platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny mobilapp ger Elmia Wood nya dimensioner

Inför Elmia Wood i Jönköping, världens största skogsmässa som öppnar nästa vecka, lanserar arrangören en ny mobilapp, vilken inte bara hjälper besökarna att hitta utställare utan även varandra.

Än så länge syns bara utställarna på mässkartan som gröna nålar, men den 5 juni blir besökarna synliga på Elmia Woods mässapp.

– Det här är helt nytt i mässvärlden och ger mässmediet en ny dimension, säger Torbjörn Johnsen, affärsområdeschef med ansvar för Elmias egna mässor.

– På många av våra mässor är kontakterna mellan besökare en viktig del i upplevelsen och värdet av besöket. Det gäller inte minst för en mässa som Elmia Wood där personer från en väldigt specialiserad bransch ofta känner eller känner till många av sina kollegor men sällan träffar dem.

Mässappen bygger på positionering med hjälp av en kartfunktion och att besökarna registrerar sina kontaktuppgifter frivilligt. När man sedan ger sitt godkännande syns besökaren som en röd prick på kartan.

Därefter kan mässbesökaren leta efter bekanta i kontaktlistan och klicka fram dem på kartan för att se var de befinner sig just nu. Genom appen kan de kontakta varandra direkt via sms, mobil eller mejl.

Med appen kan besökarna också orientera sig själva på mässan, hitta utställare, läsa nyheter och se dagsprogrammet.

– Det blir ganska coolt när besökarna åker hem efter mässan om de fortfarande väljer att visa sin position. Då kan vi se besökare från Smålandsskogarna utsprida över hela Google Maps jordklot.

Idén till appen kom från företaget Appcorn i Karlskrona som tog fram en liknande app för World Scout Jamboree förra året. Elmia är den första mässarrangören som använder tekniken för att ge mässbesökare möjlighet att hitta varandra.

Länk till iPhone-appen

Länk till Android-appen