platsannonser
nyheter
hotellnytt
Raffles fortsätter sin strategiska expansion
– öppnar två nya hotell i Asien.
19-21 November 2019
IBTM World lanserar:
Event Business Accelerator.
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
RSS
rss_icon
Länkar
Halmstad startar CVB vid årsskiftet

Halmstad startar en Convention Bureau, CVB, vid årsskiftet. En CVBs främsta ansvar är att marknadsföra destinationen den representerar genom att hjälpa dem som bor och arbetar på orten, ofta vid högskolor, sjukhus, forskningsintensiva organisationer och myndigheter, att bjuda in till och genomföra möten, kongresser, utställningar och andra events på den egna hemorten. Att få fler att våga räcka upp handen och bjuda in ett möte till sin region.

– Arbetet med att ta fram bra förutsättningar för en Convention Bureau har under det senaste året gett oss flera aha-upplevelser om vad vi kan åstadkomma också genom möten som skapar innovationer, bygger nätverk och underlättar rekryteringar. Alla politiker är överens om att det är en betydelsefull motor för den fortsatta tillväxten i Halmstad och viktig för hela destinationsutvecklingen, säger Johan F Lundberg, vd för Halmstad & Co och ansvarig för startande av Halmstad CVB.

En CVB ägs alltid av en stad, men drivs i samarbete med hotell, restauranger, mötesanläggningar, stora lokalhållare, arenor och transportörer med flera eftersom det är där möten genomförs och service ges.

– Det här har vi väntat på. Det är ett viktigt steg för att utveckla Halmstad som kongress- och evenemangstad. Genom ökad samverkan kan vi ligga långt framme i konkurrensen, säger Elisabeth Haglund vd för Hotel Tylösand.

– Det är viktigt att destinationen marknadsförs utanför Halmstad. Tillsammans med Halmstad CVB ser vi fram emot att bearbeta nya marknader och skapa nya affärer för staden, säger Carina Robertsson och Ann-Charlotte Ericsson på Halmstad Kongressbyrå.

– Planeringsarbetet fortsätter med att ta fram en strategi för det fortsatta arbetet samt en affärs- och marknadsplan säger Johan F Lundberg. Målet är att vara igång till årsskiftet. Vi arbetar just nu också med organisationen för CVBn.

Bilden: Johan F Lundberg, vd för Halmstad & Co.