platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny bok: Kvinnor skriver sämre texter?

Brukar du läsa artikelserien Hjärnkoll i Meetings International? Nu släpper vår mångårige medarbetare, Tomas Dalström, en ny och uppdaterad version av sin kritikerrosade bok ”Bäst i text Läseboken/Skrivboken”.

Hur går läsprocessen går till – ur hjärnans perspektiv – och hur vi skriver texter som kommunicerar på hjärnans villkor? Varför stav- och skrivfel minskar förtroendet för avsändaren. Och att kvinnors är texter anses vara sämre...

Vi börjar med mäns och kvinnors texter. Forskare har undertecknat en text med ett mansnamn. Sen har de tagit samma text och undertecknat den med ett kvinnonamn. De som läst texterna, i flera olika undersökningar, upplever mannens text som genomtänkt, välskriven och övertygande. Kvinnans text upplevs som rörig, oklar och det är svårt att förstå vad hon egentligen ville ha sagt. Det är värt att notera att både män och kvinnor har samma uppfattning.

 

Dags att lyfta på slöjan

Tomas Dalström tycker att det är dags att vi lyfter på slöjan och ser hur vi fungerar på ett omedvetet plan. Och precis som i Meetings International serie Hjärnkoll, lyfter han på slöjan och får oss att se på kommunikation på ett nytt sätt.

Hans utgångspunkt är alla texter som används - externt eller internt - kommer att generera intäkter eller skapa kostnader. Produktionen av texter är därför viktigare än någonsin. Och med kunskap om hur läsprocessen går till – ur hjärnans perspektiv – kan vi skriva texter som kommunicerar på hjärnans villkor.

 

Så lätt tappar du en tredjedel av kundens förtroende

I den nya versionen av ”Bäst i text Läseboken/Skrivboken” får du också svar på frågor som:

• Hur går själva skrivprocessen till och varför är den så lättstörd?

• Hur ska du tänka och agera, för att de här lättstörda processerna ska fungera optimalt?

• Varför orsakar stav- och skrivfel sänkt förtroende för avsändaren med upp till en tredjedel.

• Hur säkerställer du att den du tänker anställa kan skriva korrekt?

• Hur påverkas resultatet om vi sitter i kontorslandskap?

• Varför är du mindre uppmärksam och får sämre minne när du multitaskar – växlar frekvent mellan sociala medier, mobilen etcetera?

• Har barns och ungdomars hjärnor anpassat sig snabbare till IT-samhället?

• Och lite till…

 

Du kan bara använda hjärnans smartaste del några timmar

I boken konstarerar han att få uppgifter är så kognitivt krävande och lättstörda som att skriva. Lägg till det att vi bara kan använda hjärnans smartaste del, pannloben, några timmar varje dag. Så det gäller att du använder den på rätt sätt – oavsett om du skriver, läser, skapar nya idéer, förhandlar…

 

Nationella och internationella utmärkelser

Boken bygger på internationell och nationell forskning. Den beskriver på ett lättförståeligt sätt olika teorier, ger konkreta råd och historiska återblickar. Den avslutatas med ett antal punkter som hjälper dig att skriva texter som kommunicerar på hjärnans villkor.

Tomas Dalström bjuder också på exempel och erfarenheter från sina 25 år som textförfattare. Han har fått både nationella och internationella utmärkelser för journalistik, dramatik, beställningsfilm, reklamfilm, interaktiva produktioner och innovationer.

Du kan köpa boken till Specialpris 199 SEK direkt genom oss (Normalpris: 246 SEK) + porto, genom att skicka ett mejl till: info@meetingsinternational.se, skriv ditt namn, fakturerings- och postadress. Boken kommer inom några dagar!