platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards slimmar kostymen

Brand Experience-byrån Nine Yards minskar sin fasta personalstyrka under första kvartalet. Inklusive vakanser, föräldravikariat och provanställningar lämnar ett tiotal medarbetare företaget under våren. Samtal förs med berörda parter och representanter för byrån och facket.

– Vi har haft stark tillväxt de senaste åren och har rustat oss för att klara en allt större efterfrågan och en omsättning på 140 miljoner kronor för 2013. Liksom många andra upplever vi en stor tröghet på marknaden. Många uppdragsgivare är försiktiga med att ta beslut om projekt och prispressen är stenhård, säger Janne Björge, vd för Nine Yards.

Byrån har haft en stor tillväxt ända sedan starten 2004, och har växt från 93 miljoner kronor i omsättning 2011 till runt 140 miljoner förra året. Under samma period ökade antalet anställda från 25 till 44 personer.

– Vi har medvetet satsat på att rekrytera de bästa människorna vi kunnat hitta på marknaden. De har varit avgörande för oss för att lyckas med hela vår omställning och gensvaret från kunderna har varit fantastiskt. Men det har varit en kostsam strategi och när lågkonjunkturen drar ut på tiden måste vi agera. Framöver har vi färre fasta medarbetare och fyller på med resurser från vårt breda nätverk av frilans och specialister, säger Janne Björge.