platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekryteringsverktyg på webben

Rekryteringsföretaget Pointpeople lanserar ett verktyg där företagen själva kan genomföra talangjakter via webben.

Fler och fler företag genomför talangjakter och olika aktiviteter som syftar till att hitta medarbetare som kan leverera service utöver det vanliga. Aktiviteterna används oftast när det ska rekryteras flera personer samtidigt och blir ofta en administrativ utmaning

– Vi möter ett behov som har efterfrågats från flera av våra kunder, säger Tina Tropp Jerresand, partner på Pointpeople rekrytering. Kandidaten får presentera sig via en video-cv och vi tar hand om administrationen som rekryteringen innebär. Vi ser videon som ett komplement till CV:n där det fortfarande är kundens krav på kompetens och personlighet som ligger till grund för urvalet. Kandidaten får en chans att visa vilken han/hon är och kan på detta sätt få ytterligare en chans att komma vidare till intervjun där det i vanliga fall bara är CV:n som ligger till grund för urvalet.

Enligt Tina Tropp Jerresand är den primära målgruppen den grupp som i vanliga fall rekryterar själv och känner att man inte har ”råd” med en full rekrytering. Till exempelvis receptions-, serverings- och butikspersonal. Båda parter vinna på detta sätt att jobba eftersom kunden kan förkorta sina rekryteringsprocesser samtidigt som kandidaten har större chans att nå igenom ett traditionellt urval där bara det skrivna ordet spelar roll.

 

Bilden: Helena Larsson till vänster och Tina Tropp Jerresand, delgare i rekryteringsföretaget Pointpeople.