nyheter
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
Sport
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
Arrangörerna har trots pandemin aldrig tidigare upplevt ett så stort nationellt intresse för tävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska matframgångar på global kongress om måltidsturism
Det är Sverige och Göteborg som i höst får stå värd för världskongressen World Food Travel Summit. Med temat ”den nya vågen inom matturism” presenterar arrangörerna nu ett brett program med många svenska inslag. Fäviken Magasinet, Way Out West-festivalen och Astrid Lindgrens Värld lyfts fram som exempel på nyskapande svenska matupplevelser för de internationella delegaterna.

Den 23 och 24 september är Sverige och Göteborg i fokus för den globala måltidsturismen genom konferensen World Food Travel Summit. Det är första gången som kongressen arrangeras i Sverige. Beslutsfattare och branschfolk inom resor och mat från flera länder kommer att få inspiration och kunskap med hjälp av ett internationellt program, som just spikats. Arrangören World Food Travel Association i nära samarbete med VisitSweden, Västsvenska turistrådet och Göteborg & Co räknar med 500 delegater från hela världen.

– Vi valde Sverige för att det händer mycket spännande där just nu. Strålkastarljuset riktas norrut och i Sverige finns många spännande exempel på nyskapande och genuin matkultur, med fokus på hållbarhet och lokala råvaror, säger Erik Wolf, vd på World Food Travel Association.

De internationella kongressdeltagarna kommer att höra hur festivalen Way Out West i Göteborg av miljöskäl gick över till helt vegetariska menyer och hur temaparken Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby har bytt ut pommes frites och hamburgare mot småländska maträtter som inspirerats av de populära barnböckerna.

En av de mest kända svenska talarna är den internationellt erkände kocken Magnus Nilsson, som driver den spektakulära restaurangen Fäviken Magasinet i jämtländska Järpen. Krogen ligger på en fjällgård mitt i den jämtländska vildmarken och i stort sett alla råvaror hämtas på gården eller i dess omgivningar. Fäviken har rankats som en av världens 50 bästa restauranger flera år i följd.

Även flera internationella exempel står på programmet, bland annat en studie kring hur den danska restaurangen Noma har påverkat Köpenhamns turistintäkter, presenterad av en journalist från TIME Magazine. Vd:n för den kanadensiska organisationen Taste of Nova Scotia berättar om samarbete som framgångsrecept. John Mulholland, chefredaktör för den brittiska tidningen the Observer, är moderator för kongressen.

Under helgen före kongressen kommer deltagarna att kunna besöka olika kulinariska platser i Västsverige. Vid välkomstmiddagen bjuds alla deltagare på aptitretare från hela Sverige under temat ”Try Swedish”.

Kongressen hålls på Radisson Blu Scandinavia i Göteborg.

Svenska talare på World Food Travel Summit

• Ami Hovstadius, projektledare för mat på VisitSweden

Sverige – det nya matlandet

 

• Mikael Ahlerup, vd Astrid Lindgrens Värld

Att vara sann mot sina rötter: Det medvetna beslutet att undvika fast food

 

• Fia Gulliksson, grundare för Jazzköket

Att bygga en känd kulinarisk destination

 

• Anna Wersén, vd Destination Östersund

Mat – det universella språket

 

• Niklas Lundell, ägare till Luger, som arrangerar musikfestivalen Way Out West

Ge dem vad de inte vet att de vill ha

 

• Magnus Dandanell, grundare till Mackmyra Whisky

Det här kommer aldrig att gå!

 

• Magnus Nilsson, kock och ägare av Fäviken Magasinet

Drömmen kan bli sann, var som helst

 

Bilden: Fotograf Lisa Nestorsson.