platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
IMEX 30 nov - 2 dec
Trenderna inom evenemangsteknik
ökar engagemanget i ROI-investeringen.
mot nya rekord
Ullevi renoveras
för minst 16 miljoner kronor.
flygbokningssystem
Booking Holdings
förvärvar svenska Etraveli Group för över 17 miljarder kronor.
kultur och möten
Elite Hotels
blir huvudsponsor till Augustpriset.
RSS
rss_icon
Länkar
Elmia Wood 2013: Vitamininjektion för skogsbranschen

Elmia Wood 2013 blev den viktigaste internationella skogsmässan på flera år.

– Det här var den vitamininjektion som hela branschen behövde. Vår känsla är att hälften av dem som besökte oss kom från andra länder än Sverige. Årets skogsmässa var även ett kvitto på att det finns ett uppdämt behov av att förnya maskinparken. Än så länge sätter det ekonomiska läget stopp, men när det är löst kommer försäljningen, säger Dieter Reinisch, informationsansvarig för John Deere.

Bedömningen delas av Roland Lundqvist, informationschef för Komatsu Forest. Han har deltagit på Elmias skogsmässor sedan mitten av 1970-talet. Han ser en trend att mässor ökar i betydelse samtidigt som kunderna har andra förväntningar än tidigare:

– För 10-15 år sedan kom utländska besökare och häpnade över den avancerade tekniken. Nu är kortvirkesmetoden så spridd att det är viktigare att för dem att träffa företaget bakom den snygga hemsidan.

Ett annat företag med lång erfarenhet av skogsmässan är Haglöfs.

– Det har varit väldigt bra. Elmia är vår viktigaste utställning och i år har intresset varit ännu större än alla tidigare gånger vi varit här, säger vd Stefan Haglöf.

Bland utställarna fanns även Hans-Åke Elofsson, en veteran som avtackades för några år sedan. I år återkom han som utställare genom sitt engagemang i tillverkare av små skogsmaskiner.

– Det här kan ha varit den bästa skogsmässan på Elmia någonsin. Jag har aldrig varit på en mässa med så många nyheter, och den lyckades verkligen med sitt innovationstema, säger Hans-Åke Elofsson.

Även Elmias mässansvarige Torbjörn Johnsen är nöjd:

– Vi ser det som en utmaning att bli ännu bättre under kommande mässor, säger han.

Elmia Wood 2013 blev en av de mest besökta någonsin, med något av publikrekord under tredje dagen med 18 400 besökare. Den sammanlagda besökssiffran blev 54 215.

Näst i tur står SkogsElmia den 4-6 juni 2015. Internationella Elmia Wood återkommer den 7-10 juni 2017.