platsannonser
nyheter
forskning som utvecklar
Ny studie: business events måste räknas i mer än bara antalet kaffekoppar
Understryker skillnaderna mellan hur regeringar värderar industrin.
Hotellnytt
Stordalens Quality Hotel
öppnar nytt hotell i Varberg.
Svenska Mässan, 15-16 oktober
Carolina Klüft sätter fokus
på FN:s globala hållbarhetsmål på Nordic Property Expo.
Hotellnytt
Bjarke Ingels Group designar nytt H. C. Andersen Hotel för Tivoli i Köpenhamn
Spektakulär utveckling av Köpenhamns ikoniska nöjespark.
Nytt jobb
Jacob Dahlberg
blir ny vd och General Manager för Frösö Park Hotel.
hållbarhetsarbetet
Ny rankning:
Kommunerna som är bäst på klimatanpassning i Sverige.
möten och affärer
Meetagain och Traveko
går samman. Nya namnet inte klart.
nytt jobb
Scandic
rekryterar ny HR- och hållbarhetsdirektör.
hotellnytt
Scandic
öppnar nytt hotell i Köpenhamn.
kunskapsmöte
350 djurparksveterinärer
är samlade på Vildmarkshotellet i Kolmården.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten: Djupa klyftor mellan företagspolicy och praktik

American Express, Meetings & Events, har gjort en undersökning som avslöjar betydande luckor i ett företags fastställda policy och hur de anställda gör i praktiken när det gäller företagens hantering av möten och events (M&E).

Studien undersökte riskerna organisationer kan utsättas för när M&E-kostnader och verksamhet inte hanteras enligt företagets fastställda policy. Undersökningen bygger på åsikter från företagsledare som jämförs med åsikter från mötesplanerare.

Om det också gäller i Sverige kan vi inte utgå från eftersom de första av de totalt 260 (145 mötes- och eventplanerare och 115 företagsledare) som intervjuades kommer från Nordamerika, men med stor sannolikhet är det ungefär likadant i vårt land. Bland de allra viktigaste resultaten:

 

• 51 procent av mötesplanerarna tror att de risker som finns vid genomförandet av möten och events inte får den uppmärksamhet den förtjänar i organisationen.

• 52 procent av mötesplanerarna har inte en fastställd budget när mötesplaneringen börjar.

• 23 procent av mötesplanerarna undertecknar kontrakt, men bara sex procent av företagsledarna säger att deras planerare överhuvudtaget får underteckna kontrakt.

• 68 procent av ledarna har insyn i alla uppgifter om ett möte som också har högsta prioritet, men 85 procent av mötesplanerarna använder fortfarande bara kalkylprogram för att hålla kontroll på sin egen budget.

• 64 procent av mötesplanerarna har för närvarande inte en metod för att spåra mötesdeltagare om en kris inträffar och företaget behöver ha tag i alla sina anställda.

– I en miljö med ökad rättslig kontroll och ökad medvetenhet kring säkerhetsfrågor kan självgodhet i möten och evenemang när det gäller planeringsprocessen få allvarliga ekonomiska, juridiska och varumäkeskonsekvenser, säger Milton Rivera, Vice President, Business Development, American Express Meetings & Events.

– Undersökningen visar hur viktigt det är för företagen att mötesplaneringsprocesserna formaliseras, dokumenteras och kontrolleras som ett sätt att minimera riskerna.

Läs mer om undersökningen i det kommande numret av Meetings International #56.