platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Besökare under tennisveckorna ger högt betyg till Båstad

Omkring 190 000 besökare kommer till Båstad och Skåne i samband med Swedish Open-turneringarna i tennis. Under de två tennisveckorna omsätter de besökarna 282 miljoner kronor. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne, Båstad kommun, Båstad turism och Båstad näringsliv.

Besökarna, varav majoriteten kommer från Sverige, gav Båstad och Bjärehalvön ett högt betyg som besöksmål. Nittiofem procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”, och medelbetyget blir 4,4 på en femgradig skala.

Swedish Open är ett klassiskt tennisevenemang som arrangeras varje år i Båstad. Det lockar spelare ur den svenska eliten och världseliten på dam- och herrsidan. Tennisveckorna har blivit ett begrepp även ur turism- och nöjessynpunkt, och många svenska kändisar passar på att besöka orten för att uppleva tennis och nöjesliv under de två tennisveckorna.

– Eventet har mycket stor betydelse för näringslivet i Båstad och hela regionen. Det sätter orten, Skåne och Sverige på världskartan, säger Karin Bengtsson, turismchef i Båstad.

– Swedish Open är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett nationellt perspektiv. Det är ett av de tre största årligen återkommande evenemangen i landet vad gäller genererad turismomsättning, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Tjugosex procent av de svarande anger att de i första hand är i Båstad för att titta på tennis. Även nöjeslivet och att mer allmänt fira semester är vanliga anledningar till vistelsen, med vardera ungefär 15 procent av svaren. Besökarnas positiva inställning speglas också av att 72 procent av de svarande anger det som ”mycket troligt” att de besöker Båstad igen nästa sommar.

Femtiofem procent av de svarande har tittat på tennis i samband med besöket i Båstad. Enligt den officiella statistiken såldes omkring 73 000 biljetter till de turneringarna, 51 000 till herrarnas och 22 000 till damernas Swedish Open.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som på uppdrag av Event in Skåne, Båstad Turism, Båstad kommun och Båstad Näringsliv har undersökt och utvärderat vilka ekonomiska effekter tennisturneringarna har i Båstad och övriga Skåne. Undersökningen genomfördes mellan 16 juli och 21 augusti och omfattade 431 enkäter med ett slumpmässigt urval av personer som vistades i Båstad under perioden.