platsannonser
nyheter
möten och affärer
Meetagain och Traveko
går samman.
nytt jobb
Scandic
rekryterar ny HR- och hållbarhetsdirektör.
hotellnytt
Scandic
öppnar nytt hotell i Köpenhamn.
kunskapsmöte
350 djurparksveterinärer
är samlade på Vildmarkshotellet i Kolmården.
sustainability
Clarion Signs Tomas Bengtsson
ansluter sig till det hållbara nätverket Chefs Manifesto.
mat och möten
Clarion Hotel hjälper företagen att välja rätt
- lanserar hälsosam och klimatsmart meny baserad på global forskning.
på nytt jobb
Jannis Norén Karas
får utökad roll på Svenska Möten.
32:a året
IBTM World
lanserar ett nytt Corporate Buyer-program.
på nytt jobb
​Erica Hultmark
blir ny vd på Stenungsbaden Yacht Club.
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekryteringsverktyg på webben

Rekryteringsföretaget Pointpeople lanserar ett verktyg där företagen själva kan genomföra talangjakter via webben.

Fler och fler företag genomför talangjakter och olika aktiviteter som syftar till att hitta medarbetare som kan leverera service utöver det vanliga. Aktiviteterna används oftast när det ska rekryteras flera personer samtidigt och blir ofta en administrativ utmaning

– Vi möter ett behov som har efterfrågats från flera av våra kunder, säger Tina Tropp Jerresand, partner på Pointpeople rekrytering. Kandidaten får presentera sig via en video-cv och vi tar hand om administrationen som rekryteringen innebär. Vi ser videon som ett komplement till CV:n där det fortfarande är kundens krav på kompetens och personlighet som ligger till grund för urvalet. Kandidaten får en chans att visa vilken han/hon är och kan på detta sätt få ytterligare en chans att komma vidare till intervjun där det i vanliga fall bara är CV:n som ligger till grund för urvalet.

Enligt Tina Tropp Jerresand är den primära målgruppen den grupp som i vanliga fall rekryterar själv och känner att man inte har ”råd” med en full rekrytering. Till exempelvis receptions-, serverings- och butikspersonal. Båda parter vinna på detta sätt att jobba eftersom kunden kan förkorta sina rekryteringsprocesser samtidigt som kandidaten har större chans att nå igenom ett traditionellt urval där bara det skrivna ordet spelar roll.

 

Bilden: Helena Larsson till vänster och Tina Tropp Jerresand, delgare i rekryteringsföretaget Pointpeople.