platsannonser
nyheter
forskning som utvecklar
Ny studie: business events måste räknas i mer än bara antalet kaffekoppar
Understryker skillnaderna mellan hur regeringar värderar industrin.
Hotellnytt
Stordalens Quality Hotel
öppnar nytt hotell i Varberg.
Svenska Mässan, 15-16 oktober
Carolina Klüft sätter fokus
på FN:s globala hållbarhetsmål på Nordic Property Expo.
Hotellnytt
Bjarke Ingels Group designar nytt H. C. Andersen Hotel för Tivoli i Köpenhamn
Spektakulär utveckling av Köpenhamns ikoniska nöjespark.
Nytt jobb
Jacob Dahlberg
blir ny vd och General Manager för Frösö Park Hotel.
hållbarhetsarbetet
Ny rankning:
Kommunerna som är bäst på klimatanpassning i Sverige.
möten och affärer
Meetagain och Traveko
går samman. Nya namnet inte klart.
nytt jobb
Scandic
rekryterar ny HR- och hållbarhetsdirektör.
hotellnytt
Scandic
öppnar nytt hotell i Köpenhamn.
kunskapsmöte
350 djurparksveterinärer
är samlade på Vildmarkshotellet i Kolmården.
RSS
rss_icon
Länkar
Vinst på 22,2 miljoner kr för Resia Travel Group

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 22,2 miljoner kronor (30,5) efter finansnetto för helåret 2012. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3). Sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

Eva Moen Adolfsson är koncernchef för Resia Travel Group. Hon säger att försäljningsmässigt var utvecklingen bra under fjolåret trots att konjunkturen var svag. Den dåliga sommaren bidrog till att vända utvecklingen och efterfrågan tog fart under augusti och höll i sig in på hösten.

– Inom affärsområdena affärs-, grupp- och konferensresor var försäljningsutvecklingen positiv under hela året och vi ökade våra försäljningsvolymer med fyra procent, säger Eva Moen Adolfsson.

I fjol gick fyra flygbolag i konkurs, vilket hade en negativ påverkan på resultatet.

– Konkurserna drabbade oss ekonomiskt. Som resebyrå ger vi kunden garantier på hela bruttobeloppet samtidigt som vi bara tjänar ett arvode. Många av våra säljare har också fått jobba hårdare för varje affär. Jag är stolt över hur de har lyckats leva upp till våra kunders förväntningar under de pressade omständigheter som flygbolagskonkurserna har inneburit för oss.

Under 2012 genomförde Resia Travel Group fyra strategiskt viktiga förvärv. Genom köpet av Resfeber och Box Office stärkte företaget sin ställning online och tog klivet ut på den skandinaviska marknaden.

Genom köpen av Örebro Resebyrå, Resegruppen i Jönköping och Sörmlands Resebyrå utvecklade Resia sitt kunderbjudande inom affärs-, grupp- och konferensresor i de regioner där förvärven genomfördes.