platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
600 deltagare
Stor kongress
inom mark- och exploatering till Borås 2020.
hotellnytt
Petter Stordalen
tar Comfort Hotel till Lund.
Sveriges bästa talare
Stora Talarpriset 2019
går till Charbél Gabro.
nytt jobb
Pointpeople växer
och satsar ännu mer på fjällvärlden.
hotellnytt
Medvind för Forenom
- Västra Hamnens första aparthotel öppnar som planerat.
GDS-Index
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för fjärde året i rad.
105 400 badkar
Scandics nya hållbarhetsinitiativ
har sparat 17 miljoner liter vatten.
150 personer kommer
Stadsbyggnadsdagarna
väljer Borås som kongressort 2020.
Town Square Park
Mega-projektet i Dubai
når milstolpe idag fredag.
Framtiden på G
Svenska Mässans gestaltningstävling är avgjord
- Såhär ser vinnande förslaget av fjärde tornet ut.
RSS
rss_icon
Länkar
Easyfairs grundare presenterar vision om lågkostnadsmässor
Eric Everard, Easyfairs grundare, har publicerat ett ”manifest” för en utvidgning av marknaden för fackmässor baserat på en lågkostnadsmodell. Dokumentet, som har titeln Re-inventing the Trade Show as a Sales Event, bygger på Eric Everards anförande i Istanbul i november förra året. Samtidigt som UFI rapporterar att mässbranschen drabbats hårt av lågkonjunkturen, förespråkar Everard en enklare och kraftfullare affärsmodell som kan locka fler utställare.

Fackmässor är ett suveränt sätt för företagen att presentera sig själva och sina produkter för en fokuserad marknad”, säger Everard. Men tyvärr har de flesta företag helt enkelt inte råd att deltaga i stora internationella fackmässor, eftersom kostnaderna är så höga.

Det är dags att återgå till principen att arrangera mässor för folk som ”bara vill göra affärer”, säger Everard. Självklart måste det ske i en modern kontext, där människor har ont om tid och där till och med små företag tenderar att handla på nationella och internationella marknader.

I Re-inventing the Trade Show as a Sales Event jämför Everard med flygindustrin.

– För tjugo år sedan var det bara ett fåtal människor som hade råd att flyga. Men lågprisbolagen har förändrat branschen genom att skära bort kostnader som inte tillförde något mervärde till den vanlige resenären. På easyFairs har vi gjort samma sak.

– Det finns dock ett par viktiga skillnader. För det första, kommer lågkostnadsmodellen att förbättra hela mässbranschen, främst för att den fungerar som en lätt ”nybörjarbacke” för företag som ställer ut för första gången. Vi konkurrerar inte med de stora internationella mässorna, vi utvidgar marknaden.

– För det andra är easyFairs lågkostnadsmodell bra för miljön. De senaste åren har mässbranschen kritiserats för sin slösaktighet. Men på Easyfairs mässor kan alla montrar återanvändas. Vi vill göra oss kända som den gröna mässarrangören, säger Eric Everard.