platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
CSR: Konsten att bry sig om

Janne Björge på eventföretaget Meetmasteras satsar på att ta en del av ansvaret för hur vi har det i världen. Det som i de finare styrelserummen kallas för Corporate Social Responsability, CSR,  handlar hos Meetmasters om att i varje fall ta en del av ansvaret för hur det ser ut i världen.

– Den tidigare SAS-chefen Janne Carlzon sa en gång: Den som inte har information kan inte ta ansvar, den som har information kan inte låta bli, säger Janne Björge. När vi är ute och reser med "La familia – våra medarbetare" är den äkta upplevelsen det som lockar oss mest. Självklart är det viktigt att ha koll på restauranger, klubbar och coola designhotel, men att äta en middag hemma hos Mr Hu i Pekings arbetarkvarter eller att besöka ett barnhem i Kapstaden är livsviktigt för vår interna kultur. Att bry sig om helt enkelt.

– Vår absolut första värdering när vi startade Meetmasters var "Caring", och den är fortfarande det viktigaste. Att vara en "Good Guy" i alla relationer. Just nu lägger vi fokus på människor vi mött som påverkat oss, säger Janne Björge.

– Colleén och hennes man driver ett barnhem i Kapstaden, Sydafrika. De hittade ett barn på en toalett utanför ett köpcentrum för ett antal år sedan, navelsträngen var fortfarande kvar, och de bestämde sig för att dedikera livet för dessa barn. Just nu bor det 31 barn i deras hem, och alla får den kärlek och omsorg de behöver för att ta sig genom skolan. Alla barnen går hela och rena med strukna kläder till skolan.

– Vi bestämde oss för att hjälpa till med det vi kan, en hemsida skapades, pengar ska samlas in för att underlätta livet för alla. Taxi till sjukhus, en sköterska som kommer förbi huset regelbundet, avlastning med städning etc. Små kostnader för oss, men ett enormt värde för dem. Vi kan inte låta bli.

– Idag går en inbjudan ut med en liten film om bakgrunden, sedan får den som vill en pdf om varför vi gör det vi gör. Vi samlar sedan ihop ett hundratal vänner, kunder, leverantörer på vårt kontor där vi auktionerar bort biljetter till Let's Dance, inspelningen av Förkväll, boende på Pio Countryclub, kanske en weekend i Barcelona. Toalettbesök under kvällen kostar en slant och DJ spelar bara trista låtar, men man kan önska... Vi gör en en insamlings-after-work med stor glimt i ögat.

Läs mer om CSR-projektet i decembernumret av Meetings International.