platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
digital utveckling
Venue4you
Den första globala, skräddarsydda bokningsplattformen av mäss- och kongressanläggningar.
Good News
Tyskland runt
med regionaltåg för 67 kronor.
möten och affärer
Umeå Congress
får uppdraget att leverera event och studioproduktion åt Akademiska Hus.
hotellnytt
Scandic Oceanhamnen öppnar idag
– hållbarhet i fokus.
Mässnytt
Nordic Live Expo AB
lanserar Nordic Mobility Conference & Expo på Kistamässan den 3-4 maj 2023.

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten: Djupa klyftor mellan företagspolicy och praktik

American Express, Meetings & Events, har gjort en undersökning som avslöjar betydande luckor i ett företags fastställda policy och hur de anställda gör i praktiken när det gäller företagens hantering av möten och events (M&E).

Studien undersökte riskerna organisationer kan utsättas för när M&E-kostnader och verksamhet inte hanteras enligt företagets fastställda policy. Undersökningen bygger på åsikter från företagsledare som jämförs med åsikter från mötesplanerare.

Om det också gäller i Sverige kan vi inte utgå från eftersom de första av de totalt 260 (145 mötes- och eventplanerare och 115 företagsledare) som intervjuades kommer från Nordamerika, men med stor sannolikhet är det ungefär likadant i vårt land. Bland de allra viktigaste resultaten:

 

• 51 procent av mötesplanerarna tror att de risker som finns vid genomförandet av möten och events inte får den uppmärksamhet den förtjänar i organisationen.

• 52 procent av mötesplanerarna har inte en fastställd budget när mötesplaneringen börjar.

• 23 procent av mötesplanerarna undertecknar kontrakt, men bara sex procent av företagsledarna säger att deras planerare överhuvudtaget får underteckna kontrakt.

• 68 procent av ledarna har insyn i alla uppgifter om ett möte som också har högsta prioritet, men 85 procent av mötesplanerarna använder fortfarande bara kalkylprogram för att hålla kontroll på sin egen budget.

• 64 procent av mötesplanerarna har för närvarande inte en metod för att spåra mötesdeltagare om en kris inträffar och företaget behöver ha tag i alla sina anställda.

– I en miljö med ökad rättslig kontroll och ökad medvetenhet kring säkerhetsfrågor kan självgodhet i möten och evenemang när det gäller planeringsprocessen få allvarliga ekonomiska, juridiska och varumäkeskonsekvenser, säger Milton Rivera, Vice President, Business Development, American Express Meetings & Events.

– Undersökningen visar hur viktigt det är för företagen att mötesplaneringsprocesserna formaliseras, dokumenteras och kontrolleras som ett sätt att minimera riskerna.

Läs mer om undersökningen i det kommande numret av Meetings International #56.