nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
Bibehållen vinstnivå för Stockholmsmässan trots tuff konjunktur
2012 års resultat för Nordens största mäss- och kongressanläggning påverkades av den osäkra svenska ekonomin med vikande intäkter som följd. Tack vare ett kraftfullt besparingsprogram lyckades Stockholmsmässan dock nå ett resultat efter skatt på 15,7 Mkr.

Stockholmsmässans omsättning går naturligt i cykler, dels eftersom några av bolagets största mässor hålls vartannat år och dels eftersom de stora medicinska kongresserna oftast väljer andra städer under fyra-fem år innan de återvänder till Stockholm. För mässverksamhetens del var utvecklingen god under våren, men efter sommaren blev kunderna alltmer återhållsamma. Utställarna prioriterade fortfarande mässmediet och den viktiga mötesplatsen, men många bokade mindre monterytor för att hålla nere sina kostnader och köpte även färre kringtjänster. Årets omsättning blev därmed 635 Mkr, att jämföra med 596 Mkr året innan och 736 Mkr år 2010.

– Kombinationen av få kongresser och vikande konjunktur gjorde att vi under hösten gick in i ett för Stockholmsmässan omfattande besparingsprogram, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg. En stor del av programmet handlade om minskade kostnader inom marknadsföring, IT och fastighetsunderhåll, men dessvärre blev vi även tvungna att varsla ett antal medarbetare. Efter fackliga förhandlingar sades 22 fasta medarbetare upp, 12 konsulter fick avsluta sina uppdrag, och 28 medarbetare omplacerades till nya jobb inom företaget. I samband med detta genomförde vi även en omorganisation med syfte att öka den interna effektiviteten.

Efter dessa åtgärder landade 2012 års resultat efter skatt på 15,7 Mkr. 2011 års resultat var 6,8 Mkr och för 2010 19,9 Mkr. Det viktiga regionalekonomiska bidraget, alltså de intäkter som Stockholmsmässans verksamhet genererar för hotell, restauranger och andra näringsidkare i länet, blev för 2012 3,0 Mkr att jämföra med tidigare års siffror på 3,4 Mkr (2011) och 4,1 Mkr (2010).

– Jag är nöjd med det resultatet. Det säger sig självt att vi måste påverkas när så många av våra kunder påverkas av konjunkturen, men det är en styrkedemonstration att vi klarar att anpassa vår verksamhet så snabbt när förutsättningarna ändras. Vi ser att 2013 också är ett tufft år så vi fortsätter att hålla i kostnaderna. 2014 återvänder dock flera av de stora kongresserna och vartannatårsmässorna och därför ser vi positivt på framtiden, säger Patric Sjöberg.