Idag under ”Place Marketing Forum” i franska Aix-en-Provence, tog Göteborg & Co emot pris för hur destinationen marknadsförs. Utmärkelsen delades ut för ”Best Practice” i kategorin ny marknadsföring och ledning.
Modellen när privata och offentliga intressenter samarbetar kallas public-private-partnership, och är något som många strävar efter.
– Det är roligt att de uppmärksammar att vi har varit duktiga på att förena privat och offentlig verksamhet i vår samverkansmodell, säger Camilla Nyman, tf vd för Göteborg & Co.
Att samarbete mellan offentliga och privata intressen är bästa sättet att bli framgångsrik är ett känt faktum, men kan vara svårt att genomföra i praktiken.
Redan år 1991 började Göteborg & Co att bygga upp en modell för private-public-partnership när det gäller att utveckla och marknadsföra turistdestinationen Göteborg.
Bilden: År 2021 fyller Göteborg 400 år. Jubileumsprojektet vill nu som det första exemplet lyfta fram Stora Hamnkanalen och visa på platsens potential. Fotograf: Dick Gillberg.