nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Volvo Cars och Geely samarbetar i nytt center i Göteborg

Centret ska utveckla en ny modulär arkitektur och en uppsättning komponenter för framtida bilar i C-segmentet, och därmed tillgodose behoven hos Volvo Cars och Geely.

Det nya FoU-centret får cirka 200 heltidsanställda ingenjörer från Sverige och Kina. Rekryteringar av ingenjörer pågår och centret är i full drift i slutet av året.

Ny ledare för verksamheten blir Mats Fägerhag – för närvarande chef inom Produktstrategi hos Volvo Cars.

– Vår koncern har ambitiösa mål för att öka konkurrenskraften hos våra varumärken, säger Li Shufu, majoritetsägare och styrelseordförande. Geely ska fortsätta att förbättra kvaliteten på sina produkter och har mycket att lära av Volvo Cars.

– Utbytet av kunskap och teknik måste dock ske utan att äventyra varumärkenas integritet och individuella produktutveckling. Vi tror att ett fristående, gemensamt FoU-center med en fokuserad strategi är det bästa sättet att uppnå detta, säger Li Shufu.

Enligt Li Shufu har en internationell grupp fått i uppdrag att ta den märkesövergripande modulära strategin till en ny nivå. Strategin ska leverera allt det som ett varumärke som Volvo behöver för att växa inom det globala segmentet för exklusiva personbilar.

Geely ska uppfylla de krav som ställs av högvolymsegmentet i Kina och på utvalda internationella marknader. Det kräver en annan teknisk nivå.

FoU-centret ska etableras i Lindholmen Science Park för att utnyttja den omfattande fordonskompetens som finns samlad i regionen.

– Den modulära konstruktionen tillåter att flera olika fordonsplattformar utvecklas från samma grundläggande arkitektur vilket gör det möjligt för båda märkena att utveckla skräddarsydda lösningar, säger Mats Fägerhag, chef för det nya FoU-centret. Det här blir ett mönsterprojekt som visar möjligheterna till samarbete mellan en exklusiv biltillverkare i västvärlden och ett blomstrande kinesiskt bilföretag.

– Med Geely som partner säkerställer vi att Volvo Cars behåller full kontroll över utvecklingen av nästa generations C-segmentbilar, säger Peter Mertens, chef för produktutveckling inom Volvo Cars. Vi behöver inte kompromissa på det sätt som är oundvikligt i samarbete med en extern aktör.

Mats Fägerhag och hans grupp har stöd av högsta ledningen för Volvo Cars och Geely. Carl-Peter Forster, chefsrådgivare till Geely Holding och medlem av styrelsen för Volvo Cars, ska säkerställa att utvecklingen av den modulära arkitekturen och den nya komponentuppsättningen uppfyller de enskilda märkenas specifika krav på kostnads- och utrustningsnivåer.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Volvo Cars skalbara plattformsarkitektur, SPA, för större modeller inom Volvo Cars egen FoU-organisation. Den första SPA-bilen ska lanseras under 2014.