platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1 års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
RSS
rss_icon
Länkar
Fler flyglinjer ger miljardvinst för Västsverige

Tio nya flyglinjer till Göteborg Landvetter Airport skulle ge direkta vinster på 1,3 miljarder kronor för resenärer och för regionen. Det är en av slutsatserna i rapporten Take off Västsverige som läggs fram idag.

New York, Bangkok, Zürich, Wien och Madrid är några av de destinationer som skulle öka Västsveriges tillgänglighet till världen och därmed bidra till regionens tillväxt.

Rapporten analyserar Göteborgsregionens internationella tillgänglighet och vad den har för betydelse för resenärer, näringsliv, universitet, kultur och släkt- och vänturism. Internationell tillgänglighet är ett mått på hur lätt och snabbt det går att ta sig till och från olika destinationer med flyg.

Rapporten slår fast att ökad tillgänglighet skapar vinst för den enskilde individen, resenären, som får förkortad restid och ett ökat antal destinationer att välja på, samt lägre biljettpris som följer av ökad konkurrens. Tio nya direktlinjer kan ge vinster på upp till 800 miljoner kronor för resenärer.

– Turismen i Västsverige omsätter 34 miljarder kronor per år, och vår ambition är att tillsammans med Västsvenska Turistrådet öka regionens synlighet på utländska marknader. Rollen som turist-, mötes- och evenemangsstad ställer höga krav på tillgänglighet och för att kunna växa internationellt så krävs effektiva flygförbindelser, säger Camilla Nyman tf vd för Göteborg & Co.

– Det finns en tydlig vision att fördubbla svensk turism till år 2020, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden. Om Göteborg och Västsverige vill nå samma mål är nyckeln att öka tillgängligheten till Landvetter. Det är därför vi tillsammans gör en satsning för att få fler flyglinjer och ökad internationell marknadsföring.

Ökad tillgänglighet ger också tillväxteffekter för region och näringsliv genom ökade möjligheter för handel, internationella företagsetableringar, bättre tillgång till marknader och förbättrad interaktionen mellan och inom företag. Dessutom spelar tillgänglighet en betydelsefull roll när regionen vill attrahera kunskap och forskning. Tio nya direktlinjer kan ge vinster på upp till 500 miljoner kronor för region och näringsliv.

– Det är klart att tillgängligheten är en avgörande faktor för att Göteborg ska kunna behålla och förstärka sin ställning som en forsknings- och utbildningsintensiv universitetsstad med ett stort antal internationella forskare och studenter, säger Pam Fredman, rektor för Göteborgs universitet.

 

Rapporten identifierar tio nya direktlinjer som skulle öka Göteborgsregionens tillgänglighet:

1. New York

2. Bangkok

3. Zürich

4. Wien

5. Madrid

6. Prag

7. Luleå

8. Umeå

9. Genève

10. Milano

 

Utöver de tio nya direktlinjerna identifierar rapporten ytterligare tre sätt att öka regionens internationella tillgänglighet:

• En utvidgning av anslutningslinjer till så kallade hubbar i Europa, (dvs storflygplatser varifrån man kan nå fler destinationer).

• Regionala tågförbindelser till Borås och Jönköping skulle öka Göteborg Landvetter Airports upptagningsområde.

• Nordiskt höghastighetståg till Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

– Att snabbt kunna flyga till kunder och leverantörer ute i världen är en förutsättning för en utveckling av exportregionen Västsverige. Samtidigt vet vi att Västsverige är bra och att 99,98 procent av jordens befolkning inte är västsvenskar, de måste kunna ta sig hit, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

– För att åstadkomma fler direktlinjer måste vi fortsätta förstärka vårt samarbete i regionen. Take off Västsverige är ett första steg i den riktningen och det är väldigt bra att vi är så många som står bakom den här rapporten, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör för Göteborg Landvetter Airport.

 

Take off Västsverige har utarbetats av Copenhagen Economics i samarbete med SEO Economic Research på uppdrag av Swedavia/Göteborg Landvetter Airport, Göteborg & Co, Svenska Mässan, Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet, Göteborgs Hamn, Business Region Göteborg, Västsvenska Handelskammaren, Svensk handel, SBTA Väst, Resia, Liseberg, Göteborgsregionens kommunalförbund, Västra Götalandsregionen, Länsstyrelsen, Kulturförvaltningen i Göteborg, Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska Högskola.