platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop
25 ledande mötesorganisationer och mötesarenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
RSS
rss_icon
Länkar
Kinesisk investering kan snabba på höghastighetsbanan

"8 million city" är ett spännande projekt som handlar om att knyta samman Olso och Köpenhamn och därmed även dra in Göteborg som mellanstation. Det handlar om "innovation och cooperation", och det handlar i hög grad om ett höghastighetståg mellan städerna.

De beräkningar som hittills är gjorda pekar på en investeringskostnad på cirka 100 miljarder kronor för svensk del för en upphöjd bana byggd på pelare. Snabbtåget är tänkt att kapa restiden mellan den norska och danska huvudstaden till i allra bästa fall 2 timmar 30 minuter.

På ett seminarium  i Stockholm i förra veckan steg det statliga kinesiska byggbolaget China National Machinery Import & Export Corporation, CMC, fram med ett förslag om att stå för finansieringen av projektet.

En annan tänkbar finansiär skulle kunna vara den norska oljefonden som är god för knappt 4 300 miljarder svenska kronor, och bland annat har köpt in sig i Eurotunneln mellan England och fastlandseuropa.

Inga beslut är fattade men på Region Skåne är man optimistisk och i Göteborg säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S), att infrastruktursatsningen är av avgörande betydelse för Göteborgs utveckling.