nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Bo i ett diamantsliperi i Amsterdam

Med Sir Albert Hotel vill initiativtagarna skapa ett lyxigt koncept för den ”moderna aristokraten utan pretentioner”. Hotelldirektör Bram van der Hoek lovar besökarna ”personlig service och gästfrihet på högsta nivå”. Speciellt för hotellet blir det sofistikerade biblioteket The Study och den japanska restaurangen Izakaya.

Hotellet ligger dessutom bara ett stenkast från Albert Cuyp, Europas största dagliga marknad.

Den internationellt prisade arkitektfirman BK Architecture tog sig an projektet att renovera den nedgångna fabriken från 1895 och lyckades med hjälp av bildmaterial från 1950-talet att behålla och återskapa fabrikens originalkaraktär med högt i tak och stora, härliga fönster.

Invigningen sker senare i år, men redan nu tar hotellet emot det första rumsreservationerna för sina 90 lyxiga hotellrum och sviter i den tidigare diamantfabriken. Bokningar görs via www.siralberthotel.com

Rummen har skräddarsydda designsängkläder, dockningsstation för iPod, gratis WiFi, privat bar inklusive en espresso-maskin designad av arkitekten Luca Trazzi.

Det är kampanjpris som gäller under invigningsmånaden och med tanke på den starka svenska kronan verkar ju 169 euro för ett boutiquerum överkomligt. I priset erbjuds samtliga gäster dessutom en exklusiv Izakayafrukost.

– Vi välkomnar alla resenärer som söker en bas i Amsterdam för att göra affärer eller helt enkelt för att uppleva staden, säger hotellchef  lady Barbara de Jong.

Att bo på Sir Albert speglar, enligt henne, en ny livsstil för en modern aristokrat, en ny typ av överklass, individer som "är världsliga, väl beresta, superslicka och übersnygga". Det kanske utesluter en del av oss kan vi konstatera?

Hotellet sätter dessutom en ny standard för japanska restauranger. I november förra året öppnades Izakaya Asian Kitchen & Bar som vänder sig till gäster som vill ha en japansk matupplevelse av högsta klass och med visionen: Prova minst en maträtt du aldrig har ätit förut.