nyheter
4-6 november 2021
Nordic MICE Summit 2020
flyttar till nya datum 2021.
Växande rörelse
Berlin intensifierar sin hållbarhetssatsning
går med i GDS-Index.
Hösten 2021
Comic Con
i Stockholm och Göteborg flyttas på grund av pandemin.
Yes I can!
Radisson Hotel Group
lanserar ett nytt varumärke: Radisson Individual och tecknar avtal med tio nya hotell.
Näringförbud sedan mars
Sveriges största mässanläggningar
presenterar det gemensamma säkerhetsinitiativet: Vi ses säkert.
Startar i november 2020
Nytt innovationsprojekt för omstart i besöksnäringen
ska utveckla nya affärsmodeller.
2-8 november
Psykeveckan i Umeå 2020
16:e året i rad – i år helt digitalt.
IATA:
Flygbolagen kan inte sänka kostnaderna
snabbt nog för att rädda jobben.
interaktiva onlineevents
RAI i Amsterdam
organiserar digitala och interaktiva internationella mässor och evenemang med stor framgång.
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic inför waste management

Nu tar Scandic nästa steg i hållbarhetsarbetet. En nyligen genomförd pilot visar att hotellen, med kunskap och planering, kan reducera frukostavfallet med drygt 30 procent. Om de 75 hotellen i Sverige lyckas med målet innebär det att andelen sopor minskar med 232 ton under resten av året.

Organiskt avfall från restaurangen står för en stor del av soporna på ett hotell. Det som blir över från bufféer, restbitar från råvaror, bröd och det som gästerna lämnar kvar på tallriken utgör dagligen hundratals kilo.

Genom att utbilda medarbetare, kontrollera inköp och hur mycket som produceras till varje givet tillfälle samt informera gästerna är målet att reducera svinnet från frukosten med drygt 30 procent, från dagens 141 gram/gäst till 90 gram/gäst.

Thomas Fankl, Director Food & Beverage för Scandic Sverige, tror att hotellen uppnår målet och att projektet blir en framgång:

– Under våren har vi genomfört en pilot på hotellen i Upplands Väsby, Bromma, Scandic Grand Central och Scandic Sjöfart som visar att det är fullt genomfört att minska avfallet markant. Nu har alla medarbetare fått en utbildning i hur de kan arbeta för att minska avfallet. Det handlar bland annat om hur råvarorna hanteras och hur maten presenteras på buffén, sedan vägs allt svinn på särskilda vågar.

Att aktivt arbeta med waste management innebär stora miljövinster. Genom att till exempel koka salsa av tomater gör att hotellen gemensamt sparar stora mängder resurser som annars skulle gå till spillo. Både medarbetare och gäster kan bidra, de senare uppmanas genom skyltar med budskapet ”ät hur mycket du vill och släng så lite du kan” att inte lämna mat på tallriken.

– Att jobba med waste management innebär att vi värnar om miljön och vår framtid. Självklart har vi alltid gästnöjdheten i fokus och förhoppningsvis ger det här positiva reaktioner bland våra gäster. Ytterligare en vinst med projektet är att stärka stoltheten hos medarbetarna, de är engagerade och känner att de kan bidra, säger Thomas Fankl.