platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökat samarbete mellan flygbolag och flygplatser
The International Air Transport Association (IATA) efterlyste en enhetlig agenda mellan flygbolag och flygplatser för att ta itu med de gemensamma utmaningarna tillväxt och hållbarhet.

– Flygplatser är flygbolagens närmaste partner. Ingen av oss kunde existera utan den andra, säger Tony Tyler, IATA generaldirektör och koncernchef.

I sitt tal vid Airports Council International (ACI) Europe/World årliga kongress och utställning i Istanbul, konstaterade Tyler att stora investeringar i infrastruktur kommer att behövas för att möta den globala efterfrågan på flygtransfer som växer med cirka fem procent per år.

Att möta dessa krav effektivt kommer att kräva ett nära samarbete. På lång sikt har flygbolaget vinstmarginaler varit tillräckliga för att täcka sina kostnader för kapital och därmed också har varit fallet för vissa flygplatser. – – Ingen av parterna har råd med dåligt genomtänkta och alltför dyr infrastrukturutveckling. För att undvika detta måste vi arbeta tillsammans i en gemensam process baserad på de grundläggande principer som fastställts av Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) och som omfattar samråd med flygplatsens användare när det gäller öppenhet, icke-diskriminering, kostnadsbaserade avgifter och strikta regler för finansiering av framtidens infrastruktur, säger Tony Tyler.

Tyler föreslår en enhetlig dagordning och ett partnerskap mellan flygbolag och flygplatser som bygger på:

• En ömsesidig förståelse för att långsiktig hållbarhet är en fråga för både flygbolag och flygplatser.

• Ett erkännande att lösningen på gemensamma utmaningar inte är att hugga varandra i ett Anaconda-liknande grepp för att sedan pressa ut vartenda öre ur varandra.

• Att arbeta tillsammans för att hjälpa flygplatserna hitta ömsesidigt gynnsamma effektivitetsvinster.

• Att arbeta för att ta bort kapacitetsbegränsningar, särskilt i Europa där 98 flygplatser har otillräcklig kapacitet som kräver samordning av ankomsterna.

• Att söka möjligheter till samverkan för fler kommersiella möjligheter som genom att ge fri tillgång till Wi-Fi.

• Att gemensamt se till att potentialen för gemensam affärsutveckling tas till vara i betydligt högre utsträckning.

– En agenda för samarbete betyder inte att vi kommer överens om i varje specifikt fall. Men det betyder att vi inser att vi kommer att kunna uppnå mycket mer tillsammans än var och en på egen hand, säger Tony Tyler.