platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic inför waste management

Nu tar Scandic nästa steg i hållbarhetsarbetet. En nyligen genomförd pilot visar att hotellen, med kunskap och planering, kan reducera frukostavfallet med drygt 30 procent. Om de 75 hotellen i Sverige lyckas med målet innebär det att andelen sopor minskar med 232 ton under resten av året.

Organiskt avfall från restaurangen står för en stor del av soporna på ett hotell. Det som blir över från bufféer, restbitar från råvaror, bröd och det som gästerna lämnar kvar på tallriken utgör dagligen hundratals kilo.

Genom att utbilda medarbetare, kontrollera inköp och hur mycket som produceras till varje givet tillfälle samt informera gästerna är målet att reducera svinnet från frukosten med drygt 30 procent, från dagens 141 gram/gäst till 90 gram/gäst.

Thomas Fankl, Director Food & Beverage för Scandic Sverige, tror att hotellen uppnår målet och att projektet blir en framgång:

– Under våren har vi genomfört en pilot på hotellen i Upplands Väsby, Bromma, Scandic Grand Central och Scandic Sjöfart som visar att det är fullt genomfört att minska avfallet markant. Nu har alla medarbetare fått en utbildning i hur de kan arbeta för att minska avfallet. Det handlar bland annat om hur råvarorna hanteras och hur maten presenteras på buffén, sedan vägs allt svinn på särskilda vågar.

Att aktivt arbeta med waste management innebär stora miljövinster. Genom att till exempel koka salsa av tomater gör att hotellen gemensamt sparar stora mängder resurser som annars skulle gå till spillo. Både medarbetare och gäster kan bidra, de senare uppmanas genom skyltar med budskapet ”ät hur mycket du vill och släng så lite du kan” att inte lämna mat på tallriken.

– Att jobba med waste management innebär att vi värnar om miljön och vår framtid. Självklart har vi alltid gästnöjdheten i fokus och förhoppningsvis ger det här positiva reaktioner bland våra gäster. Ytterligare en vinst med projektet är att stärka stoltheten hos medarbetarna, de är engagerade och känner att de kan bidra, säger Thomas Fankl.