nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Easyfairs grundare presenterar vision om lågkostnadsmässor
Eric Everard, Easyfairs grundare, har publicerat ett ”manifest” för en utvidgning av marknaden för fackmässor baserat på en lågkostnadsmodell. Dokumentet, som har titeln Re-inventing the Trade Show as a Sales Event, bygger på Eric Everards anförande i Istanbul i november förra året. Samtidigt som UFI rapporterar att mässbranschen drabbats hårt av lågkonjunkturen, förespråkar Everard en enklare och kraftfullare affärsmodell som kan locka fler utställare.

Fackmässor är ett suveränt sätt för företagen att presentera sig själva och sina produkter för en fokuserad marknad”, säger Everard. Men tyvärr har de flesta företag helt enkelt inte råd att deltaga i stora internationella fackmässor, eftersom kostnaderna är så höga.

Det är dags att återgå till principen att arrangera mässor för folk som ”bara vill göra affärer”, säger Everard. Självklart måste det ske i en modern kontext, där människor har ont om tid och där till och med små företag tenderar att handla på nationella och internationella marknader.

I Re-inventing the Trade Show as a Sales Event jämför Everard med flygindustrin.

– För tjugo år sedan var det bara ett fåtal människor som hade råd att flyga. Men lågprisbolagen har förändrat branschen genom att skära bort kostnader som inte tillförde något mervärde till den vanlige resenären. På easyFairs har vi gjort samma sak.

– Det finns dock ett par viktiga skillnader. För det första, kommer lågkostnadsmodellen att förbättra hela mässbranschen, främst för att den fungerar som en lätt ”nybörjarbacke” för företag som ställer ut för första gången. Vi konkurrerar inte med de stora internationella mässorna, vi utvidgar marknaden.

– För det andra är easyFairs lågkostnadsmodell bra för miljön. De senaste åren har mässbranschen kritiserats för sin slösaktighet. Men på Easyfairs mässor kan alla montrar återanvändas. Vi vill göra oss kända som den gröna mässarrangören, säger Eric Everard.