nyheter
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards slimmar kostymen

Brand Experience-byrån Nine Yards minskar sin fasta personalstyrka under första kvartalet. Inklusive vakanser, föräldravikariat och provanställningar lämnar ett tiotal medarbetare företaget under våren. Samtal förs med berörda parter och representanter för byrån och facket.

– Vi har haft stark tillväxt de senaste åren och har rustat oss för att klara en allt större efterfrågan och en omsättning på 140 miljoner kronor för 2013. Liksom många andra upplever vi en stor tröghet på marknaden. Många uppdragsgivare är försiktiga med att ta beslut om projekt och prispressen är stenhård, säger Janne Björge, vd för Nine Yards.

Byrån har haft en stor tillväxt ända sedan starten 2004, och har växt från 93 miljoner kronor i omsättning 2011 till runt 140 miljoner förra året. Under samma period ökade antalet anställda från 25 till 44 personer.

– Vi har medvetet satsat på att rekrytera de bästa människorna vi kunnat hitta på marknaden. De har varit avgörande för oss för att lyckas med hela vår omställning och gensvaret från kunderna har varit fantastiskt. Men det har varit en kostsam strategi och när lågkonjunkturen drar ut på tiden måste vi agera. Framöver har vi färre fasta medarbetare och fyller på med resurser från vårt breda nätverk av frilans och specialister, säger Janne Björge.