platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Besökare under tennisveckorna ger högt betyg till Båstad

Omkring 190 000 besökare kommer till Båstad och Skåne i samband med Swedish Open-turneringarna i tennis. Under de två tennisveckorna omsätter de besökarna 282 miljoner kronor. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne, Båstad kommun, Båstad turism och Båstad näringsliv.

Besökarna, varav majoriteten kommer från Sverige, gav Båstad och Bjärehalvön ett högt betyg som besöksmål. Nittiofem procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”, och medelbetyget blir 4,4 på en femgradig skala.

Swedish Open är ett klassiskt tennisevenemang som arrangeras varje år i Båstad. Det lockar spelare ur den svenska eliten och världseliten på dam- och herrsidan. Tennisveckorna har blivit ett begrepp även ur turism- och nöjessynpunkt, och många svenska kändisar passar på att besöka orten för att uppleva tennis och nöjesliv under de två tennisveckorna.

– Eventet har mycket stor betydelse för näringslivet i Båstad och hela regionen. Det sätter orten, Skåne och Sverige på världskartan, säger Karin Bengtsson, turismchef i Båstad.

– Swedish Open är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett nationellt perspektiv. Det är ett av de tre största årligen återkommande evenemangen i landet vad gäller genererad turismomsättning, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Tjugosex procent av de svarande anger att de i första hand är i Båstad för att titta på tennis. Även nöjeslivet och att mer allmänt fira semester är vanliga anledningar till vistelsen, med vardera ungefär 15 procent av svaren. Besökarnas positiva inställning speglas också av att 72 procent av de svarande anger det som ”mycket troligt” att de besöker Båstad igen nästa sommar.

Femtiofem procent av de svarande har tittat på tennis i samband med besöket i Båstad. Enligt den officiella statistiken såldes omkring 73 000 biljetter till de turneringarna, 51 000 till herrarnas och 22 000 till damernas Swedish Open.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som på uppdrag av Event in Skåne, Båstad Turism, Båstad kommun och Båstad Näringsliv har undersökt och utvärderat vilka ekonomiska effekter tennisturneringarna har i Båstad och övriga Skåne. Undersökningen genomfördes mellan 16 juli och 21 augusti och omfattade 431 enkäter med ett slumpmässigt urval av personer som vistades i Båstad under perioden.