platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
stora möten
Lions fyller Borås Kongress
när staden fyller 400 år.
Omvärldsanalys
Sveriges paviljong
vid Expo 2020 i Dubai inspireras av skogen.
Kunskapsöverföring
Motion i riksdagen:
Kartlägg svensk mötesindustri.
Hållbarhet
Swedish Textile Initiative for Climate Action
Gränsöverskridande samarbete för ökad hållbarhet.
Debatt
Debatt:
Vingklippta myndigheter bör inte strunta i julfesten.
Kunskapsutveckling
SLU värd
för International Conference on Equine Exercise Physiology 2022 i Uppsala
förädla och förflytta kunskap
Nordisk kongress
för utbildning av biomedicinska analytiker till Borås.
Awared
Stordalen hedras
med internationellt designpris.
stor satsning
Elmia bygger för framtiden:
”Glädjande besked som innebär stora möjligheter”
Storslagen uppvisning
Kampsportsfestivalen
bjuder på många spännande tävlingar.
RSS
rss_icon
Länkar
Vinst på 22,2 miljoner kr för Resia Travel Group

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 22,2 miljoner kronor (30,5) efter finansnetto för helåret 2012. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3). Sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

Eva Moen Adolfsson är koncernchef för Resia Travel Group. Hon säger att försäljningsmässigt var utvecklingen bra under fjolåret trots att konjunkturen var svag. Den dåliga sommaren bidrog till att vända utvecklingen och efterfrågan tog fart under augusti och höll i sig in på hösten.

– Inom affärsområdena affärs-, grupp- och konferensresor var försäljningsutvecklingen positiv under hela året och vi ökade våra försäljningsvolymer med fyra procent, säger Eva Moen Adolfsson.

I fjol gick fyra flygbolag i konkurs, vilket hade en negativ påverkan på resultatet.

– Konkurserna drabbade oss ekonomiskt. Som resebyrå ger vi kunden garantier på hela bruttobeloppet samtidigt som vi bara tjänar ett arvode. Många av våra säljare har också fått jobba hårdare för varje affär. Jag är stolt över hur de har lyckats leva upp till våra kunders förväntningar under de pressade omständigheter som flygbolagskonkurserna har inneburit för oss.

Under 2012 genomförde Resia Travel Group fyra strategiskt viktiga förvärv. Genom köpet av Resfeber och Box Office stärkte företaget sin ställning online och tog klivet ut på den skandinaviska marknaden.

Genom köpen av Örebro Resebyrå, Resegruppen i Jönköping och Sörmlands Resebyrå utvecklade Resia sitt kunderbjudande inom affärs-, grupp- och konferensresor i de regioner där förvärven genomfördes.