Countryside Hotels ökade antalet förmedlade gästnätter till de anslutna medlemshotellen med 20 procent under sommarperioden jämfört med i fjol. Och det är svenskarna som ökar.
Antalet svenska gästnätter som förmedlades mer än fördubblades under sommarperioden, det är en ökning med 20 procent. Fyrtiofem procent av hotellkedjans förmedlade gästnätter var svenskar, jämfört med 24 procent 2012. Även gäster från Danmark, Frankrike och Belgien ökade, men de internationella gästnätterna minskade med 12 procent under samma period.
Totalt ökade det förmedlade antalet gästnätter under sommaren med 20 procent. Under samma period ökade de genererade intäkterna till medlemshotellen med 22 procent.
– Vårt uppdrag är att rikta uppmärksamheten på våra färgstarka medlemshotell som ett alternativ till de stora, likformade kedjorna, säger Bibi Rydbacken, försäljnings- och marknadschef.
Countryside Hotels är en medlemsägd sammanslutning som grundades 1983 och består av ett fyrtiotal privatägda hotell i slott, herrgårdar, pensionat, gästgiverier, gårdshotell och värdshus från Trelleborg i söder till Järvsö i norr.
Den mätta perioden är mellan den 21 juni till 18 augusti.