platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15-17 april.
mässor skapar möten
Nolia Karriär i Umeå
en av de största hittills.
Awarded
Scandic får tillgänglighetspris
och inbjudan att tala vid FN-kontoret i Wien.
möten och affärer
Stororder till Karlstad CCC
Uddeholm firar 350 år och lägger möten och middagar jubileumsveckan där.
Awards
Bordtennis-VM
vinner innovationspris hos Trippus.
storaffär
American Express
köper Hogg Robinson Group.
Puss på dig!
Upplev
ett hjärtligare Göteborg nästa vecka.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten: Djupa klyftor mellan företagspolicy och praktik

American Express, Meetings & Events, har gjort en undersökning som avslöjar betydande luckor i ett företags fastställda policy och hur de anställda gör i praktiken när det gäller företagens hantering av möten och events (M&E).

Studien undersökte riskerna organisationer kan utsättas för när M&E-kostnader och verksamhet inte hanteras enligt företagets fastställda policy. Undersökningen bygger på åsikter från företagsledare som jämförs med åsikter från mötesplanerare.

Om det också gäller i Sverige kan vi inte utgå från eftersom de första av de totalt 260 (145 mötes- och eventplanerare och 115 företagsledare) som intervjuades kommer från Nordamerika, men med stor sannolikhet är det ungefär likadant i vårt land. Bland de allra viktigaste resultaten:

 

• 51 procent av mötesplanerarna tror att de risker som finns vid genomförandet av möten och events inte får den uppmärksamhet den förtjänar i organisationen.

• 52 procent av mötesplanerarna har inte en fastställd budget när mötesplaneringen börjar.

• 23 procent av mötesplanerarna undertecknar kontrakt, men bara sex procent av företagsledarna säger att deras planerare överhuvudtaget får underteckna kontrakt.

• 68 procent av ledarna har insyn i alla uppgifter om ett möte som också har högsta prioritet, men 85 procent av mötesplanerarna använder fortfarande bara kalkylprogram för att hålla kontroll på sin egen budget.

• 64 procent av mötesplanerarna har för närvarande inte en metod för att spåra mötesdeltagare om en kris inträffar och företaget behöver ha tag i alla sina anställda.

– I en miljö med ökad rättslig kontroll och ökad medvetenhet kring säkerhetsfrågor kan självgodhet i möten och evenemang när det gäller planeringsprocessen få allvarliga ekonomiska, juridiska och varumäkeskonsekvenser, säger Milton Rivera, Vice President, Business Development, American Express Meetings & Events.

– Undersökningen visar hur viktigt det är för företagen att mötesplaneringsprocesserna formaliseras, dokumenteras och kontrolleras som ett sätt att minimera riskerna.

Läs mer om undersökningen i det kommande numret av Meetings International #56.