platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
säkerhet för medarbetare
Riskline och Safeture
inleder ett samarbete.
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
RSS
rss_icon
Länkar
Easyfairs grundare presenterar vision om lågkostnadsmässor
Eric Everard, Easyfairs grundare, har publicerat ett ”manifest” för en utvidgning av marknaden för fackmässor baserat på en lågkostnadsmodell. Dokumentet, som har titeln Re-inventing the Trade Show as a Sales Event, bygger på Eric Everards anförande i Istanbul i november förra året. Samtidigt som UFI rapporterar att mässbranschen drabbats hårt av lågkonjunkturen, förespråkar Everard en enklare och kraftfullare affärsmodell som kan locka fler utställare.

Fackmässor är ett suveränt sätt för företagen att presentera sig själva och sina produkter för en fokuserad marknad”, säger Everard. Men tyvärr har de flesta företag helt enkelt inte råd att deltaga i stora internationella fackmässor, eftersom kostnaderna är så höga.

Det är dags att återgå till principen att arrangera mässor för folk som ”bara vill göra affärer”, säger Everard. Självklart måste det ske i en modern kontext, där människor har ont om tid och där till och med små företag tenderar att handla på nationella och internationella marknader.

I Re-inventing the Trade Show as a Sales Event jämför Everard med flygindustrin.

– För tjugo år sedan var det bara ett fåtal människor som hade råd att flyga. Men lågprisbolagen har förändrat branschen genom att skära bort kostnader som inte tillförde något mervärde till den vanlige resenären. På easyFairs har vi gjort samma sak.

– Det finns dock ett par viktiga skillnader. För det första, kommer lågkostnadsmodellen att förbättra hela mässbranschen, främst för att den fungerar som en lätt ”nybörjarbacke” för företag som ställer ut för första gången. Vi konkurrerar inte med de stora internationella mässorna, vi utvidgar marknaden.

– För det andra är easyFairs lågkostnadsmodell bra för miljön. De senaste åren har mässbranschen kritiserats för sin slösaktighet. Men på Easyfairs mässor kan alla montrar återanvändas. Vi vill göra oss kända som den gröna mässarrangören, säger Eric Everard.