platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Skånsk turism satsar på utveckling och tillväxt

Under de senaste tio åren har omsättningen för turismen i Skåne ökat med inte mindre än femtio procent. Under 2008 spenderade besökarna i Skåne 17,5 miljarder kronor. Samtidigt har antalet anställda i näringen fördubblats och är nu uppe i 12 300 anställda i 3 500 företag. Det innebar 1,9 miljarder kronor i skatteintäkter under förra året.

— Ökningen är mycket kraftig, säger Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne, och trots lågkonjunkturen ser vi positivt på framtiden. Även om vi inte förväntar oss markant stigande besökssiffror, vi räknar med en ökning på 2 procent under 2009, så vi är optimistiska när det gäller omsättningen och sysselsättningen i näringen. Vi ökar nu takten och satsar hårt i uppförsluten, det har visat sig ge resultat i andra branscher.

— Vi räknar med att lågkonjunkturen och valutasituationen gör att fler svenskar semestrar i Sverige. Och Skåne är attraktivt. Fyra av tio svenskar som har besökt Skåne säger i våra undersökningar att de vill återvända. Vi räknar också med att fler danskar kommer hit och ett skånebesök ska bli lika naturligt för dem som att resa i Danmark. Därför satsar vi 13 miljoner kronor under de närmsta tre åren för att marknadsföra Skåne i Danmark. Satsningen gör vi tillsammans med Visit Sweden och skånska turismföretag.

Tourism in Skåne ser det också som sin uppgift att hjälpa den skånska turismen att navigera rätt i lågkonjunkturen. Resmålen och turistupplevelserna i Skåne ska bli ännu mer lockande. Idag bidrar både EU, Länsstyrelsen, Region Skåne och en rad andra organisationer med ekonomiska bidrag till turismen. Att effektivt samordna dessa insatser är också en uppgift för Tourism in Skåne.

På årets stora turistmässa TUR-mässan i Göteborg, som hålls den 19–22 mars, satsar Skåne extra på två besöksgrupper, nämligen bussresearrangörer och mötesköpare. Tillsammans med utställarna i Skånemontern bjuder man därför in till två informationsluncher för dessa målgrupper.