platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Bort med möbler och garderober – en av årets konferenstrender

Konferenshösten har tagit rejäl fart. Och ute på Vår Gård i Saltsjöbaden har några tydliga trender redan hunnit visat sig.

– Gästerna har nya krav på hur de vill bo och det påverkar hotellrummen. Vi märker också att miljö, hälsa och en ny sorts teambuilding har blivit allt viktigare, säger Katarina Romell, vd på Vår Gård som i våras utsågs till Sveriges bästa konferenshotell.

 

Tydliga trender för 2013 är följande:

 

• Gästerna har nya åsikter om rummen. Hotellrummen är inte vad de tidigare var. Man arbetar inte längre vid skrivbordet, utan sitter hellre i en mysfåtölj eller i sängen med sin mobil, platta eller dator. Många vill inte heller jobba ensamma på rummet utan sitter i stället i loungen bland andra. Det finns inte längre några större behov av garderober om man bara stannar över en natt. Hotellrummet blir allt mer ett sovrum där sängen får större betydelse. Det leder till krav på högre kvalitet när det gäller sängar och sängkläder.

 

• Gästerna är fortfarande intresserade av teambuildning men fler och fler har släppt de fysiska aktiviteterna eller i alla fall minskat ner på dem. Fortfarande finns det företag som vill paddla havskajak, gå på kol och köra segway-stafett, men trenden går mer åt ”seriös” teambuildning för att skapa bättre kommunikation i gruppen.

 

• Hälsa utan pekpinnar är en annan tydlig trend. Gästerna vill må bra men göra det på egen hand, alla behöver inte göra samma sak. Flera olika dieter efterfrågas. Kraven på bra råvaror har ökat. Maten ska lagas från grunden på plats, ingen vill ha halvfabrikat. Godiset har bytts ut mot skålar med hälsosamma blandningar av torkad frukt, nötter och frön.

 

• Miljömedvetenheten har också intagit konferensvärlden med full effekt. Gästerna vill helst att maten ska vara närproducerad och ekologisk. För Vår Gårds del har det inneburit en satsning på krav- och rättvisemärkt kaffe, ekologiska viner, kravmärkta mejerier från Väddö Gårdsmejeri och kravuppfödda lamm från Molstaberg.

– Wellness har dessutom blivit en hygienfaktor. Det är ingenting man längre kan locka med, det ska bara finnas, säger Katarina Romell.