platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
IMEX startar IMEX America i LasVegas 10-13 oktober 2011

Den mycket framgångsrika IMEX-mässan i Frankfurt får en systermässa i USA. Start 10-13 oktober 2011, alltså om ganska exakt två år. Till historien hör att det var Ray Bloom och Paul Flackett som startade EIBTM i Geneve 1988 som de sedan sålde till Reeds Travel Exhibitions. Reeds Travel Exhibitions meddelade för en tid sedan att de startar en AIBTM i USA, som visserligen redan en gång har hunnit ställas in, men nu är på banan för  2011.

På presskonferensen i LasVegas tillsammasn med Ray Bloom fanns också IMEX strategiska partner i USA, MPI och dess vd Bruce MacMillan, men också Chris Meyer, försäljningdsdirektören för Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA).

Den nya mässan kommer att genomföras på Sands Expo Convention Center vid Venetian/Palazzo mellan 11 – 13 oktober 2011 och kommer att ha stora fördelar eftersom de arbetar med MPI, världens största nätverk för den internationella mötesindustrin, men har också sedan många år med utvecklingen av både EIBTM och IMEX skaffat sig ett stort och viktigt nätverk över hela USA som nu på hemmaplan kan visa sig vara helt avgörande för en eventuell framgång för mässan.  Mässan komer att drivas som en del av IMEX Group och liksom IMEX i Frankfurt drivas utan kompromisser när det gäller fokus på affärer, ett stort hosted buyer-program och ett brett globalt samarbete inom mötesindustrin.

IMEX America kommer liksom sin syster i Europa att samarbeta med de tyngsta och viktigaste organisationerna i världen inom mötesindustrin. Site (den ledande organisationen för incnetiveresande och motivationsevent) kommer at håla sin årliga kongress i abslutning till mässan 13 – 15 oktober, samtidigt som ICCA (International Congress & Convention Association), DMAI (Destination Marketing Association International), AIPC (International Association of Congress Centres) and ECM (European Cities Marketing) kommer att vara med som support och uppbackning. Lägg till detta ASAE (American Society of Association Executives) som kommer att svara för ett utbildningsprogram dagen före mässan. Fler samarbetspartners kan förväntas under resans gång.

IMEX Amerika kommer att få det största hosted-buyer-programmet i USA:s historia, säger Ray Bloom. Redan första året kommer vi att ha 1 500 inbjudna köpare, varav 80 proent kommer från USA och resterande 20 procent (300 deltagare), kommer att hämtas från resten av världen. Vi kommer också att producera en mycket stor marknadskampanj i USA för att locka nyckelpersoner att komma till mässan i Las Vegas.

– MPI har en stark historia med partnerskap med de ledande aktörerna inom mötesindustrin, säger Bruce MacMillan, President och CEO i MPI. Som en av IMEX långtidspartners ser vi det som en ära att bli strategisk partner med den nya mässan för att ta fram ett fantastiskt utbildningsprogram för hela mötes- och eventindustrin och därmed skapa en helt ny marknadsplats med alla dess möjligheter.

– Vi är mycket  glada över att IMEX valde Las Vegas som sin hemstad i USA, säger Chris Meyer, försäljningsdirektör för Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA). Vi har fler än 140 000 hotellrum, mycket bra transportmöjligheter från hela USA och dessutom ett växande internationellt direktflyg. Vi räknar med att IMEX USA ska stanna länge i LasVegas.

Bilden: Ray Bloom, ordförande för IMEX Group.