platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Nordic Choice Hotels i medvind

År 2012 blev året när Nordic Choice Hotels blev landets största hotellföretag sett till antalet hotell. Därutöver levererade bolaget bra resultat. Nu fortsätter den expansiva tillväxten. Nordic Choice har tillsammans 170 hotell i fem länder.

Tillskotten i hotellportföljen förra året var Clarion Hotel Post i Göteborg, Quality Hotel Expo på Fornebu, Clarion Hotel & Congress Trondheim, Comfort Hotel Grand Central i Oslo, Clarion Hotel Arlanda Airport och Comfort Hotel LT i Vilnius.

– 2012 blev ett bra år för oss. Vi öppnade sex nya hotell och levererade en EBITDA som var högre jämfört med 2011 mätt i kronor och procent. Det trots att vi bokförde utgifter på 70 miljoner kronor i pre-opening-kostnader. Vårt mål är att växa lönsamt och det klarade vi, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice ökade både intäkterna och förbättrade rörelseresultatet 2012. Rörelseintäkterna 2012 ökade med 14,4 procent och uppgick till 5 996 miljoner kronor 2012 jämfört med 5 243 miljoner 2011.

De kommande 32 månaderna förväntar sig Nordic Choice en ökning på 16 procent i antalet rum på Norges största marknader, medan Sveriges fem största städer ser en ökning på åtta procent. Det motsvarar en kapacitetsökning på nästan 5 000 rum, varav Nordic Choice står för närmare 3 000.

– Nordic Choice är inne i den mest offensiva perioden i bolagets historia. En generell kapacitetsökning ger en tuffare hotellmarknad under de kommande åren, men vi förväntar oss en ytterligare resultatförbättring i år, säger Torgeir Silseth.

I år ökar Nordic Choice hotellportföljen med ytterligare nio hotell. I september öppnar Quality Hotel Friends vid den nya nationalarenan Friends Arena i Solna utanför Stockholm. Även Comfort- och Clarion Collection-kedjan får nytillskott i sin hotellportfölj.

Under fjolåret bidrog Nordic Choice till att bevara 55 000 hektar regnskog, en yta motsvarande 70 000 fotbollsplaner. Dessutom har hotellen reducerat antalet leveranser och transporter med 16,5 procent jämfört med 2010.

– Samhällsansvar är en viktig del av vår affärsidé. Vi vill vara öppna om hur vi satsar och vilka utmaningar vi arbetar på att lösa. Bara på detta sätt kan våra gäster och medarbetare sova med gott samvete, säger Petter A Stordalen, ägare av och styrelseordförande för Nordic Choice Hotels.

2013 är hållbar mat också en viktig satsning. Med 20 000 gäster dagligen handlar matsatsningen om att erbjuda gästerna ett nyttigt och bra alternativ till traditionell hotellmat. Koncernen har som mål att servera hållbar mat som är bra för hälsan, klimatet och miljön och där hänsyn tas både till djur och till rättvisa villkor för dem som producerar råvarorna.

– Vår ambition är att servera gästerna goda matupplevelser samtidigt som vi bidrar till en positiv samhällsutveckling, säger Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.

 

Bilden: Torgeir Silseth, vd för Nordic Choice Hotels.