platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hotellnytt
Peab bygger Scandichotell i Örebro
klart i januari 2022.

DreamHack presenterar
Nordic Esport Summit 2020, den 20 augusti i Stockholm.
hotellnytt
Clarion Collection Hotel Borgen
vinner pris som årets bästa hotell.
hotellnytt
Clarion Hotel Sign
är Nordic Choice Hotels mest hållbara hotell.
hotellnytt
Sveriges nya mässhotell
byter namn till Quality Hotel Arlanda XPO.
25-26 mars 2020
Nordic Meetings & Events Expo
på nyrenoverade Forum Copenhagen.
omvärldsanalys
Abu Dhabi Convention & Exhibition Bureau
skriver strategiskt avtal med PCMA.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
i Öresundsregionens högsta kontorsbyggnad.
utveckling eller avveckling?
Staten tar över
hela ägandet i Visit Sweden.
mässor skapar möten
Ett tryggare samhälle i fokus
när mässan Säkerhet arrangeras i Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska matframgångar på global kongress om måltidsturism
Det är Sverige och Göteborg som i höst får stå värd för världskongressen World Food Travel Summit. Med temat ”den nya vågen inom matturism” presenterar arrangörerna nu ett brett program med många svenska inslag. Fäviken Magasinet, Way Out West-festivalen och Astrid Lindgrens Värld lyfts fram som exempel på nyskapande svenska matupplevelser för de internationella delegaterna.

Den 23 och 24 september är Sverige och Göteborg i fokus för den globala måltidsturismen genom konferensen World Food Travel Summit. Det är första gången som kongressen arrangeras i Sverige. Beslutsfattare och branschfolk inom resor och mat från flera länder kommer att få inspiration och kunskap med hjälp av ett internationellt program, som just spikats. Arrangören World Food Travel Association i nära samarbete med VisitSweden, Västsvenska turistrådet och Göteborg & Co räknar med 500 delegater från hela världen.

– Vi valde Sverige för att det händer mycket spännande där just nu. Strålkastarljuset riktas norrut och i Sverige finns många spännande exempel på nyskapande och genuin matkultur, med fokus på hållbarhet och lokala råvaror, säger Erik Wolf, vd på World Food Travel Association.

De internationella kongressdeltagarna kommer att höra hur festivalen Way Out West i Göteborg av miljöskäl gick över till helt vegetariska menyer och hur temaparken Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby har bytt ut pommes frites och hamburgare mot småländska maträtter som inspirerats av de populära barnböckerna.

En av de mest kända svenska talarna är den internationellt erkände kocken Magnus Nilsson, som driver den spektakulära restaurangen Fäviken Magasinet i jämtländska Järpen. Krogen ligger på en fjällgård mitt i den jämtländska vildmarken och i stort sett alla råvaror hämtas på gården eller i dess omgivningar. Fäviken har rankats som en av världens 50 bästa restauranger flera år i följd.

Även flera internationella exempel står på programmet, bland annat en studie kring hur den danska restaurangen Noma har påverkat Köpenhamns turistintäkter, presenterad av en journalist från TIME Magazine. Vd:n för den kanadensiska organisationen Taste of Nova Scotia berättar om samarbete som framgångsrecept. John Mulholland, chefredaktör för den brittiska tidningen the Observer, är moderator för kongressen.

Under helgen före kongressen kommer deltagarna att kunna besöka olika kulinariska platser i Västsverige. Vid välkomstmiddagen bjuds alla deltagare på aptitretare från hela Sverige under temat ”Try Swedish”.

Kongressen hålls på Radisson Blu Scandinavia i Göteborg.

Svenska talare på World Food Travel Summit

• Ami Hovstadius, projektledare för mat på VisitSweden

Sverige – det nya matlandet

 

• Mikael Ahlerup, vd Astrid Lindgrens Värld

Att vara sann mot sina rötter: Det medvetna beslutet att undvika fast food

 

• Fia Gulliksson, grundare för Jazzköket

Att bygga en känd kulinarisk destination

 

• Anna Wersén, vd Destination Östersund

Mat – det universella språket

 

• Niklas Lundell, ägare till Luger, som arrangerar musikfestivalen Way Out West

Ge dem vad de inte vet att de vill ha

 

• Magnus Dandanell, grundare till Mackmyra Whisky

Det här kommer aldrig att gå!

 

• Magnus Nilsson, kock och ägare av Fäviken Magasinet

Drömmen kan bli sann, var som helst

 

Bilden: Fotograf Lisa Nestorsson.