platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Easyfairs grundare presenterar vision om lågkostnadsmässor
Eric Everard, Easyfairs grundare, har publicerat ett ”manifest” för en utvidgning av marknaden för fackmässor baserat på en lågkostnadsmodell. Dokumentet, som har titeln Re-inventing the Trade Show as a Sales Event, bygger på Eric Everards anförande i Istanbul i november förra året. Samtidigt som UFI rapporterar att mässbranschen drabbats hårt av lågkonjunkturen, förespråkar Everard en enklare och kraftfullare affärsmodell som kan locka fler utställare.

Fackmässor är ett suveränt sätt för företagen att presentera sig själva och sina produkter för en fokuserad marknad”, säger Everard. Men tyvärr har de flesta företag helt enkelt inte råd att deltaga i stora internationella fackmässor, eftersom kostnaderna är så höga.

Det är dags att återgå till principen att arrangera mässor för folk som ”bara vill göra affärer”, säger Everard. Självklart måste det ske i en modern kontext, där människor har ont om tid och där till och med små företag tenderar att handla på nationella och internationella marknader.

I Re-inventing the Trade Show as a Sales Event jämför Everard med flygindustrin.

– För tjugo år sedan var det bara ett fåtal människor som hade råd att flyga. Men lågprisbolagen har förändrat branschen genom att skära bort kostnader som inte tillförde något mervärde till den vanlige resenären. På easyFairs har vi gjort samma sak.

– Det finns dock ett par viktiga skillnader. För det första, kommer lågkostnadsmodellen att förbättra hela mässbranschen, främst för att den fungerar som en lätt ”nybörjarbacke” för företag som ställer ut för första gången. Vi konkurrerar inte med de stora internationella mässorna, vi utvidgar marknaden.

– För det andra är easyFairs lågkostnadsmodell bra för miljön. De senaste åren har mässbranschen kritiserats för sin slösaktighet. Men på Easyfairs mässor kan alla montrar återanvändas. Vi vill göra oss kända som den gröna mässarrangören, säger Eric Everard.