nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
Skånsk turism satsar på utveckling och tillväxt

Under de senaste tio åren har omsättningen för turismen i Skåne ökat med inte mindre än femtio procent. Under 2008 spenderade besökarna i Skåne 17,5 miljarder kronor. Samtidigt har antalet anställda i näringen fördubblats och är nu uppe i 12 300 anställda i 3 500 företag. Det innebar 1,9 miljarder kronor i skatteintäkter under förra året.

— Ökningen är mycket kraftig, säger Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne, och trots lågkonjunkturen ser vi positivt på framtiden. Även om vi inte förväntar oss markant stigande besökssiffror, vi räknar med en ökning på 2 procent under 2009, så vi är optimistiska när det gäller omsättningen och sysselsättningen i näringen. Vi ökar nu takten och satsar hårt i uppförsluten, det har visat sig ge resultat i andra branscher.

— Vi räknar med att lågkonjunkturen och valutasituationen gör att fler svenskar semestrar i Sverige. Och Skåne är attraktivt. Fyra av tio svenskar som har besökt Skåne säger i våra undersökningar att de vill återvända. Vi räknar också med att fler danskar kommer hit och ett skånebesök ska bli lika naturligt för dem som att resa i Danmark. Därför satsar vi 13 miljoner kronor under de närmsta tre åren för att marknadsföra Skåne i Danmark. Satsningen gör vi tillsammans med Visit Sweden och skånska turismföretag.

Tourism in Skåne ser det också som sin uppgift att hjälpa den skånska turismen att navigera rätt i lågkonjunkturen. Resmålen och turistupplevelserna i Skåne ska bli ännu mer lockande. Idag bidrar både EU, Länsstyrelsen, Region Skåne och en rad andra organisationer med ekonomiska bidrag till turismen. Att effektivt samordna dessa insatser är också en uppgift för Tourism in Skåne.

På årets stora turistmässa TUR-mässan i Göteborg, som hålls den 19–22 mars, satsar Skåne extra på två besöksgrupper, nämligen bussresearrangörer och mötesköpare. Tillsammans med utställarna i Skånemontern bjuder man därför in till två informationsluncher för dessa målgrupper.