platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Vinst på 22,2 miljoner kr för Resia Travel Group

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 22,2 miljoner kronor (30,5) efter finansnetto för helåret 2012. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3). Sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

Eva Moen Adolfsson är koncernchef för Resia Travel Group. Hon säger att försäljningsmässigt var utvecklingen bra under fjolåret trots att konjunkturen var svag. Den dåliga sommaren bidrog till att vända utvecklingen och efterfrågan tog fart under augusti och höll i sig in på hösten.

– Inom affärsområdena affärs-, grupp- och konferensresor var försäljningsutvecklingen positiv under hela året och vi ökade våra försäljningsvolymer med fyra procent, säger Eva Moen Adolfsson.

I fjol gick fyra flygbolag i konkurs, vilket hade en negativ påverkan på resultatet.

– Konkurserna drabbade oss ekonomiskt. Som resebyrå ger vi kunden garantier på hela bruttobeloppet samtidigt som vi bara tjänar ett arvode. Många av våra säljare har också fått jobba hårdare för varje affär. Jag är stolt över hur de har lyckats leva upp till våra kunders förväntningar under de pressade omständigheter som flygbolagskonkurserna har inneburit för oss.

Under 2012 genomförde Resia Travel Group fyra strategiskt viktiga förvärv. Genom köpet av Resfeber och Box Office stärkte företaget sin ställning online och tog klivet ut på den skandinaviska marknaden.

Genom köpen av Örebro Resebyrå, Resegruppen i Jönköping och Sörmlands Resebyrå utvecklade Resia sitt kunderbjudande inom affärs-, grupp- och konferensresor i de regioner där förvärven genomfördes.