platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards slimmar kostymen

Brand Experience-byrån Nine Yards minskar sin fasta personalstyrka under första kvartalet. Inklusive vakanser, föräldravikariat och provanställningar lämnar ett tiotal medarbetare företaget under våren. Samtal förs med berörda parter och representanter för byrån och facket.

– Vi har haft stark tillväxt de senaste åren och har rustat oss för att klara en allt större efterfrågan och en omsättning på 140 miljoner kronor för 2013. Liksom många andra upplever vi en stor tröghet på marknaden. Många uppdragsgivare är försiktiga med att ta beslut om projekt och prispressen är stenhård, säger Janne Björge, vd för Nine Yards.

Byrån har haft en stor tillväxt ända sedan starten 2004, och har växt från 93 miljoner kronor i omsättning 2011 till runt 140 miljoner förra året. Under samma period ökade antalet anställda från 25 till 44 personer.

– Vi har medvetet satsat på att rekrytera de bästa människorna vi kunnat hitta på marknaden. De har varit avgörande för oss för att lyckas med hela vår omställning och gensvaret från kunderna har varit fantastiskt. Men det har varit en kostsam strategi och när lågkonjunkturen drar ut på tiden måste vi agera. Framöver har vi färre fasta medarbetare och fyller på med resurser från vårt breda nätverk av frilans och specialister, säger Janne Björge.