nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökat internationellt intresse för Formex
I helgen avslutades Formex, den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Totalt hade mässan 20 703 besökare från 9 413 företag. Elva procent av företagen var från länder utanför Sverige, vilket är en ökning jämfört med tidigare.

– Tidigare hade vi sju procent utländska besökare, och eftersom de svenska företagen oftast tar med sig fler medarbetare än de utländska är elva procent utländska företag en betydande ökning. Vi hade också en stor tillströmning av nya utställande företag, 167 stycken jämfört med 138 förra hösten, säger Chicie Lindgren på Stockholmsmässan som är projektchef för Formex.

Det totala besökarantalet sjönk något, från 23 407 besökare förra hösten till årets 20 703.

– Jag hörde från många utställare att de fått in bra med order under mässan även om besökarna var något färre, vilket tyder på att vi hade de viktiga kärnbesökarna på plats.

Från och med nästa Formex, den 15-18 januari 2014, flyttar mässan – efter önskemål från många utställare och besökare – från nuvarande torsdag-söndag till onsdag-lördag.

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och genomförs två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen och välkomnar 850 utställare, 25 000 fackbesökare samt 850 medierepresentanter.

Årets vinnare av designpriset Nova blev Mattias Stenberg från Studio Vision. Enligt juryns motivering får han priset för ”ett formspråk präglat av en självklar säkerhet”.

 

Bilden: Pristagarna i Formextävlingen Nova, Mattias Stenberg, tvåa från vänster.