nyheter
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
RSS
rss_icon
Länkar
Flygbussarna får pris för antibilkampanj

Flygbussarna har tilldelats IRU Special Company Award 2009 för den uppmärksammade kampanjen ”50 bilar eller en buss”. Huvudelementet i kampanjen var en Flygbuss byggd av skrotade bilar intill E4 mellan Stockholm och Arlanda. Kampanjen visade på bussens klimatfördelar jämfört med bilen och pågick under våren 2009.

 

– Vi är glada och stolta över att vårt miljöarbete uppmärksammas internationellt och att vi lyfts fram som ett gott exempel på företag som inspirerar andra att minska sin miljöpåverkan, säger Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna.

Flygbussarna tog emot priset vid European Bus and Coach Forum som pågår i Kortrijk i Belgien den 16-21 oktober. Priset delas ut av organisationen International Road Transport Union. Prismotiveringen är att Flygbussarna bedrivit ett "innovativt affärsmannaskap och en framgångsrik kampanj för att öka kundernas medvetenhet om bussens klimatfördelar och därmed få fler att ta bussen".

Huvudelementet i kampanjen var en installation där sammanpressade skrotbilar hade byggts upp som en Flygbuss intill E4 mellan Stockholm och Arlanda flygplats. På kampanjens webbplats kunde man följa den trafik som passerade installationen live och via en trafikräknare se hur mycket koldioxid som skulle ha sparats in om bilisterna tagit bussen istället för bilen.

– Bussen utmålas idag tyvärr ofta som en miljöbov. Men en enda buss rymmer ungefär 50 passagerare och ersätter därför många bilar. Att visualisera detta genom att trycka ihop 50 bilar till en buss och ställa den längs vägen till flygplatsen är lysande, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Flygbussarnas förare utbildas i klimatsmart körning, eco-driving. Fyra av Flygbussarnas linjer har fått Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

– Vi kommer fortsätta att arbeta aktivt för att minska vår miljöpåverkan. Redan i dag drivs var fjärde buss på fossilfritt rapsbränsle, RME. Målet är att 50 procent av resorna med Flygbussarna ska vara fossilfria före slutet av 2010, säger Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna.

Se hur antibilkampanjen såg ut här!

Läs mer om IRU Special Company Award 2009 här!

Bildtext: Flygbussarnas marknadschef, Eva Tiséus, tar emot IRU Special Company Award från Martin Marmy, IRU Secretary General (vänster) och IRU vvd och vd för IRU Passenger Transport Council, Graham Smith.