nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Offensivt Madrid satsar på kineser till sina kongresser

I Madrid har man en stark tro på att Kina har en stor potential för kunna skicka många kineser till kongresserna i den spanska huvudstaden. För andra året i rad är Madrid Visitors & Convention Bureau återigen med på CIBTM-mässan i en stor satsning.

Madrid Visitors & Convention Bureau har med sig flera partners till satsningen i Beijing. På mässan, som pågår den 17-19 september, presenteras Madrid under parollen "Madrid – här är det ett nöje att göra affärer”.

Madrids kommunfullmäktige ska visa stadens fördelar som en destination för incentive, konferenser, möten och events för kinesiska företag, och samtidigt fortsätta stärka arbetet staden satsat på under de senaste åren. Bland annat har man genomfört flera presentationer i Peking och Shanghai.

Kina anses i Spanien vara en av de mest blomstrande av alla tillväxtekonomier och beräknas generera cirka 100 miljoner turister år 2015. Många av dem är inte alls turister utan kunskapstörstande individer som vill lära mer på kongresser i Europa.

Kina är en marknad som prioriteras eftersom dess särdrag och utveckling kan ha en stor inverkan för Madrid som en destination. Under 2012 hade Madrid 62 195 besökare från Kina, vilket är plus 18,41 procent jämfört med föregående år. Dessutom finns det idag 221 direktflyg mellan Kina och Madrid per år.

Den spanska huvudstaden vill behålla och stärka sin position och närvaro på den asiatiska marknaden, och enligt ICCA-statistiken gick Madrid från sjätte till fjärde plats bland de största mötesstäderna när de passerade Barcelona och Singapore.

Antalet möten ökade med 56 procent jämfört med föregående år och nådde 17 538, av dem var 6 550 kongresser, en imponerande ökning med 140 procent.

I november genomför Madrid en fam-trip för de 15 största kinesiska resebyråerna tillsammans med Air China. Då presenteras  stadens viktigaste infrastruktur och mötesanläggningar, men också de speciella arenor, hotell och det transportsystem som är så viktigt vid stora internationella kongresser och företagsevent.

 

Bilden: Det moderna Madrid lyser allt starkare. Foto: iStock.