platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
RSS
rss_icon
Länkar
Falsterbo Horse Show omsatte 84 milj kr i Vellinge

En undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne och Vellinge kommun visar att Falsterbo Horse Show för tredje året i rad hade över 61 000 besökare. Under de nio dagar evenemanget pågick omsatte de cirka 84 miljoner kronor i Vellinge, något som skapar cirka 51 nya arbetstillfällen/år. Därutöver tillkommer omsättning av utställare, sponsorer och deltagare.

Besökarna, de allra flesta kom från Sverige, gav Vellinge kommun högt betyg som besöksmål. Nittiotre procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”.

Falsterbo Horse Show är ett internationellt ridsportevenemang som arrangeras varje år i Falsterbo.

– Vi kan konstatera att eventet har mycket stor betydelse för näringslivet i Vellinge och hela regionen. Det sätter Falsterbo, Vellinge, Skåne och Sverige på världskartan, säger Magnus Hedin, kommundirektör i Vellinge kommun.

– Falsterbo Horse Show är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett internationellt perspektiv. Det är ett av de starkaste varumärkena av de årligen återkommande evenemangen i Sverige, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Trettiosex procent svarar att den huvudsakliga anledningen till att de besöker evenemanget av tradition, medan 26 procent primärt är där för att uppleva den höga kvaliteten på tävlingarna. Sexton procent svarar att de kom för att lära och inspireras av de bästa utövarna.

Ett viktigt och tydligt kvitto på att besökarna varit nöjda med årets tävlingar är att 73 procent uppger att det är mycket troligt att de tillbaka till nästa år, medan 21 procent svarar att det är till viss del troligt.

– Det är glädjande att vi har en så lojal och trogen publik. Våra besökare kommer till Falsterbo Horse Show som helhet och inte för att till exempel en specifik ryttare kommer. Det är positivt för oss men ställer också höga krav på oss som arrangör. Vi måste utveckla evenemanget för att uppnå de förväntningar besökarna har på oss, säger Elisabeth von Schrowe, Event Director på Falsterbo Horse Show.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som på uppdrag av Event in Skåne och Vellinge kommun som har undersökt och utvärderat vilka ekonomiska effekter Falsterbo Horse Show har på Vellinge kommun och övriga Skåne.

Undersökningen genomfördes mellan 15 juli och 9 augusti 2013 och omfattade 522 intervjuer med ett slumpmässigt urval av personer som besökte evenemanget under perioden.