nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan en krog påverka ett lands ekonomi?

Kan måltidsturism ha ekonomisk betydelse för annat än restauranger? På kongressen World Food Travel Summit i Göteborg den 23-24 september presenteras en studie om hur köpenhamnsrestaurangen Noma har haft effekt på hela Danmarks ekonomi.

World Food Travel Association, Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co står bakom kongressen om måltidsturism, som för första gången arrangeras i Europa.

Intresset för svensk och nordisk mat har aldrig varit större. Internationella medier intresserar sig för nordiska råvaror, koppling till natur och hälsa och en bredd av lokala smakupplevelser. I Sverige har restaurangbesök och livsmedelsinköp stor betydelse för intäkterna från internationell turism och motsvarar cirka 35 procent av det som utländska besökare spenderar i Sverige årligen*.

Under världskongressen berättar journalisten Matt Goulding från Time Magazine om sin studie kring hur restaurang Noma i Köpenhamn, som i flera år utsetts till världens bästa, har gett eko ända in i de danska statsfinanserna. Restaurangen har, trots att den bara har ett femtiotal sittplatser, i Danmark skapat kringnäringar av Nomainspirerade restauranger och underleverantörer som osthandlare, bryggmästare, ostronodlare och grönsaksbönder.

– Kända restauranger vars anseende sprids i matkretsar världen över kan ha stor betydelse för ett helt lands varumärke, inte minst för matintresserade resenärer. I Sverige har bland annat restaurang Fäviken i Jämtland och Daniel Berlin Krog i Skåne i flera år fått uppmärksamhet i medier världen över för sin innovation och ständiga nyfikenhet på ingredienser från naturen, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

– Kreativitet och kvalitet smittar av sig och vi ser allt fler goda exempel på att svensk matkultur uppskattas i omvärlden, vilket i förlängningen kan attrahera fler människor att resa hit.

Syftet med världskongressen om måltidsturism är att professionella aktörer och andra matintresserade ska få ny inspiration att utveckla sina regioner och verksamheter vidare.

Visit Sweden har som en av arrangörerna och med sitt uppdrag att ansvara för internationell kommunikation kring måltidsturism enligt regeringens vision för "Sverige – det nya matlandet" bidragit till att ett tjugotal internationella matjournalister besöker Göteborg för att bevaka kongressen.

Bilden: Noma i Köpenhamn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

* Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen och köper livsmedel i Sverige för nästan lika mycket, 18,8 miljarder. Totalt har intäkterna ökat med 199 procent sedan år 2000. Källa: Tillväxtverket.