nyheter
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
RSS
rss_icon
Länkar
Kinesisk investering kan snabba på höghastighetsbanan

"8 million city" är ett spännande projekt som handlar om att knyta samman Olso och Köpenhamn och därmed även dra in Göteborg som mellanstation. Det handlar om "innovation och cooperation", och det handlar i hög grad om ett höghastighetståg mellan städerna.

De beräkningar som hittills är gjorda pekar på en investeringskostnad på cirka 100 miljarder kronor för svensk del för en upphöjd bana byggd på pelare. Snabbtåget är tänkt att kapa restiden mellan den norska och danska huvudstaden till i allra bästa fall 2 timmar 30 minuter.

På ett seminarium  i Stockholm i förra veckan steg det statliga kinesiska byggbolaget China National Machinery Import & Export Corporation, CMC, fram med ett förslag om att stå för finansieringen av projektet.

En annan tänkbar finansiär skulle kunna vara den norska oljefonden som är god för knappt 4 300 miljarder svenska kronor, och bland annat har köpt in sig i Eurotunneln mellan England och fastlandseuropa.

Inga beslut är fattade men på Region Skåne är man optimistisk och i Göteborg säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S), att infrastruktursatsningen är av avgörande betydelse för Göteborgs utveckling.