platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan en krog påverka ett lands ekonomi?

Kan måltidsturism ha ekonomisk betydelse för annat än restauranger? På kongressen World Food Travel Summit i Göteborg den 23-24 september presenteras en studie om hur köpenhamnsrestaurangen Noma har haft effekt på hela Danmarks ekonomi.

World Food Travel Association, Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co står bakom kongressen om måltidsturism, som för första gången arrangeras i Europa.

Intresset för svensk och nordisk mat har aldrig varit större. Internationella medier intresserar sig för nordiska råvaror, koppling till natur och hälsa och en bredd av lokala smakupplevelser. I Sverige har restaurangbesök och livsmedelsinköp stor betydelse för intäkterna från internationell turism och motsvarar cirka 35 procent av det som utländska besökare spenderar i Sverige årligen*.

Under världskongressen berättar journalisten Matt Goulding från Time Magazine om sin studie kring hur restaurang Noma i Köpenhamn, som i flera år utsetts till världens bästa, har gett eko ända in i de danska statsfinanserna. Restaurangen har, trots att den bara har ett femtiotal sittplatser, i Danmark skapat kringnäringar av Nomainspirerade restauranger och underleverantörer som osthandlare, bryggmästare, ostronodlare och grönsaksbönder.

– Kända restauranger vars anseende sprids i matkretsar världen över kan ha stor betydelse för ett helt lands varumärke, inte minst för matintresserade resenärer. I Sverige har bland annat restaurang Fäviken i Jämtland och Daniel Berlin Krog i Skåne i flera år fått uppmärksamhet i medier världen över för sin innovation och ständiga nyfikenhet på ingredienser från naturen, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

– Kreativitet och kvalitet smittar av sig och vi ser allt fler goda exempel på att svensk matkultur uppskattas i omvärlden, vilket i förlängningen kan attrahera fler människor att resa hit.

Syftet med världskongressen om måltidsturism är att professionella aktörer och andra matintresserade ska få ny inspiration att utveckla sina regioner och verksamheter vidare.

Visit Sweden har som en av arrangörerna och med sitt uppdrag att ansvara för internationell kommunikation kring måltidsturism enligt regeringens vision för "Sverige – det nya matlandet" bidragit till att ett tjugotal internationella matjournalister besöker Göteborg för att bevaka kongressen.

Bilden: Noma i Köpenhamn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

* Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen och köper livsmedel i Sverige för nästan lika mycket, 18,8 miljarder. Totalt har intäkterna ökat med 199 procent sedan år 2000. Källa: Tillväxtverket.