platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Flygbussarna får pris för antibilkampanj

Flygbussarna har tilldelats IRU Special Company Award 2009 för den uppmärksammade kampanjen ”50 bilar eller en buss”. Huvudelementet i kampanjen var en Flygbuss byggd av skrotade bilar intill E4 mellan Stockholm och Arlanda. Kampanjen visade på bussens klimatfördelar jämfört med bilen och pågick under våren 2009.

 

– Vi är glada och stolta över att vårt miljöarbete uppmärksammas internationellt och att vi lyfts fram som ett gott exempel på företag som inspirerar andra att minska sin miljöpåverkan, säger Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna.

Flygbussarna tog emot priset vid European Bus and Coach Forum som pågår i Kortrijk i Belgien den 16-21 oktober. Priset delas ut av organisationen International Road Transport Union. Prismotiveringen är att Flygbussarna bedrivit ett "innovativt affärsmannaskap och en framgångsrik kampanj för att öka kundernas medvetenhet om bussens klimatfördelar och därmed få fler att ta bussen".

Huvudelementet i kampanjen var en installation där sammanpressade skrotbilar hade byggts upp som en Flygbuss intill E4 mellan Stockholm och Arlanda flygplats. På kampanjens webbplats kunde man följa den trafik som passerade installationen live och via en trafikräknare se hur mycket koldioxid som skulle ha sparats in om bilisterna tagit bussen istället för bilen.

– Bussen utmålas idag tyvärr ofta som en miljöbov. Men en enda buss rymmer ungefär 50 passagerare och ersätter därför många bilar. Att visualisera detta genom att trycka ihop 50 bilar till en buss och ställa den längs vägen till flygplatsen är lysande, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Flygbussarnas förare utbildas i klimatsmart körning, eco-driving. Fyra av Flygbussarnas linjer har fått Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

– Vi kommer fortsätta att arbeta aktivt för att minska vår miljöpåverkan. Redan i dag drivs var fjärde buss på fossilfritt rapsbränsle, RME. Målet är att 50 procent av resorna med Flygbussarna ska vara fossilfria före slutet av 2010, säger Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna.

Se hur antibilkampanjen såg ut här!

Läs mer om IRU Special Company Award 2009 här!

Bildtext: Flygbussarnas marknadschef, Eva Tiséus, tar emot IRU Special Company Award från Martin Marmy, IRU Secretary General (vänster) och IRU vvd och vd för IRU Passenger Transport Council, Graham Smith.