nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Besökare under tennisveckorna ger högt betyg till Båstad

Omkring 190 000 besökare kommer till Båstad och Skåne i samband med Swedish Open-turneringarna i tennis. Under de två tennisveckorna omsätter de besökarna 282 miljoner kronor. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne, Båstad kommun, Båstad turism och Båstad näringsliv.

Besökarna, varav majoriteten kommer från Sverige, gav Båstad och Bjärehalvön ett högt betyg som besöksmål. Nittiofem procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”, och medelbetyget blir 4,4 på en femgradig skala.

Swedish Open är ett klassiskt tennisevenemang som arrangeras varje år i Båstad. Det lockar spelare ur den svenska eliten och världseliten på dam- och herrsidan. Tennisveckorna har blivit ett begrepp även ur turism- och nöjessynpunkt, och många svenska kändisar passar på att besöka orten för att uppleva tennis och nöjesliv under de två tennisveckorna.

– Eventet har mycket stor betydelse för näringslivet i Båstad och hela regionen. Det sätter orten, Skåne och Sverige på världskartan, säger Karin Bengtsson, turismchef i Båstad.

– Swedish Open är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett nationellt perspektiv. Det är ett av de tre största årligen återkommande evenemangen i landet vad gäller genererad turismomsättning, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Tjugosex procent av de svarande anger att de i första hand är i Båstad för att titta på tennis. Även nöjeslivet och att mer allmänt fira semester är vanliga anledningar till vistelsen, med vardera ungefär 15 procent av svaren. Besökarnas positiva inställning speglas också av att 72 procent av de svarande anger det som ”mycket troligt” att de besöker Båstad igen nästa sommar.

Femtiofem procent av de svarande har tittat på tennis i samband med besöket i Båstad. Enligt den officiella statistiken såldes omkring 73 000 biljetter till de turneringarna, 51 000 till herrarnas och 22 000 till damernas Swedish Open.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som på uppdrag av Event in Skåne, Båstad Turism, Båstad kommun och Båstad Näringsliv har undersökt och utvärderat vilka ekonomiska effekter tennisturneringarna har i Båstad och övriga Skåne. Undersökningen genomfördes mellan 16 juli och 21 augusti och omfattade 431 enkäter med ett slumpmässigt urval av personer som vistades i Båstad under perioden.