platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mötens resultat i september bättre än förväntat

Svenska Möten redovisar ett bättre resultat i september än förväntat.

– Försäljningsvolymerna har ökat kraftigt ställt i relation till den prognos vi uttalat tidigare om september. I jämförelse med september 2008 minskade försäljningsvolymerna med 10 procent, men utfallet är betydligt bättre än motsvarande period 2007. Volymminskningen i augusti innevarande år var betydande och därför är det särskilt glädjande att nu kunna konstatera att marknaden håller på att återhämta sig. Jag vågar påstå att vi ser ett trendbrott, säger Johan Fägerblad, vd för Svenska Möten

2009 har varit ett relativt dystert år för mötesindustrin, enit Svenska Möten. Konjunkturen har slagit hårt på efterfrågan och avsevärda volymtapp har drabbat branschen som helhet.

– Ackumulerad affärsvolym för perioden jan-sept har minskat med 3 procent jämfört med motsvarande period 2008. Orderingången för resten av året ser acceptabel ut och vi räknar i dagsläget med en minskad affärsvolym på cirka 12-14 procent för helåret. Vi ska även komma ihåg att 2008 var vårt bästa år någonsin, tillägger Johan.

– Miljöfrågan har blivit en av våra viktigaste strategiska frågor. Samtliga av våra över 100 mötesplatser ska vara Svanenmärkta per juli 2010 och vi ligger helt i fas med vår tidsplan. Vår egen ISO-certifiering klarade vi av förra året. Vi märker även ett positivt gensvar på våra nya mötesmodeller samt utvecklingen av vårt koncept ”mötespartner” där vi tar hand om hela mötesprocessen för våra kunder, säger Johan Fägerblad.