platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Bibehållen vinstnivå för Stockholmsmässan trots tuff konjunktur
2012 års resultat för Nordens största mäss- och kongressanläggning påverkades av den osäkra svenska ekonomin med vikande intäkter som följd. Tack vare ett kraftfullt besparingsprogram lyckades Stockholmsmässan dock nå ett resultat efter skatt på 15,7 Mkr.

Stockholmsmässans omsättning går naturligt i cykler, dels eftersom några av bolagets största mässor hålls vartannat år och dels eftersom de stora medicinska kongresserna oftast väljer andra städer under fyra-fem år innan de återvänder till Stockholm. För mässverksamhetens del var utvecklingen god under våren, men efter sommaren blev kunderna alltmer återhållsamma. Utställarna prioriterade fortfarande mässmediet och den viktiga mötesplatsen, men många bokade mindre monterytor för att hålla nere sina kostnader och köpte även färre kringtjänster. Årets omsättning blev därmed 635 Mkr, att jämföra med 596 Mkr året innan och 736 Mkr år 2010.

– Kombinationen av få kongresser och vikande konjunktur gjorde att vi under hösten gick in i ett för Stockholmsmässan omfattande besparingsprogram, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg. En stor del av programmet handlade om minskade kostnader inom marknadsföring, IT och fastighetsunderhåll, men dessvärre blev vi även tvungna att varsla ett antal medarbetare. Efter fackliga förhandlingar sades 22 fasta medarbetare upp, 12 konsulter fick avsluta sina uppdrag, och 28 medarbetare omplacerades till nya jobb inom företaget. I samband med detta genomförde vi även en omorganisation med syfte att öka den interna effektiviteten.

Efter dessa åtgärder landade 2012 års resultat efter skatt på 15,7 Mkr. 2011 års resultat var 6,8 Mkr och för 2010 19,9 Mkr. Det viktiga regionalekonomiska bidraget, alltså de intäkter som Stockholmsmässans verksamhet genererar för hotell, restauranger och andra näringsidkare i länet, blev för 2012 3,0 Mkr att jämföra med tidigare års siffror på 3,4 Mkr (2011) och 4,1 Mkr (2010).

– Jag är nöjd med det resultatet. Det säger sig självt att vi måste påverkas när så många av våra kunder påverkas av konjunkturen, men det är en styrkedemonstration att vi klarar att anpassa vår verksamhet så snabbt när förutsättningarna ändras. Vi ser att 2013 också är ett tufft år så vi fortsätter att hålla i kostnaderna. 2014 återvänder dock flera av de stora kongresserna och vartannatårsmässorna och därför ser vi positivt på framtiden, säger Patric Sjöberg.