platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference kommer till Göteborg
GIJC23 flyttas från Sydney, Australien till Göteborg 19–22 September 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten: Djupa klyftor mellan företagspolicy och praktik

American Express, Meetings & Events, har gjort en undersökning som avslöjar betydande luckor i ett företags fastställda policy och hur de anställda gör i praktiken när det gäller företagens hantering av möten och events (M&E).

Studien undersökte riskerna organisationer kan utsättas för när M&E-kostnader och verksamhet inte hanteras enligt företagets fastställda policy. Undersökningen bygger på åsikter från företagsledare som jämförs med åsikter från mötesplanerare.

Om det också gäller i Sverige kan vi inte utgå från eftersom de första av de totalt 260 (145 mötes- och eventplanerare och 115 företagsledare) som intervjuades kommer från Nordamerika, men med stor sannolikhet är det ungefär likadant i vårt land. Bland de allra viktigaste resultaten:

 

• 51 procent av mötesplanerarna tror att de risker som finns vid genomförandet av möten och events inte får den uppmärksamhet den förtjänar i organisationen.

• 52 procent av mötesplanerarna har inte en fastställd budget när mötesplaneringen börjar.

• 23 procent av mötesplanerarna undertecknar kontrakt, men bara sex procent av företagsledarna säger att deras planerare överhuvudtaget får underteckna kontrakt.

• 68 procent av ledarna har insyn i alla uppgifter om ett möte som också har högsta prioritet, men 85 procent av mötesplanerarna använder fortfarande bara kalkylprogram för att hålla kontroll på sin egen budget.

• 64 procent av mötesplanerarna har för närvarande inte en metod för att spåra mötesdeltagare om en kris inträffar och företaget behöver ha tag i alla sina anställda.

– I en miljö med ökad rättslig kontroll och ökad medvetenhet kring säkerhetsfrågor kan självgodhet i möten och evenemang när det gäller planeringsprocessen få allvarliga ekonomiska, juridiska och varumäkeskonsekvenser, säger Milton Rivera, Vice President, Business Development, American Express Meetings & Events.

– Undersökningen visar hur viktigt det är för företagen att mötesplaneringsprocesserna formaliseras, dokumenteras och kontrolleras som ett sätt att minimera riskerna.

Läs mer om undersökningen i det kommande numret av Meetings International #56.