nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår för Ystad Saltsjöbad

Fjolåret blev ett rekordår för Ystad Saltsjöbad, YSB, på många sätt. Flera utmärkelser och nomineringar, däribland Best Business Hotel in Sweden av World Luxury Hotel Awards, kröntes av ett nytt omsättningsrekord för den klassiska strandanläggningen. Spa-avdelningen byggdes ut med The Creek Experiences och i år fortsätter hotellet utvecklingen med nya restauranger och uppgradering av rum.

Omsättningen på 124 miljoner kronor är en ökning med 15 procent mot det tidigare rekordåret 2011.

– Vi har målmedvetet satsat med fokus på gästnöjdhet och det är glädjande att se att det ger resultat, säger vd Anders Nilsson.

World Luxury Awards, som belönar världens främsta lyxhotell och spa-anläggningar, korade förra året Ystad Saltsjöbad till Best Business Hotel in Sweden. Anläggningen valdes til Årets företagare i Skåne, och hamnade på en hedervärd andraplats i riksomfattande Årets företagare. Hotellet var också finalist i Svenska Turistgalan 2012 som arrangerats av Svenska Turistnäringen i kategorin Årets comeback. Magasinet Skåne utsåg också Ystad Saltsjöbad till Bästa hotell i Skåne 2012.

– Nyckeln till vår framgång är ingen slump, säger Anders Nilsson. Våra medarbetare arbetar här av en anledning, de har en attityd till service och vet hur man bemöter gäster. Deras engagemang präglar såväl helhet som detaljer i mötet med gästerna.

Ystad Saltsjöbad har anor från slutet av 1800-talet som en mötesplats i södra Sverige, men det är genom utveckling och nysatsningar som dragningskraften har intensifierats på senare år. Salt Creek Spa byggdes under året ut med 300 kvadratmeter, resultatet blev The Creek Experince, en upplevelsebaserad anläggning i tropisk regnskogsmiljö. "En upplevelse som letar sig under skinnet", skrev tidningen Plaza Kvinna i sitt omdöme.

– Vi arbetar med ambitionen att ge fler människor en anledning att resa hit, och vi fokuserar på upplevelsen här, säger Anders Nilsson, som nu riktar blicken framåt. Ystad Saltsjöbad ska utvecklas och förnyas även på det gastronomiska området. Tre nya restaranger öppnar under början av året.

– Många pratar om lågkonjunktur men vi tror att det är rätt att satsa just då, säger Anders Nilsson.

 

Bilden: Kanske är det guld som rinner ned i YSBs spaupplevelse?