platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Volvo Cars och Geely samarbetar i nytt center i Göteborg

Centret ska utveckla en ny modulär arkitektur och en uppsättning komponenter för framtida bilar i C-segmentet, och därmed tillgodose behoven hos Volvo Cars och Geely.

Det nya FoU-centret får cirka 200 heltidsanställda ingenjörer från Sverige och Kina. Rekryteringar av ingenjörer pågår och centret är i full drift i slutet av året.

Ny ledare för verksamheten blir Mats Fägerhag – för närvarande chef inom Produktstrategi hos Volvo Cars.

– Vår koncern har ambitiösa mål för att öka konkurrenskraften hos våra varumärken, säger Li Shufu, majoritetsägare och styrelseordförande. Geely ska fortsätta att förbättra kvaliteten på sina produkter och har mycket att lära av Volvo Cars.

– Utbytet av kunskap och teknik måste dock ske utan att äventyra varumärkenas integritet och individuella produktutveckling. Vi tror att ett fristående, gemensamt FoU-center med en fokuserad strategi är det bästa sättet att uppnå detta, säger Li Shufu.

Enligt Li Shufu har en internationell grupp fått i uppdrag att ta den märkesövergripande modulära strategin till en ny nivå. Strategin ska leverera allt det som ett varumärke som Volvo behöver för att växa inom det globala segmentet för exklusiva personbilar.

Geely ska uppfylla de krav som ställs av högvolymsegmentet i Kina och på utvalda internationella marknader. Det kräver en annan teknisk nivå.

FoU-centret ska etableras i Lindholmen Science Park för att utnyttja den omfattande fordonskompetens som finns samlad i regionen.

– Den modulära konstruktionen tillåter att flera olika fordonsplattformar utvecklas från samma grundläggande arkitektur vilket gör det möjligt för båda märkena att utveckla skräddarsydda lösningar, säger Mats Fägerhag, chef för det nya FoU-centret. Det här blir ett mönsterprojekt som visar möjligheterna till samarbete mellan en exklusiv biltillverkare i västvärlden och ett blomstrande kinesiskt bilföretag.

– Med Geely som partner säkerställer vi att Volvo Cars behåller full kontroll över utvecklingen av nästa generations C-segmentbilar, säger Peter Mertens, chef för produktutveckling inom Volvo Cars. Vi behöver inte kompromissa på det sätt som är oundvikligt i samarbete med en extern aktör.

Mats Fägerhag och hans grupp har stöd av högsta ledningen för Volvo Cars och Geely. Carl-Peter Forster, chefsrådgivare till Geely Holding och medlem av styrelsen för Volvo Cars, ska säkerställa att utvecklingen av den modulära arkitekturen och den nya komponentuppsättningen uppfyller de enskilda märkenas specifika krav på kostnads- och utrustningsnivåer.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Volvo Cars skalbara plattformsarkitektur, SPA, för större modeller inom Volvo Cars egen FoU-organisation. Den första SPA-bilen ska lanseras under 2014.