platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
mat och möten
KOKS i Torshavn, Färöarna,
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15–17 april.
mässor skapar möten
Nolia Karriär i Umeå
en av de största hittills.
Awarded
Scandic får tillgänglighetspris
och inbjudan att tala vid FN-kontoret i Wien.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekryteringsverktyg på webben

Rekryteringsföretaget Pointpeople lanserar ett verktyg där företagen själva kan genomföra talangjakter via webben.

Fler och fler företag genomför talangjakter och olika aktiviteter som syftar till att hitta medarbetare som kan leverera service utöver det vanliga. Aktiviteterna används oftast när det ska rekryteras flera personer samtidigt och blir ofta en administrativ utmaning

– Vi möter ett behov som har efterfrågats från flera av våra kunder, säger Tina Tropp Jerresand, partner på Pointpeople rekrytering. Kandidaten får presentera sig via en video-cv och vi tar hand om administrationen som rekryteringen innebär. Vi ser videon som ett komplement till CV:n där det fortfarande är kundens krav på kompetens och personlighet som ligger till grund för urvalet. Kandidaten får en chans att visa vilken han/hon är och kan på detta sätt få ytterligare en chans att komma vidare till intervjun där det i vanliga fall bara är CV:n som ligger till grund för urvalet.

Enligt Tina Tropp Jerresand är den primära målgruppen den grupp som i vanliga fall rekryterar själv och känner att man inte har ”råd” med en full rekrytering. Till exempelvis receptions-, serverings- och butikspersonal. Båda parter vinna på detta sätt att jobba eftersom kunden kan förkorta sina rekryteringsprocesser samtidigt som kandidaten har större chans att nå igenom ett traditionellt urval där bara det skrivna ordet spelar roll.

 

Bilden: Helena Larsson till vänster och Tina Tropp Jerresand, delgare i rekryteringsföretaget Pointpeople.