platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference kommer till Göteborg
GIJC23 flyttas från Sydney, Australien till Göteborg 19–22 September 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny rapport om upplevelser i Stockholm

Att åka ubåt för att se Stockholm ur ett nytt perspektiv toppar listan över upplevelser som skulle lyfta fram det bästa med huvudstaden. Man vill vara med om något nytt som är värt att prata om, gärna något äventyrligt och skärgården är en favoritplats.

Det visar en ny undersökning där stockholmare har fått tycka till om huvudstaden, hur man bäst upplever den och hur man helst visar upp den för besökare. Resultatet av undersökningen ligger delvis till grund för utvecklingen av Mastercards nya upplevelseprogram Priceless Stockholm som lanseras den 25 april.

Undersökningen visar att stockholmare värdesätter tid med familjen och att de gärna tar del av upplevelser av det äventyrligre slaget, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för Mastercard i Norden och Baltikum.

Så här ser stockholmare på sin stad:

• Om stockholmare bara får beskriva staden med ett enda ord är 89 procent av dessa positiva. I topp ligger ord som”vacker”. Medan de som anger ett negativt ord nämner ängslig och stress.

• 61 procent tycker att Stockholm är bäst på sommaren. Inte en enda stockholmare tycker att staden är bäst under vinterhalvåret.

 

• Den person som flest tycker personifierar Stockholm är kungen följd av kronprinsessan Victoria. På tredje plats hamnar Lasse Berghagen.

 

• Favoritplats är skärgården (18 procent) följt av Djurgården (13). Äventyr och utflykter, skärgården, Gamla stan och restaurang Gondolen, med utsikt över Stockholms inlopp, är vad stockholmare vill visa för besökare. Åtta av tio tycker att huvudstaden är en bra shoppingstad.

 

Topplista över upplevelser stockholmare vill testa:

• Åka ubåt (27 procent).

• Köra tunnelbana på natten (15 procent).

• Rida med vaktparaden (10 procent).

 

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos på uppdrag av Mastercard. Den är utförd på 1003 män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län mellan december 2012 – januari 2013. I tillägg till undersökningen har också intervjuer med utvalda stockholmsprofiler och bloggare genomförts.