nyheter
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
Ny satsning
Halländsk matkultur
flyttar in på Stora torg i Halmstad.
bygger motståndskraft
IMEX Group investerar
med nio nya anställningar.
näringsförbudet kvarstår
Öppet brev till regeringen:
Rikta regelverket rätt!
kraftsamling
Lärosäten Väst
- ny allians för ökat samarbete i Västsverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Halmstad startar CVB vid årsskiftet

Halmstad startar en Convention Bureau, CVB, vid årsskiftet. En CVBs främsta ansvar är att marknadsföra destinationen den representerar genom att hjälpa dem som bor och arbetar på orten, ofta vid högskolor, sjukhus, forskningsintensiva organisationer och myndigheter, att bjuda in till och genomföra möten, kongresser, utställningar och andra events på den egna hemorten. Att få fler att våga räcka upp handen och bjuda in ett möte till sin region.

– Arbetet med att ta fram bra förutsättningar för en Convention Bureau har under det senaste året gett oss flera aha-upplevelser om vad vi kan åstadkomma också genom möten som skapar innovationer, bygger nätverk och underlättar rekryteringar. Alla politiker är överens om att det är en betydelsefull motor för den fortsatta tillväxten i Halmstad och viktig för hela destinationsutvecklingen, säger Johan F Lundberg, vd för Halmstad & Co och ansvarig för startande av Halmstad CVB.

En CVB ägs alltid av en stad, men drivs i samarbete med hotell, restauranger, mötesanläggningar, stora lokalhållare, arenor och transportörer med flera eftersom det är där möten genomförs och service ges.

– Det här har vi väntat på. Det är ett viktigt steg för att utveckla Halmstad som kongress- och evenemangstad. Genom ökad samverkan kan vi ligga långt framme i konkurrensen, säger Elisabeth Haglund vd för Hotel Tylösand.

– Det är viktigt att destinationen marknadsförs utanför Halmstad. Tillsammans med Halmstad CVB ser vi fram emot att bearbeta nya marknader och skapa nya affärer för staden, säger Carina Robertsson och Ann-Charlotte Ericsson på Halmstad Kongressbyrå.

– Planeringsarbetet fortsätter med att ta fram en strategi för det fortsatta arbetet samt en affärs- och marknadsplan säger Johan F Lundberg. Målet är att vara igång till årsskiftet. Vi arbetar just nu också med organisationen för CVBn.

Bilden: Johan F Lundberg, vd för Halmstad & Co.