platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Offensivt Madrid satsar på kineser till sina kongresser

I Madrid har man en stark tro på att Kina har en stor potential för kunna skicka många kineser till kongresserna i den spanska huvudstaden. För andra året i rad är Madrid Visitors & Convention Bureau återigen med på CIBTM-mässan i en stor satsning.

Madrid Visitors & Convention Bureau har med sig flera partners till satsningen i Beijing. På mässan, som pågår den 17-19 september, presenteras Madrid under parollen "Madrid – här är det ett nöje att göra affärer”.

Madrids kommunfullmäktige ska visa stadens fördelar som en destination för incentive, konferenser, möten och events för kinesiska företag, och samtidigt fortsätta stärka arbetet staden satsat på under de senaste åren. Bland annat har man genomfört flera presentationer i Peking och Shanghai.

Kina anses i Spanien vara en av de mest blomstrande av alla tillväxtekonomier och beräknas generera cirka 100 miljoner turister år 2015. Många av dem är inte alls turister utan kunskapstörstande individer som vill lära mer på kongresser i Europa.

Kina är en marknad som prioriteras eftersom dess särdrag och utveckling kan ha en stor inverkan för Madrid som en destination. Under 2012 hade Madrid 62 195 besökare från Kina, vilket är plus 18,41 procent jämfört med föregående år. Dessutom finns det idag 221 direktflyg mellan Kina och Madrid per år.

Den spanska huvudstaden vill behålla och stärka sin position och närvaro på den asiatiska marknaden, och enligt ICCA-statistiken gick Madrid från sjätte till fjärde plats bland de största mötesstäderna när de passerade Barcelona och Singapore.

Antalet möten ökade med 56 procent jämfört med föregående år och nådde 17 538, av dem var 6 550 kongresser, en imponerande ökning med 140 procent.

I november genomför Madrid en fam-trip för de 15 största kinesiska resebyråerna tillsammans med Air China. Då presenteras  stadens viktigaste infrastruktur och mötesanläggningar, men också de speciella arenor, hotell och det transportsystem som är så viktigt vid stora internationella kongresser och företagsevent.

 

Bilden: Det moderna Madrid lyser allt starkare. Foto: iStock.