platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Matlandet Sverige – totalt har 1 142 miljoner kr satsats

Visionen om Sverige – det nya matlandet är välförankrad och välkänd i Livsmedelssverige. Det slås fast i översynen av satsningen på Matlandet Sverige. Översynen presenterades av landsbygdsminister Eskil Erlandsson vid en presskonferens idag.

– Nu har vi svart på vitt att Matlandet är en viktig satsning. Översynen visar på flera positiva effekter av satsningen, men också på utmaningar som vi måste arbeta vidare med till 2020, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Översynen visar att Matlandet-visionen på ett par år har blivit en etablerad del av Livsmedelsverige och att det flera positiva resultat att lyfta fram.

Visionen är välkänd och har bidragit till nya samarbeten och att branscher som tidigare stod långt ifrån varandra möts. Översynen visar också att flera av målen för visionen som är satta till år 2020 är på god väg att uppnås. Det visar sig att stöd som betalats ut till företag ger effekt på deras omsättning. Det går också att se vissa regionala effekter av stöden.

Översynen visar också på att det finns delar i Matlandet som måste förbättras och utvecklas. Med översynen som grund inleds ett utvecklingsarbete under våren. Det sker i nära samarbete med myndigheter och andra berörda aktörer.

Bilden: Landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Översynen i siffror

• Totalt har 1 142 miljoner kronor satsats på Matlandet – via statsbudget och beslutade medel till projekt och företagsstöd från Landsbygdsprogram och Fiskeprogram vilka delvis finansieras av EU.

• Antalet företag i livsmedels- och dryckesbranschen ökar mellan åren 2008 och 2012. Ökningen uppgår till elva procent.

• Under perioden 2008-2011 ökar förädlingsvärdet för restaurangbranschen med 12 procent.

• Andelen små och medelstora företag som deltar i upphandlingar kring offentlig mat ökar mellan åren 2008 och 2011, från fem till åtta procent.

• Andelen små och medelstora företag som vinner upphandlingar har ökat från fyra till fem procent.

• Antalet små slakterier har under perioden 2007-2011 ökat med 32 procent, från 113 till 149 stycken.

• Företagens administrativa börda minskat med fyra procent under perioden 2008-2010.

• Antalet livsmedelsföretag ökar mellan åren 2008 och 2012. Ökningen uppgår till elva procent.

• Mellan åren 2008 och 2011 har livsmedelsexporten ökat med sju procent.