platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
Ökat samarbete mellan flygbolag och flygplatser
The International Air Transport Association (IATA) efterlyste en enhetlig agenda mellan flygbolag och flygplatser för att ta itu med de gemensamma utmaningarna tillväxt och hållbarhet.

– Flygplatser är flygbolagens närmaste partner. Ingen av oss kunde existera utan den andra, säger Tony Tyler, IATA generaldirektör och koncernchef.

I sitt tal vid Airports Council International (ACI) Europe/World årliga kongress och utställning i Istanbul, konstaterade Tyler att stora investeringar i infrastruktur kommer att behövas för att möta den globala efterfrågan på flygtransfer som växer med cirka fem procent per år.

Att möta dessa krav effektivt kommer att kräva ett nära samarbete. På lång sikt har flygbolaget vinstmarginaler varit tillräckliga för att täcka sina kostnader för kapital och därmed också har varit fallet för vissa flygplatser. – – Ingen av parterna har råd med dåligt genomtänkta och alltför dyr infrastrukturutveckling. För att undvika detta måste vi arbeta tillsammans i en gemensam process baserad på de grundläggande principer som fastställts av Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) och som omfattar samråd med flygplatsens användare när det gäller öppenhet, icke-diskriminering, kostnadsbaserade avgifter och strikta regler för finansiering av framtidens infrastruktur, säger Tony Tyler.

Tyler föreslår en enhetlig dagordning och ett partnerskap mellan flygbolag och flygplatser som bygger på:

• En ömsesidig förståelse för att långsiktig hållbarhet är en fråga för både flygbolag och flygplatser.

• Ett erkännande att lösningen på gemensamma utmaningar inte är att hugga varandra i ett Anaconda-liknande grepp för att sedan pressa ut vartenda öre ur varandra.

• Att arbeta tillsammans för att hjälpa flygplatserna hitta ömsesidigt gynnsamma effektivitetsvinster.

• Att arbeta för att ta bort kapacitetsbegränsningar, särskilt i Europa där 98 flygplatser har otillräcklig kapacitet som kräver samordning av ankomsterna.

• Att söka möjligheter till samverkan för fler kommersiella möjligheter som genom att ge fri tillgång till Wi-Fi.

• Att gemensamt se till att potentialen för gemensam affärsutveckling tas till vara i betydligt högre utsträckning.

– En agenda för samarbete betyder inte att vi kommer överens om i varje specifikt fall. Men det betyder att vi inser att vi kommer att kunna uppnå mycket mer tillsammans än var och en på egen hand, säger Tony Tyler.