nyheter
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
hotellnytt
Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal
om sju hotell i Tyskland.
Sustainability
Gröna städer, Åf och Dagens Opinion
delar ut Hållbara Framtidspriset i Almedalen.
hotellnytt
Älskad ikon
öppnar igen i Warszawa.
kunskapsinsamling
Nordic Choice Hotels
genomför Nordens största gästundersökning.
RSS
rss_icon
Länkar
Möten: Djupa klyftor mellan företagspolicy och praktik

American Express, Meetings & Events, har gjort en undersökning som avslöjar betydande luckor i ett företags fastställda policy och hur de anställda gör i praktiken när det gäller företagens hantering av möten och events (M&E).

Studien undersökte riskerna organisationer kan utsättas för när M&E-kostnader och verksamhet inte hanteras enligt företagets fastställda policy. Undersökningen bygger på åsikter från företagsledare som jämförs med åsikter från mötesplanerare.

Om det också gäller i Sverige kan vi inte utgå från eftersom de första av de totalt 260 (145 mötes- och eventplanerare och 115 företagsledare) som intervjuades kommer från Nordamerika, men med stor sannolikhet är det ungefär likadant i vårt land. Bland de allra viktigaste resultaten:

 

• 51 procent av mötesplanerarna tror att de risker som finns vid genomförandet av möten och events inte får den uppmärksamhet den förtjänar i organisationen.

• 52 procent av mötesplanerarna har inte en fastställd budget när mötesplaneringen börjar.

• 23 procent av mötesplanerarna undertecknar kontrakt, men bara sex procent av företagsledarna säger att deras planerare överhuvudtaget får underteckna kontrakt.

• 68 procent av ledarna har insyn i alla uppgifter om ett möte som också har högsta prioritet, men 85 procent av mötesplanerarna använder fortfarande bara kalkylprogram för att hålla kontroll på sin egen budget.

• 64 procent av mötesplanerarna har för närvarande inte en metod för att spåra mötesdeltagare om en kris inträffar och företaget behöver ha tag i alla sina anställda.

– I en miljö med ökad rättslig kontroll och ökad medvetenhet kring säkerhetsfrågor kan självgodhet i möten och evenemang när det gäller planeringsprocessen få allvarliga ekonomiska, juridiska och varumäkeskonsekvenser, säger Milton Rivera, Vice President, Business Development, American Express Meetings & Events.

– Undersökningen visar hur viktigt det är för företagen att mötesplaneringsprocesserna formaliseras, dokumenteras och kontrolleras som ett sätt att minimera riskerna.

Läs mer om undersökningen i det kommande numret av Meetings International #56.