platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
RSS
rss_icon
Länkar
Första bokningsbolag med klimatpositiva möten

Många kunder väljer att lägga sitt möte på en miljöcertifierad anläggning och fler och fler anläggningar väljer att göra just detta – miljöcertifiera och/eller klimatneutralisera sin verksamhet. Men det finns faktiskt ett steg till att gå, som förvånansvärt få har gjort. Nämligen att förutom att även bli en klimatpositiv verksamhet också hjälpa kunden att minska sin miljöpåverkan.

– Idag är miljö och framför allt klimat högaktuella ämnen i samhällsdebatten men även i mötesindustrin, säger Katarina Niss, delägare i bokningsföretaget Peppar Svensk Mötesdesign.

– Vi erbjuder kunden att ta ett steg längre i sin miljöhänsyn. Kunden ges möjlighet att göra sitt möte eller konferens inte bara klimatneutral utan även - klimatpositiv! På det viset kan kunderna välja att faktiskt bidra ännu mer till att minska sin klimatpåverkan och kompensera i form av köp av utsläppsrätter.

–  Genom vårt klimatverktyg räknar vi fram halten av koldioxid som mötete eller konferensen genererar, oavsett hur stor eller liten sammandragningen är. Vi nöjer oss inte med att enbart lova klimatneutralisering utan kunden erbjuds att kompensera sitt möte så att den blir klimatpositiv, genom köp av utsläppsrätter via SNF, Sveriges Naturskyddsförening.

– Vi är väl närmast förvånade över att ingen annan erbjuder denna tjänst. En del flygbolag ligger långt före eftersom de sedan länge erbjuder möjlighet att klimatkompensera flygresan för såväl privatpersoner som företag.

Peppar Svensk Mötesdesign lever som de lär, de är idag ett klimatneutralt företag och har gjort verksamheten Klimatpositiv.

– Utöver den mängd koldioxid vi producerar genom vår verksamhet idag väljer vi att kompensera med ytterligare 15 procent. Kompenseringen sker genom Svenska Naturskyddsföreningen som vi ger i uppdrag att köpa utsläppsrätter. Samtidigt stöder vi SNF:s arbete med klimatfrågor.