platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
mat och möten
KOKS i Torshavn, Färöarna,
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15–17 april.
mässor skapar möten
Nolia Karriär i Umeå
en av de största hittills.
Awarded
Scandic får tillgänglighetspris
och inbjudan att tala vid FN-kontoret i Wien.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår för Ystad Saltsjöbad

Fjolåret blev ett rekordår för Ystad Saltsjöbad, YSB, på många sätt. Flera utmärkelser och nomineringar, däribland Best Business Hotel in Sweden av World Luxury Hotel Awards, kröntes av ett nytt omsättningsrekord för den klassiska strandanläggningen. Spa-avdelningen byggdes ut med The Creek Experiences och i år fortsätter hotellet utvecklingen med nya restauranger och uppgradering av rum.

Omsättningen på 124 miljoner kronor är en ökning med 15 procent mot det tidigare rekordåret 2011.

– Vi har målmedvetet satsat med fokus på gästnöjdhet och det är glädjande att se att det ger resultat, säger vd Anders Nilsson.

World Luxury Awards, som belönar världens främsta lyxhotell och spa-anläggningar, korade förra året Ystad Saltsjöbad till Best Business Hotel in Sweden. Anläggningen valdes til Årets företagare i Skåne, och hamnade på en hedervärd andraplats i riksomfattande Årets företagare. Hotellet var också finalist i Svenska Turistgalan 2012 som arrangerats av Svenska Turistnäringen i kategorin Årets comeback. Magasinet Skåne utsåg också Ystad Saltsjöbad till Bästa hotell i Skåne 2012.

– Nyckeln till vår framgång är ingen slump, säger Anders Nilsson. Våra medarbetare arbetar här av en anledning, de har en attityd till service och vet hur man bemöter gäster. Deras engagemang präglar såväl helhet som detaljer i mötet med gästerna.

Ystad Saltsjöbad har anor från slutet av 1800-talet som en mötesplats i södra Sverige, men det är genom utveckling och nysatsningar som dragningskraften har intensifierats på senare år. Salt Creek Spa byggdes under året ut med 300 kvadratmeter, resultatet blev The Creek Experince, en upplevelsebaserad anläggning i tropisk regnskogsmiljö. "En upplevelse som letar sig under skinnet", skrev tidningen Plaza Kvinna i sitt omdöme.

– Vi arbetar med ambitionen att ge fler människor en anledning att resa hit, och vi fokuserar på upplevelsen här, säger Anders Nilsson, som nu riktar blicken framåt. Ystad Saltsjöbad ska utvecklas och förnyas även på det gastronomiska området. Tre nya restaranger öppnar under början av året.

– Många pratar om lågkonjunktur men vi tror att det är rätt att satsa just då, säger Anders Nilsson.

 

Bilden: Kanske är det guld som rinner ned i YSBs spaupplevelse?