Den nya Mathallen i Oslo har blivit stor succé, med runt 60 000 besökare varje vecka sedan premiäröppningen tidigare i höstas.
– Det har varit en mycket god tillströmning, som resulterat i fullsatta lokaler från morgon till kväll, berättar marknadsansvarige Frode Rønne Malmo. Målet inför 2013 är minst 80 000 besökare per månad, det vill säga närmare en miljon kunder under kommande år.
Mathallen ligger i det nya trendiga området Vulkan vid Akerselva, och lockar med 33 restauranger, barer och affärer med fokus på norsk kvalitetsmat och dryck. Men det bjuds även på matinfluenser från bl a medelhavsländerna och Asien.
Den gamla och varsamt renoverade stålfabriksbyggnaden är tänkt att bli ett centrum för norsk matkultur och en attraktion i sig.
Aspelin Ramm, företaget bakom satsningen, har inspirerats av andra framgångsrika matmarknader som Torvhallerne i Köpenhamn och Borrough Market i London.