nyheter
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
RSS
rss_icon
Länkar
Kinesisk investering kan snabba på höghastighetsbanan

"8 million city" är ett spännande projekt som handlar om att knyta samman Olso och Köpenhamn och därmed även dra in Göteborg som mellanstation. Det handlar om "innovation och cooperation", och det handlar i hög grad om ett höghastighetståg mellan städerna.

De beräkningar som hittills är gjorda pekar på en investeringskostnad på cirka 100 miljarder kronor för svensk del för en upphöjd bana byggd på pelare. Snabbtåget är tänkt att kapa restiden mellan den norska och danska huvudstaden till i allra bästa fall 2 timmar 30 minuter.

På ett seminarium  i Stockholm i förra veckan steg det statliga kinesiska byggbolaget China National Machinery Import & Export Corporation, CMC, fram med ett förslag om att stå för finansieringen av projektet.

En annan tänkbar finansiär skulle kunna vara den norska oljefonden som är god för knappt 4 300 miljarder svenska kronor, och bland annat har köpt in sig i Eurotunneln mellan England och fastlandseuropa.

Inga beslut är fattade men på Region Skåne är man optimistisk och i Göteborg säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S), att infrastruktursatsningen är av avgörande betydelse för Göteborgs utveckling.