platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Världskongress om kaffe till Göteborg

Det blir svensk premiär för World of Coffee, en av världens främsta branschmässor om kaffe, när mötet genomförs på Svenska Mässan i juni 2015.

Av sextio ansökningar valde Specialty Coffee Association of Europe, SCAE, ut tre städer ut som värdar för åren 2014-2016. De två andra städerna är Rimini och Dublin.

Processen att övertyga organisationen om Göteborgs fördelar som värdstad har varit lång. Budet lämnades för över ett år sedan och organisationen gjorde därefter ett omfattande studiebesök i Göteborg.

– De besökte hotell och mässlokalerna, men träffade också våra stjärnkockar och några av de bästa kaféerna. Jag tror att det var samverkan mellan oss och branschen som imponerade mest, säger Anna Hylander på Göteborg & Co som varit projektledare.

Men det är också betydelsefullt att ha kontakter direkt in i organisationen.

– En av mina medarbetare sitter i det som kallas Brand Committé, och jag har själv varit med på flera mässor och tävlingar. Det ger bra kontakter. Men jag hade aldrig engagerat mig om inte Göteborg & Co och andra aktörer i staden hade dragit ett stort lass, säger Matts Johansson som äger och driver da Matteo.

Under kongressen blir det utställningar, workshops och tävlingar.

Foto: iStockPhoto.