platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige ett av få länder med tillväxt för utländsk turism
Sommaren 2009 innebar en mycket positiv utveckling när det gäller antalet utländska besökare till Sverige. Med ett plus på 8,7 procent ligger Sverige förmodligen bäst till i jämförelse med andra länder i Europa.

Tillväxtverket offentliggjorde idag sommarens officiella övernattningsstatistik för utländska övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem.

- Den första orsaken är att svenska destinationer och upplevelser som attraherar en internationell målgrupp har blivit allt bättre och har nu nått det vi kallar för exportmognad. De står sig väl i den internationella konkurrensen där ute, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

– I Danmark har vi lanserat Sverige som danskarnas andra hemmamarknad och det har givit ordentlig effekt. Här ser vi tydligt vilken skillnad ett nära samarbete mellan många aktörer inom både offentlig och privat sektor i södra Sverige gör när vi knyter ihop deras olika erbjudanden med smarta, digitala marknadsföringslösningar i många kommunikationskanaler, säger Thomas Brühl. Ökning av dansk turism somaren 2009 är hela 50 procent.

– Ökad tillgänglighet till Sverige genom fler direktflyg är en tredje bidragande orsak till den positiva utvecklingen och sist men inte minst har den gynnsamma kronkursen på senare tid skapat grädde på moset för utländska besökare i Sverige – det är idag billigt att vara turist i vårt land jämfört med många andra länder, menar Thomas Brühl.

Privatresande och utländska besökare gav rekordvolymer
Under sommaren 2009 ökade volymerna på svenska hotell, stugbyar och vandrarhem med 5,6 procent och hamnade därmed över förra årets rekordnivåer. De utländska besökarnas övernattningar ökade med 8,7 procent. Även svenskarnas inhemska övernattningar ökade.

Trots rådande lågkonjunktur visar sommarens höga volymer att privatresandet och besökare från utlandet kan bidra med både exportintäkter och sysselsättning. Ökad marknadsföring i våra grannländer och en svag krona har bidragit till en växande ström av utländska besökare. Valutasituationen ger dock bara en kortvarig effekt och är inget som på sikt kan stärka turismen eller den svenska turistnäringen.

Totalt genererade sommaren 11,5 miljoner övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem. Förutom de nordiska närmarknaderna som ökade med nästan 25 procent ökade den inhemska marknaden med 4,5 procent. De utomeuropeiska marknaderna tappade 1 procent under sommaren (juni - aug).

Boendeintäkterna ökade med totalt 4,6 procent. Störst ökning hade Västra Götaland, där intäkterna ökade med 53 miljoner kronor, följt av Skåne som ökade med nästan 31 miljoner kronor. För hotellen, som står för cirka 88 procent av de totala boendeintäkterna under sommaren, ökade antalet sålda rum med tre procent men logiintäkten per sålt rum minskade med 0,7 procent.