platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
Hållbarhet på riktigt
Nu går hotell- och restaurangbranschen
ihop för en knarkfri framtid.
bra innovation
Slipp väntan på notan
på Pontus in the air.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan en krog påverka ett lands ekonomi?

Kan måltidsturism ha ekonomisk betydelse för annat än restauranger? På kongressen World Food Travel Summit i Göteborg den 23-24 september presenteras en studie om hur köpenhamnsrestaurangen Noma har haft effekt på hela Danmarks ekonomi.

World Food Travel Association, Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co står bakom kongressen om måltidsturism, som för första gången arrangeras i Europa.

Intresset för svensk och nordisk mat har aldrig varit större. Internationella medier intresserar sig för nordiska råvaror, koppling till natur och hälsa och en bredd av lokala smakupplevelser. I Sverige har restaurangbesök och livsmedelsinköp stor betydelse för intäkterna från internationell turism och motsvarar cirka 35 procent av det som utländska besökare spenderar i Sverige årligen*.

Under världskongressen berättar journalisten Matt Goulding från Time Magazine om sin studie kring hur restaurang Noma i Köpenhamn, som i flera år utsetts till världens bästa, har gett eko ända in i de danska statsfinanserna. Restaurangen har, trots att den bara har ett femtiotal sittplatser, i Danmark skapat kringnäringar av Nomainspirerade restauranger och underleverantörer som osthandlare, bryggmästare, ostronodlare och grönsaksbönder.

– Kända restauranger vars anseende sprids i matkretsar världen över kan ha stor betydelse för ett helt lands varumärke, inte minst för matintresserade resenärer. I Sverige har bland annat restaurang Fäviken i Jämtland och Daniel Berlin Krog i Skåne i flera år fått uppmärksamhet i medier världen över för sin innovation och ständiga nyfikenhet på ingredienser från naturen, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

– Kreativitet och kvalitet smittar av sig och vi ser allt fler goda exempel på att svensk matkultur uppskattas i omvärlden, vilket i förlängningen kan attrahera fler människor att resa hit.

Syftet med världskongressen om måltidsturism är att professionella aktörer och andra matintresserade ska få ny inspiration att utveckla sina regioner och verksamheter vidare.

Visit Sweden har som en av arrangörerna och med sitt uppdrag att ansvara för internationell kommunikation kring måltidsturism enligt regeringens vision för "Sverige – det nya matlandet" bidragit till att ett tjugotal internationella matjournalister besöker Göteborg för att bevaka kongressen.

Bilden: Noma i Köpenhamn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

* Utländska besökare i Sverige äter på restaurang för 19 miljarder kronor årligen och köper livsmedel i Sverige för nästan lika mycket, 18,8 miljarder. Totalt har intäkterna ökat med 199 procent sedan år 2000. Källa: Tillväxtverket.