platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Matlandet Sverige – totalt har 1 142 miljoner kr satsats

Visionen om Sverige – det nya matlandet är välförankrad och välkänd i Livsmedelssverige. Det slås fast i översynen av satsningen på Matlandet Sverige. Översynen presenterades av landsbygdsminister Eskil Erlandsson vid en presskonferens idag.

– Nu har vi svart på vitt att Matlandet är en viktig satsning. Översynen visar på flera positiva effekter av satsningen, men också på utmaningar som vi måste arbeta vidare med till 2020, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Översynen visar att Matlandet-visionen på ett par år har blivit en etablerad del av Livsmedelsverige och att det flera positiva resultat att lyfta fram.

Visionen är välkänd och har bidragit till nya samarbeten och att branscher som tidigare stod långt ifrån varandra möts. Översynen visar också att flera av målen för visionen som är satta till år 2020 är på god väg att uppnås. Det visar sig att stöd som betalats ut till företag ger effekt på deras omsättning. Det går också att se vissa regionala effekter av stöden.

Översynen visar också på att det finns delar i Matlandet som måste förbättras och utvecklas. Med översynen som grund inleds ett utvecklingsarbete under våren. Det sker i nära samarbete med myndigheter och andra berörda aktörer.

Bilden: Landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Översynen i siffror

• Totalt har 1 142 miljoner kronor satsats på Matlandet – via statsbudget och beslutade medel till projekt och företagsstöd från Landsbygdsprogram och Fiskeprogram vilka delvis finansieras av EU.

• Antalet företag i livsmedels- och dryckesbranschen ökar mellan åren 2008 och 2012. Ökningen uppgår till elva procent.

• Under perioden 2008-2011 ökar förädlingsvärdet för restaurangbranschen med 12 procent.

• Andelen små och medelstora företag som deltar i upphandlingar kring offentlig mat ökar mellan åren 2008 och 2011, från fem till åtta procent.

• Andelen små och medelstora företag som vinner upphandlingar har ökat från fyra till fem procent.

• Antalet små slakterier har under perioden 2007-2011 ökat med 32 procent, från 113 till 149 stycken.

• Företagens administrativa börda minskat med fyra procent under perioden 2008-2010.

• Antalet livsmedelsföretag ökar mellan åren 2008 och 2012. Ökningen uppgår till elva procent.

• Mellan åren 2008 och 2011 har livsmedelsexporten ökat med sju procent.