platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
Undersökning fastslår:
Åtta av 10 föredrar fysiska möten
framför digitala.
Scandinavian XPO
Airport City Stockholm
- en helt ny stad växer fram.
RSS
rss_icon
Länkar
Första bokningsbolag med klimatpositiva möten

Många kunder väljer att lägga sitt möte på en miljöcertifierad anläggning och fler och fler anläggningar väljer att göra just detta – miljöcertifiera och/eller klimatneutralisera sin verksamhet. Men det finns faktiskt ett steg till att gå, som förvånansvärt få har gjort. Nämligen att förutom att även bli en klimatpositiv verksamhet också hjälpa kunden att minska sin miljöpåverkan.

– Idag är miljö och framför allt klimat högaktuella ämnen i samhällsdebatten men även i mötesindustrin, säger Katarina Niss, delägare i bokningsföretaget Peppar Svensk Mötesdesign.

– Vi erbjuder kunden att ta ett steg längre i sin miljöhänsyn. Kunden ges möjlighet att göra sitt möte eller konferens inte bara klimatneutral utan även - klimatpositiv! På det viset kan kunderna välja att faktiskt bidra ännu mer till att minska sin klimatpåverkan och kompensera i form av köp av utsläppsrätter.

–  Genom vårt klimatverktyg räknar vi fram halten av koldioxid som mötete eller konferensen genererar, oavsett hur stor eller liten sammandragningen är. Vi nöjer oss inte med att enbart lova klimatneutralisering utan kunden erbjuds att kompensera sitt möte så att den blir klimatpositiv, genom köp av utsläppsrätter via SNF, Sveriges Naturskyddsförening.

– Vi är väl närmast förvånade över att ingen annan erbjuder denna tjänst. En del flygbolag ligger långt före eftersom de sedan länge erbjuder möjlighet att klimatkompensera flygresan för såväl privatpersoner som företag.

Peppar Svensk Mötesdesign lever som de lär, de är idag ett klimatneutralt företag och har gjort verksamheten Klimatpositiv.

– Utöver den mängd koldioxid vi producerar genom vår verksamhet idag väljer vi att kompensera med ytterligare 15 procent. Kompenseringen sker genom Svenska Naturskyddsföreningen som vi ger i uppdrag att köpa utsläppsrätter. Samtidigt stöder vi SNF:s arbete med klimatfrågor.