platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mötens resultat i september bättre än förväntat

Svenska Möten redovisar ett bättre resultat i september än förväntat.

– Försäljningsvolymerna har ökat kraftigt ställt i relation till den prognos vi uttalat tidigare om september. I jämförelse med september 2008 minskade försäljningsvolymerna med 10 procent, men utfallet är betydligt bättre än motsvarande period 2007. Volymminskningen i augusti innevarande år var betydande och därför är det särskilt glädjande att nu kunna konstatera att marknaden håller på att återhämta sig. Jag vågar påstå att vi ser ett trendbrott, säger Johan Fägerblad, vd för Svenska Möten

2009 har varit ett relativt dystert år för mötesindustrin, enit Svenska Möten. Konjunkturen har slagit hårt på efterfrågan och avsevärda volymtapp har drabbat branschen som helhet.

– Ackumulerad affärsvolym för perioden jan-sept har minskat med 3 procent jämfört med motsvarande period 2008. Orderingången för resten av året ser acceptabel ut och vi räknar i dagsläget med en minskad affärsvolym på cirka 12-14 procent för helåret. Vi ska även komma ihåg att 2008 var vårt bästa år någonsin, tillägger Johan.

– Miljöfrågan har blivit en av våra viktigaste strategiska frågor. Samtliga av våra över 100 mötesplatser ska vara Svanenmärkta per juli 2010 och vi ligger helt i fas med vår tidsplan. Vår egen ISO-certifiering klarade vi av förra året. Vi märker även ett positivt gensvar på våra nya mötesmodeller samt utvecklingen av vårt koncept ”mötespartner” där vi tar hand om hela mötesprocessen för våra kunder, säger Johan Fägerblad.