platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige ett av få länder med tillväxt för utländsk turism
Sommaren 2009 innebar en mycket positiv utveckling när det gäller antalet utländska besökare till Sverige. Med ett plus på 8,7 procent ligger Sverige förmodligen bäst till i jämförelse med andra länder i Europa.

Tillväxtverket offentliggjorde idag sommarens officiella övernattningsstatistik för utländska övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem.

- Den första orsaken är att svenska destinationer och upplevelser som attraherar en internationell målgrupp har blivit allt bättre och har nu nått det vi kallar för exportmognad. De står sig väl i den internationella konkurrensen där ute, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

– I Danmark har vi lanserat Sverige som danskarnas andra hemmamarknad och det har givit ordentlig effekt. Här ser vi tydligt vilken skillnad ett nära samarbete mellan många aktörer inom både offentlig och privat sektor i södra Sverige gör när vi knyter ihop deras olika erbjudanden med smarta, digitala marknadsföringslösningar i många kommunikationskanaler, säger Thomas Brühl. Ökning av dansk turism somaren 2009 är hela 50 procent.

– Ökad tillgänglighet till Sverige genom fler direktflyg är en tredje bidragande orsak till den positiva utvecklingen och sist men inte minst har den gynnsamma kronkursen på senare tid skapat grädde på moset för utländska besökare i Sverige – det är idag billigt att vara turist i vårt land jämfört med många andra länder, menar Thomas Brühl.

Privatresande och utländska besökare gav rekordvolymer
Under sommaren 2009 ökade volymerna på svenska hotell, stugbyar och vandrarhem med 5,6 procent och hamnade därmed över förra årets rekordnivåer. De utländska besökarnas övernattningar ökade med 8,7 procent. Även svenskarnas inhemska övernattningar ökade.

Trots rådande lågkonjunktur visar sommarens höga volymer att privatresandet och besökare från utlandet kan bidra med både exportintäkter och sysselsättning. Ökad marknadsföring i våra grannländer och en svag krona har bidragit till en växande ström av utländska besökare. Valutasituationen ger dock bara en kortvarig effekt och är inget som på sikt kan stärka turismen eller den svenska turistnäringen.

Totalt genererade sommaren 11,5 miljoner övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem. Förutom de nordiska närmarknaderna som ökade med nästan 25 procent ökade den inhemska marknaden med 4,5 procent. De utomeuropeiska marknaderna tappade 1 procent under sommaren (juni - aug).

Boendeintäkterna ökade med totalt 4,6 procent. Störst ökning hade Västra Götaland, där intäkterna ökade med 53 miljoner kronor, följt av Skåne som ökade med nästan 31 miljoner kronor. För hotellen, som står för cirka 88 procent av de totala boendeintäkterna under sommaren, ökade antalet sålda rum med tre procent men logiintäkten per sålt rum minskade med 0,7 procent.