platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
Volvo Cars och Geely samarbetar i nytt center i Göteborg

Centret ska utveckla en ny modulär arkitektur och en uppsättning komponenter för framtida bilar i C-segmentet, och därmed tillgodose behoven hos Volvo Cars och Geely.

Det nya FoU-centret får cirka 200 heltidsanställda ingenjörer från Sverige och Kina. Rekryteringar av ingenjörer pågår och centret är i full drift i slutet av året.

Ny ledare för verksamheten blir Mats Fägerhag – för närvarande chef inom Produktstrategi hos Volvo Cars.

– Vår koncern har ambitiösa mål för att öka konkurrenskraften hos våra varumärken, säger Li Shufu, majoritetsägare och styrelseordförande. Geely ska fortsätta att förbättra kvaliteten på sina produkter och har mycket att lära av Volvo Cars.

– Utbytet av kunskap och teknik måste dock ske utan att äventyra varumärkenas integritet och individuella produktutveckling. Vi tror att ett fristående, gemensamt FoU-center med en fokuserad strategi är det bästa sättet att uppnå detta, säger Li Shufu.

Enligt Li Shufu har en internationell grupp fått i uppdrag att ta den märkesövergripande modulära strategin till en ny nivå. Strategin ska leverera allt det som ett varumärke som Volvo behöver för att växa inom det globala segmentet för exklusiva personbilar.

Geely ska uppfylla de krav som ställs av högvolymsegmentet i Kina och på utvalda internationella marknader. Det kräver en annan teknisk nivå.

FoU-centret ska etableras i Lindholmen Science Park för att utnyttja den omfattande fordonskompetens som finns samlad i regionen.

– Den modulära konstruktionen tillåter att flera olika fordonsplattformar utvecklas från samma grundläggande arkitektur vilket gör det möjligt för båda märkena att utveckla skräddarsydda lösningar, säger Mats Fägerhag, chef för det nya FoU-centret. Det här blir ett mönsterprojekt som visar möjligheterna till samarbete mellan en exklusiv biltillverkare i västvärlden och ett blomstrande kinesiskt bilföretag.

– Med Geely som partner säkerställer vi att Volvo Cars behåller full kontroll över utvecklingen av nästa generations C-segmentbilar, säger Peter Mertens, chef för produktutveckling inom Volvo Cars. Vi behöver inte kompromissa på det sätt som är oundvikligt i samarbete med en extern aktör.

Mats Fägerhag och hans grupp har stöd av högsta ledningen för Volvo Cars och Geely. Carl-Peter Forster, chefsrådgivare till Geely Holding och medlem av styrelsen för Volvo Cars, ska säkerställa att utvecklingen av den modulära arkitekturen och den nya komponentuppsättningen uppfyller de enskilda märkenas specifika krav på kostnads- och utrustningsnivåer.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Volvo Cars skalbara plattformsarkitektur, SPA, för större modeller inom Volvo Cars egen FoU-organisation. Den första SPA-bilen ska lanseras under 2014.