nyheter
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
populärvetenskap
Framtidsveckan:
Vetenskapsvecka, 12-18 oktober 2020, Lunds Universitet
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
RSS
rss_icon
Länkar
Easyfairs grundare presenterar vision om lågkostnadsmässor
Eric Everard, Easyfairs grundare, har publicerat ett ”manifest” för en utvidgning av marknaden för fackmässor baserat på en lågkostnadsmodell. Dokumentet, som har titeln Re-inventing the Trade Show as a Sales Event, bygger på Eric Everards anförande i Istanbul i november förra året. Samtidigt som UFI rapporterar att mässbranschen drabbats hårt av lågkonjunkturen, förespråkar Everard en enklare och kraftfullare affärsmodell som kan locka fler utställare.

Fackmässor är ett suveränt sätt för företagen att presentera sig själva och sina produkter för en fokuserad marknad”, säger Everard. Men tyvärr har de flesta företag helt enkelt inte råd att deltaga i stora internationella fackmässor, eftersom kostnaderna är så höga.

Det är dags att återgå till principen att arrangera mässor för folk som ”bara vill göra affärer”, säger Everard. Självklart måste det ske i en modern kontext, där människor har ont om tid och där till och med små företag tenderar att handla på nationella och internationella marknader.

I Re-inventing the Trade Show as a Sales Event jämför Everard med flygindustrin.

– För tjugo år sedan var det bara ett fåtal människor som hade råd att flyga. Men lågprisbolagen har förändrat branschen genom att skära bort kostnader som inte tillförde något mervärde till den vanlige resenären. På easyFairs har vi gjort samma sak.

– Det finns dock ett par viktiga skillnader. För det första, kommer lågkostnadsmodellen att förbättra hela mässbranschen, främst för att den fungerar som en lätt ”nybörjarbacke” för företag som ställer ut för första gången. Vi konkurrerar inte med de stora internationella mässorna, vi utvidgar marknaden.

– För det andra är easyFairs lågkostnadsmodell bra för miljön. De senaste åren har mässbranschen kritiserats för sin slösaktighet. Men på Easyfairs mässor kan alla montrar återanvändas. Vi vill göra oss kända som den gröna mässarrangören, säger Eric Everard.