platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
11-12 maj 2022, Kistamässan
Internationell konferens och mässa
inom Smart City kommer till Stockholm.
möten & Affärer
Nine Yards
går samman med Eventyr.
5-6 feb kostnadsfritt
Science Week 2-6 februari
för en hållbar värld - 60 programpunkter som livesänds digitalt.
upp till 30 personer
Scandic stärker erbjudandet för digital självbetjäning
– gäster kan nu boka möten direkt på webben.
11-12 mars 2022
Karlstad får ny golfmässa
– Scandinavian Golf Fair.
safety & Security
Norge utsetts till världens säkraste land
UAE kom på andra plats, men är säkrast när han går ensam.
30 intervjuer
Forskningsrapport om hybridevent släppt av IAPCO och AIPC
Inblick i hur hybridevent har utvecklats och de möjliga vägarna framåt.
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades på IBTM World Barcelona 2021
Hyllas som enorm framgång av både besökare och av arrangörerna.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
Får ny form och tar grepp om branschens viktigaste frågor.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk mötesmarknad mot nolltillväxt nästa år

Svenska företags planerade behov av möten utanför egna lokaler, konferensindikatorn, pekar på nolltillväxt nästa år. Indikatorn har haft en negativ utveckling sedan i augusti 2011 och börjar närma sig noll.

Det här innebär att företagens mötesbehov i genomsnitt är oförändrat det kommande året. Sexton procent av bolagen tänker genomföra fler konferenser, 14 procent säger att de i någon omfattning ska hålla färre möten.

– Konferensindikatorn är ett nyckeltal som bekräftar att företagen drar ner i sin budgetplanering inför nästa år. Det är dock inte en katastrofplanering à la 2008, utan snarare en reaktion på rådande marknadsoroligheter säger Jan Borg, vice vd på Resegeometri Nordic .

Nordic Choice Hotels och Radisson Blu Hotels är mötesköparnas nya favoriter.

I novembermätningen 2012 får de båda hotellkedjorna marknadens högsta rekommendationsindex i konferenssammanhang. De får dessutom det högsta betyget på två av tre kundnöjdhetsparametrar som är viktigast enligt inköparna. Viking Line vinner med god marginal på den tredje parametern som är värde för pengarna.