nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Medvind för Imex Amerika

När Imex Amerika avslutades på Sands Expo i Las Vegas igår, kunde Ray Bloom, ägare och ordförande för Imex Group som arrangerar IMEX America, visa på rakt igenom stigande siffror.

Hosted Buyer-besökarna ökade från 2 400 i fjol till knappt 2 700. Antalet förbokade individuella möten mellan köpare och leverantörer har ökat med 27 procent, från fjolårets 38 000 möten till årets 50 000 möten. Utöver dem tillkommer 9 500 förbokade gruppmöten.

Utställarna har också blivit fler, 2 694 stycken i år, mot 2 413 förra året. Ray Bloom berömmer också utvecklingen på designsidan när det gäller mässans montrar.

Den största enskilda affären som gjordes på mässan, åtminstone den största som offentliggjorts, var en direktbokning av 10 000 hotellnätter i Austin, Texas.

Andra höjdpunkter som Ray Bloom lyfter fram är premiären för mötet mellan Imex och US Travel Association Policymakers Forum.

– Vid en utmanande tid för den amerikanska regeringen är vi mycket glada över att borgmästaren i Washington DC, Vincent Gray, kunde medverka via satellitlänk. Han talade till cirka 60 industri- och politiska ledare inklusive borgmästare David Coss från Santa Fe och före detta borgmästaren i Las Vegas, Oscar Goodman.

Till det tredje Executive Meetings Forum kom 30 företagsmötesplanerare, nästan alla från Nordamerika. De representerade företag som bland andra McDonalds, KPMG, Wells Fargo, Monster och Cisco

– Den här gruppen av köpare har en årlig budget på 2,5 miljarder dollar när det gäller möten och events, säger Ray Bloom.

Den globala nätverksorganisationen MPI, som är partner med Imex i Amerika och i Europa, genomförde för första gången det nya utbildningsprogrammet Smart Monday för 1 200 deltagare.

MPIs vd Paul van Deventer uttryckte sin glädje över att 1 700 gäster deltog i MPI Foundation Rendezvous på PURE, en mycket viktig insamlare för MPI Foundation.

Ray Bloom gladdes också över 100 deltagare på Future Leaders Forum, som är ett gemensamt initiativ mellan Imex, MPI och MCI för att främja, uppmuntra och inspirera nästa generation av mötesindustrins ledare runt om i världen.