nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Skånsk turism satsar på utveckling och tillväxt

Under de senaste tio åren har omsättningen för turismen i Skåne ökat med inte mindre än femtio procent. Under 2008 spenderade besökarna i Skåne 17,5 miljarder kronor. Samtidigt har antalet anställda i näringen fördubblats och är nu uppe i 12 300 anställda i 3 500 företag. Det innebar 1,9 miljarder kronor i skatteintäkter under förra året.

— Ökningen är mycket kraftig, säger Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne, och trots lågkonjunkturen ser vi positivt på framtiden. Även om vi inte förväntar oss markant stigande besökssiffror, vi räknar med en ökning på 2 procent under 2009, så vi är optimistiska när det gäller omsättningen och sysselsättningen i näringen. Vi ökar nu takten och satsar hårt i uppförsluten, det har visat sig ge resultat i andra branscher.

— Vi räknar med att lågkonjunkturen och valutasituationen gör att fler svenskar semestrar i Sverige. Och Skåne är attraktivt. Fyra av tio svenskar som har besökt Skåne säger i våra undersökningar att de vill återvända. Vi räknar också med att fler danskar kommer hit och ett skånebesök ska bli lika naturligt för dem som att resa i Danmark. Därför satsar vi 13 miljoner kronor under de närmsta tre åren för att marknadsföra Skåne i Danmark. Satsningen gör vi tillsammans med Visit Sweden och skånska turismföretag.

Tourism in Skåne ser det också som sin uppgift att hjälpa den skånska turismen att navigera rätt i lågkonjunkturen. Resmålen och turistupplevelserna i Skåne ska bli ännu mer lockande. Idag bidrar både EU, Länsstyrelsen, Region Skåne och en rad andra organisationer med ekonomiska bidrag till turismen. Att effektivt samordna dessa insatser är också en uppgift för Tourism in Skåne.

På årets stora turistmässa TUR-mässan i Göteborg, som hålls den 19–22 mars, satsar Skåne extra på två besöksgrupper, nämligen bussresearrangörer och mötesköpare. Tillsammans med utställarna i Skånemontern bjuder man därför in till två informationsluncher för dessa målgrupper.