platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Textilhögskolan invald i hållbarhetsorganisation
Som ett av fyra lärosäten i världen har Textilhögskolan i Borås anslutits till hållbarhetsorganisationen Sustainable Apparel Coalition. Genom medlemskapet närmar sig högskolan målet att bli en självklar och tung aktör för hållbarhetsfrågor inom modebranschen.

Sustainable Apparel Coalition, SAC, är en sammanslutning av cirka 80 av världens största tillverkare av textil och mode som till exempel H&M, Adidas, Zara och Nike. Organisationens vision är att skapa en mode- och skoindustri utan onödig påverkan på miljön och som har en positiv inverkan på människor och samhälle.

Målet är att skapa en gemensam syn på hållbarhetsfrågor, kunna mäta social och ekologisk inverkan från textila värdekedjor genom Higg-indexet och hitta ett gemensamt sätt att kommunicera ”hållbarhetsmått”.

– Tanken är att ett plagg i framtiden ska kunna prissättas som vanligt men också vara märkt med hur många ”miljöenheter” som har gått åt för att producera plagget, säger Jonas Larsson vid Textilhögskolan som har arbetat för medlemskapet.

För att bli medlem i organisationen krävs två rekommendationer från medlemsföretag. I det här fallet var det H&M och Adidas som förverkligade att Textilhögskolan är det första svenska lärosäte som är medlem och det fjärde från hela världen.

– Medlemskapet ger oss tillgång till ett stort kontaktnät inom branschen, håller oss uppdaterade på hållbarhetsfrågor och ger oss framför allt möjlighet att påverka industrin. Textilhögskolans roll inom SAC är att sprida kunskap om organisationen, bidra till utvecklingen av Higg-indexet och lära ut hur negativ social och ekologisk inverkan från textila försörjningskedjor kan minskas, säger Jonas Larsson.