platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
Vinst på 22,2 miljoner kr för Resia Travel Group

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 22,2 miljoner kronor (30,5) efter finansnetto för helåret 2012. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3). Sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

Eva Moen Adolfsson är koncernchef för Resia Travel Group. Hon säger att försäljningsmässigt var utvecklingen bra under fjolåret trots att konjunkturen var svag. Den dåliga sommaren bidrog till att vända utvecklingen och efterfrågan tog fart under augusti och höll i sig in på hösten.

– Inom affärsområdena affärs-, grupp- och konferensresor var försäljningsutvecklingen positiv under hela året och vi ökade våra försäljningsvolymer med fyra procent, säger Eva Moen Adolfsson.

I fjol gick fyra flygbolag i konkurs, vilket hade en negativ påverkan på resultatet.

– Konkurserna drabbade oss ekonomiskt. Som resebyrå ger vi kunden garantier på hela bruttobeloppet samtidigt som vi bara tjänar ett arvode. Många av våra säljare har också fått jobba hårdare för varje affär. Jag är stolt över hur de har lyckats leva upp till våra kunders förväntningar under de pressade omständigheter som flygbolagskonkurserna har inneburit för oss.

Under 2012 genomförde Resia Travel Group fyra strategiskt viktiga förvärv. Genom köpet av Resfeber och Box Office stärkte företaget sin ställning online och tog klivet ut på den skandinaviska marknaden.

Genom köpen av Örebro Resebyrå, Resegruppen i Jönköping och Sörmlands Resebyrå utvecklade Resia sitt kunderbjudande inom affärs-, grupp- och konferensresor i de regioner där förvärven genomfördes.