platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår för Svenska Mässan

– Resultatet visar att den utveckling vi påbörjat och driver är mycket positiv. Särskilt glädjande är att våra egna mässor gick så bra, säger koncernchef Carin Kindbom.

Bokslutet visar rekord över hela linjen (siffrorna inom parentes avser föregående år): 901 miljoner kronor i omsättning (809), rörelseresultat på 118 miljoner kronor (71) och resultat efter finansnetto på 75 miljoner kronor (31).

Alla nyckeltal för koncernen hamnade på historiska toppnivåer. Dessutom steg den totala besökssiffran till 1 190 122 (+ 76 159).

Den turistiska betydelsen blev drygt 2,3 miljarder kronor, en ökning med sju procent jämfört med 2011 enligt beräkningar av HUI Research. Det motsvarar tio procent av turismens totala värde i Göteborgsregionen.

Frånsett ett lite svagare kongressår hade Svenska Mässan en stark utveckling i alla affärer.

– Orsaken måste sökas bakåt i tiden, då planeringsarbetet för en större kongress normalt pågår i tre till fem år, säger Carin Kindbom. Vi ser dessbättre ingen vikande tendens när det gäller införsäljningen. Dessutom fortsätter vår eventaffär att utvecklats mycket positivt. Den största ökningen ser vi inom företagsevenemang.

Allra starkast under 2012 gick affärsområdet mässor. Tjugosju mässor (17) arrangerades i egen regi. Den sålda nettoytan ökade med 23 procent och mässaffären omsatte 316 miljoner kronor, vilket är rekord.

– Det förklaras av årets starka produktportfölj men även av förbättrad kund- och omvärldsanalys. Framför allt vinner vi marknadsandelar tack vare vår affärsmodell: en integrerad mötesplats som svarar mot våra kunders behov, säger Carin Kindbom.

Även hotellaffären visade bra resultat 2012.

– Med en beläggning på 73 procent och totalt 271 969 gäster noterade Gothia Towers ett av sina bästa år. Hotellaffären utvecklas kraftigt just nu.

Upper House, påbyggnaden av mittentornet med bland annat spa och lyxiga sviter, invigs i sommar. Tredje tornet är färdigt senhösten 2014.

Totalt investeras 1,2 miljarder kronor i utbyggnaden som tar Svenska Mässan och Gothia Towers in i den internationella mötesindustrins övre skikt genom att skapa inte bara ett av Europas fem största hotell med totalt 1 200 rum, utan även Europas största helintegrerade mötesplats med cityläge.

Restaurangerna lyckades hålla siffrorna från rekordåret 2011, trots att försäljningen av King Size räksmörgås sjönk med 2,1 procent under förra. 152 339 sålda räkmackor är dock den näst bästa noteringen sedan räkmackan introducerades år 1984.

Bilden: Carin Kindbom kan se tillbaka på ett rekordår. Miljardgränsen i omsättning kommer allt närmare och nås sannolikt när tredje tornet börjar fyllas med gäster.