nyheter
flygindustrin
Swedavias trafikstatistik för juli 2020:
passagerarna minskade med 87 procent.
hotellnytt
Skandinaviens första Radisson Red
öppnar i Aarhus, Danmark.
flygnytt
Easyjet öppnar fler linjer
för att möta starkt ökande efterfrågan.
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic inför waste management

Nu tar Scandic nästa steg i hållbarhetsarbetet. En nyligen genomförd pilot visar att hotellen, med kunskap och planering, kan reducera frukostavfallet med drygt 30 procent. Om de 75 hotellen i Sverige lyckas med målet innebär det att andelen sopor minskar med 232 ton under resten av året.

Organiskt avfall från restaurangen står för en stor del av soporna på ett hotell. Det som blir över från bufféer, restbitar från råvaror, bröd och det som gästerna lämnar kvar på tallriken utgör dagligen hundratals kilo.

Genom att utbilda medarbetare, kontrollera inköp och hur mycket som produceras till varje givet tillfälle samt informera gästerna är målet att reducera svinnet från frukosten med drygt 30 procent, från dagens 141 gram/gäst till 90 gram/gäst.

Thomas Fankl, Director Food & Beverage för Scandic Sverige, tror att hotellen uppnår målet och att projektet blir en framgång:

– Under våren har vi genomfört en pilot på hotellen i Upplands Väsby, Bromma, Scandic Grand Central och Scandic Sjöfart som visar att det är fullt genomfört att minska avfallet markant. Nu har alla medarbetare fått en utbildning i hur de kan arbeta för att minska avfallet. Det handlar bland annat om hur råvarorna hanteras och hur maten presenteras på buffén, sedan vägs allt svinn på särskilda vågar.

Att aktivt arbeta med waste management innebär stora miljövinster. Genom att till exempel koka salsa av tomater gör att hotellen gemensamt sparar stora mängder resurser som annars skulle gå till spillo. Både medarbetare och gäster kan bidra, de senare uppmanas genom skyltar med budskapet ”ät hur mycket du vill och släng så lite du kan” att inte lämna mat på tallriken.

– Att jobba med waste management innebär att vi värnar om miljön och vår framtid. Självklart har vi alltid gästnöjdheten i fokus och förhoppningsvis ger det här positiva reaktioner bland våra gäster. Ytterligare en vinst med projektet är att stärka stoltheten hos medarbetarna, de är engagerade och känner att de kan bidra, säger Thomas Fankl.