platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny rapport om upplevelser i Stockholm

Att åka ubåt för att se Stockholm ur ett nytt perspektiv toppar listan över upplevelser som skulle lyfta fram det bästa med huvudstaden. Man vill vara med om något nytt som är värt att prata om, gärna något äventyrligt och skärgården är en favoritplats.

Det visar en ny undersökning där stockholmare har fått tycka till om huvudstaden, hur man bäst upplever den och hur man helst visar upp den för besökare. Resultatet av undersökningen ligger delvis till grund för utvecklingen av Mastercards nya upplevelseprogram Priceless Stockholm som lanseras den 25 april.

Undersökningen visar att stockholmare värdesätter tid med familjen och att de gärna tar del av upplevelser av det äventyrligre slaget, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för Mastercard i Norden och Baltikum.

Så här ser stockholmare på sin stad:

• Om stockholmare bara får beskriva staden med ett enda ord är 89 procent av dessa positiva. I topp ligger ord som”vacker”. Medan de som anger ett negativt ord nämner ängslig och stress.

• 61 procent tycker att Stockholm är bäst på sommaren. Inte en enda stockholmare tycker att staden är bäst under vinterhalvåret.

 

• Den person som flest tycker personifierar Stockholm är kungen följd av kronprinsessan Victoria. På tredje plats hamnar Lasse Berghagen.

 

• Favoritplats är skärgården (18 procent) följt av Djurgården (13). Äventyr och utflykter, skärgården, Gamla stan och restaurang Gondolen, med utsikt över Stockholms inlopp, är vad stockholmare vill visa för besökare. Åtta av tio tycker att huvudstaden är en bra shoppingstad.

 

Topplista över upplevelser stockholmare vill testa:

• Åka ubåt (27 procent).

• Köra tunnelbana på natten (15 procent).

• Rida med vaktparaden (10 procent).

 

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos på uppdrag av Mastercard. Den är utförd på 1003 män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län mellan december 2012 – januari 2013. I tillägg till undersökningen har också intervjuer med utvalda stockholmsprofiler och bloggare genomförts.