platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekryteringsverktyg på webben

Rekryteringsföretaget Pointpeople lanserar ett verktyg där företagen själva kan genomföra talangjakter via webben.

Fler och fler företag genomför talangjakter och olika aktiviteter som syftar till att hitta medarbetare som kan leverera service utöver det vanliga. Aktiviteterna används oftast när det ska rekryteras flera personer samtidigt och blir ofta en administrativ utmaning

– Vi möter ett behov som har efterfrågats från flera av våra kunder, säger Tina Tropp Jerresand, partner på Pointpeople rekrytering. Kandidaten får presentera sig via en video-cv och vi tar hand om administrationen som rekryteringen innebär. Vi ser videon som ett komplement till CV:n där det fortfarande är kundens krav på kompetens och personlighet som ligger till grund för urvalet. Kandidaten får en chans att visa vilken han/hon är och kan på detta sätt få ytterligare en chans att komma vidare till intervjun där det i vanliga fall bara är CV:n som ligger till grund för urvalet.

Enligt Tina Tropp Jerresand är den primära målgruppen den grupp som i vanliga fall rekryterar själv och känner att man inte har ”råd” med en full rekrytering. Till exempelvis receptions-, serverings- och butikspersonal. Båda parter vinna på detta sätt att jobba eftersom kunden kan förkorta sina rekryteringsprocesser samtidigt som kandidaten har större chans att nå igenom ett traditionellt urval där bara det skrivna ordet spelar roll.

 

Bilden: Helena Larsson till vänster och Tina Tropp Jerresand, delgare i rekryteringsföretaget Pointpeople.