nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Asiens hotell behöver bli mer professionella på möten

Det behövs en betydande höjning av den professionella nivån inom mötes- och eventindustrin i Asien och i Stillahavsområdet, visar en ny undersökning.

LRA Worldwide Inc har släppt resultaten av sin MICE Performance Indicator-studie för 2012, vilken bedömt effektiviteten hos olika leverantörer på tio viktiga marknader i Asien och Stillahavsområdet.

Resultaten visade stora variationer i nivåerna av vad eventföretag kan förvänta sig av hotell i Asien och Oceanien.

Sammantaget konstaterar undersökningen att bara 28 procent av de tillfrågade hotellen har kunskaper om den branschstandard som gäller när det handlar om att hantera mötes- och eventförfrågningar.

LRA skickade ut förfrågningar till 51 hotell i tio asiatiska städer och bad om offerter och svar på frågor av betydelse för eventen.

Sex hotell, eller 11 procent, svarade inte alls. Av de 45 hotell som återkopplade var det 35 stycken (78 procent) som inte tog kontakt med kunden för att lära sig mer om evenemanget, medan nästan 60 procent skickade sina standardfaktablad inklusive prisinformation utan att överhuvudtaget nämna själva eventet vid namn.

Alla marknader som deltog i studien hade generellt sett ett dåligt resultat, men det fanns en tydlig skillnad i kapacitet mellan de bästa och sämsta städerna.

Hotell i Hongkong var bäst och landade på 47,6 procent med tillräckligt bra svar. Därefter kom Ho Chi Minh City med 37,6 procent och Singapore som hamnade på 33,3 procent. I den nedre änden av skalan var hotellen i Bangkok sämst med en svarsprestation på 19,6 procent. Peking fick ihop 21,1 procent och Guangzhou 21,4 procent.

– Resultaten är i ögonenfallande, men inte helt förvånande med tanke på de utmaningar som försäljningschefer i regionen har för att bygga och utveckla en professionell säljkår, säger Ben Flournoy, LRAs vice president för Asien och Stillahavsområdet.

– Med den ökade vikten av vad möten och event betyder som inkomstkälla för hotellen i regionen blir avsaknaden av ett professionellt bemötande av frågor från kunderna av avgörande betydelse för hotellens utveckling och i vissa fall överlevnad, säger Ben Flournoy.

En aspekt noteras särskilt i undersökningen och det är avsaknaden av en "personlig touch". Sjuttiofem procent av de ursprungliga svaren hanterades via mejl, ett faktum LRA hävdar begränsar säljarens förmåga att förstå kundens behov och anpassa sig genom interaktion och kreativa förslag.

– Den övergripande trenden i hotellbranschen, i synnerhet när det handlar om lyxiga och exklusiva marknader, går mot att söka alla möjligheter att skapa en personlig kontaktyta med gästerna, säger Ben Flournoy.

Men det tankesättet har inte spridit sig till försäljningsavdelningarna på särskilt många hotell i regionen. Huruvida det förhåller sig i Skandinavien i de här frågorna låter vi vara osagt. Men det vore intressant att göra en motsvarande undersökning även på vår marknad.

Studien genomfördes från LRAs kontor i Singapore och gjordes via telefon, mejl och online.