platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny mobilapp ger Elmia Wood nya dimensioner

Inför Elmia Wood i Jönköping, världens största skogsmässa som öppnar nästa vecka, lanserar arrangören en ny mobilapp, vilken inte bara hjälper besökarna att hitta utställare utan även varandra.

Än så länge syns bara utställarna på mässkartan som gröna nålar, men den 5 juni blir besökarna synliga på Elmia Woods mässapp.

– Det här är helt nytt i mässvärlden och ger mässmediet en ny dimension, säger Torbjörn Johnsen, affärsområdeschef med ansvar för Elmias egna mässor.

– På många av våra mässor är kontakterna mellan besökare en viktig del i upplevelsen och värdet av besöket. Det gäller inte minst för en mässa som Elmia Wood där personer från en väldigt specialiserad bransch ofta känner eller känner till många av sina kollegor men sällan träffar dem.

Mässappen bygger på positionering med hjälp av en kartfunktion och att besökarna registrerar sina kontaktuppgifter frivilligt. När man sedan ger sitt godkännande syns besökaren som en röd prick på kartan.

Därefter kan mässbesökaren leta efter bekanta i kontaktlistan och klicka fram dem på kartan för att se var de befinner sig just nu. Genom appen kan de kontakta varandra direkt via sms, mobil eller mejl.

Med appen kan besökarna också orientera sig själva på mässan, hitta utställare, läsa nyheter och se dagsprogrammet.

– Det blir ganska coolt när besökarna åker hem efter mässan om de fortfarande väljer att visa sin position. Då kan vi se besökare från Smålandsskogarna utsprida över hela Google Maps jordklot.

Idén till appen kom från företaget Appcorn i Karlskrona som tog fram en liknande app för World Scout Jamboree förra året. Elmia är den första mässarrangören som använder tekniken för att ge mässbesökare möjlighet att hitta varandra.

Länk till iPhone-appen

Länk till Android-appen