästerna är fortfarande intresserade av teambuildning men fler och fler har släppt de fysiska aktiviteterna eller i alla fall minskat ner på dem. Fortfarande finns det företag som vill paddla havskajak, gå på kol och köra segway-stafett, men trenden går mer åt ”seriös” teambuildning för att skapa bättre kommunikation i gruppen.

 

• Hälsa utan pekpinnar är en annan tydlig trend. Gästerna vill må bra men göra det på egen hand, alla behöver inte göra samma sak. Flera olika dieter efterfrågas. Kraven på bra råvaror har ökat. Maten ska lagas från grunden på plats, ingen vill ha halvfabrikat. Godiset har bytts ut mot skålar med hälsosamma blandningar av torkad frukt, nötter och frön.

 

• Miljömedvetenheten har också intagit konferensvärlden med full effekt. Gästerna vill helst att maten ska vara närproducerad och ekologisk. För Vår Gårds del har det inneburit en satsning på krav- och rättvisemärkt kaffe, ekologiska viner, kravmärkta mejerier från Väddö Gårdsmejeri och kravuppfödda lamm från Molstaberg.

– Wellness har dessutom blivit en hygienfaktor. Det är ingenting man längre kan locka med, det ska bara finnas, säger Katarina Romell.