platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Per Keller
blir ny vd för Yasuragi.
på nytt jobb
Sunniva Fallan Röd
ny vd för Sturebadet.
Hållbarhet på riktigt
Quality Hotel bäst i Norden
på att bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt.
nytt jobb
​Staffan Ingvarsson
blir ny vd för Stockholm Business Region.
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny rapport om upplevelser i Stockholm

Att åka ubåt för att se Stockholm ur ett nytt perspektiv toppar listan över upplevelser som skulle lyfta fram det bästa med huvudstaden. Man vill vara med om något nytt som är värt att prata om, gärna något äventyrligt och skärgården är en favoritplats.

Det visar en ny undersökning där stockholmare har fått tycka till om huvudstaden, hur man bäst upplever den och hur man helst visar upp den för besökare. Resultatet av undersökningen ligger delvis till grund för utvecklingen av Mastercards nya upplevelseprogram Priceless Stockholm som lanseras den 25 april.

Undersökningen visar att stockholmare värdesätter tid med familjen och att de gärna tar del av upplevelser av det äventyrligre slaget, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för Mastercard i Norden och Baltikum.

Så här ser stockholmare på sin stad:

• Om stockholmare bara får beskriva staden med ett enda ord är 89 procent av dessa positiva. I topp ligger ord som”vacker”. Medan de som anger ett negativt ord nämner ängslig och stress.

• 61 procent tycker att Stockholm är bäst på sommaren. Inte en enda stockholmare tycker att staden är bäst under vinterhalvåret.

 

• Den person som flest tycker personifierar Stockholm är kungen följd av kronprinsessan Victoria. På tredje plats hamnar Lasse Berghagen.

 

• Favoritplats är skärgården (18 procent) följt av Djurgården (13). Äventyr och utflykter, skärgården, Gamla stan och restaurang Gondolen, med utsikt över Stockholms inlopp, är vad stockholmare vill visa för besökare. Åtta av tio tycker att huvudstaden är en bra shoppingstad.

 

Topplista över upplevelser stockholmare vill testa:

• Åka ubåt (27 procent).

• Köra tunnelbana på natten (15 procent).

• Rida med vaktparaden (10 procent).

 

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos på uppdrag av Mastercard. Den är utförd på 1003 män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län mellan december 2012 – januari 2013. I tillägg till undersökningen har också intervjuer med utvalda stockholmsprofiler och bloggare genomförts.