platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
hotellnytt
Scandic lanserar nytt hotellvarumärke
öppnar fem hotell som ska heta Scandic GO.
utvidgat uppdrag
Radissons Chef för Nordeuropa
blir också Senior Vice President i Storbritannien, Irland och Västeuropa.
Hållbarhet
Stockholmsmässan byter
bränsle och minskar sin klimatpåverkan.
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
RSS
rss_icon
Länkar
Halmstad startar CVB vid årsskiftet

Halmstad startar en Convention Bureau, CVB, vid årsskiftet. En CVBs främsta ansvar är att marknadsföra destinationen den representerar genom att hjälpa dem som bor och arbetar på orten, ofta vid högskolor, sjukhus, forskningsintensiva organisationer och myndigheter, att bjuda in till och genomföra möten, kongresser, utställningar och andra events på den egna hemorten. Att få fler att våga räcka upp handen och bjuda in ett möte till sin region.

– Arbetet med att ta fram bra förutsättningar för en Convention Bureau har under det senaste året gett oss flera aha-upplevelser om vad vi kan åstadkomma också genom möten som skapar innovationer, bygger nätverk och underlättar rekryteringar. Alla politiker är överens om att det är en betydelsefull motor för den fortsatta tillväxten i Halmstad och viktig för hela destinationsutvecklingen, säger Johan F Lundberg, vd för Halmstad & Co och ansvarig för startande av Halmstad CVB.

En CVB ägs alltid av en stad, men drivs i samarbete med hotell, restauranger, mötesanläggningar, stora lokalhållare, arenor och transportörer med flera eftersom det är där möten genomförs och service ges.

– Det här har vi väntat på. Det är ett viktigt steg för att utveckla Halmstad som kongress- och evenemangstad. Genom ökad samverkan kan vi ligga långt framme i konkurrensen, säger Elisabeth Haglund vd för Hotel Tylösand.

– Det är viktigt att destinationen marknadsförs utanför Halmstad. Tillsammans med Halmstad CVB ser vi fram emot att bearbeta nya marknader och skapa nya affärer för staden, säger Carina Robertsson och Ann-Charlotte Ericsson på Halmstad Kongressbyrå.

– Planeringsarbetet fortsätter med att ta fram en strategi för det fortsatta arbetet samt en affärs- och marknadsplan säger Johan F Lundberg. Målet är att vara igång till årsskiftet. Vi arbetar just nu också med organisationen för CVBn.

Bilden: Johan F Lundberg, vd för Halmstad & Co.