Skövde hade ett starkt 2012 inom möten och turism med en ökning av antalet gästnätter i kommunen med 8 procent på helåret. Siffran är att jämföra med Sverige som helhet, vilken landade på 2,1 procent och Västsverige på 3 procent. Skaraborg hade en ökning av antalet gästnätter med 5 procent, Skövde utgjorde 50 procent av den ökningen.
– Vi fortsätter att arbeta aktivt med att utveckla Skövde som handelsstad och rullar tillsammans med Cityföreningen och fastighetsägare igång en marknadsföringskampanj i TV 4 för att stärka handeln i Skövde ännu mer, säger Ulf Andersson, tf vd för Next Skövde.
– I samarbetet inom Skaraborgs Kommunalförbund fortgår arbetet med att ta fram organisation och riktlinjer för Skaraborgs gemensamma funktioner och processer inom turismen.
Arbetet sker i samarbete med Falköping, Skara, Länsstyrelsen och Västsvenska Turistrådet.