platsannonser
Projektledare
till Akademikonferen.s
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
forskning skapar möten
Mångmiljonsatsning
på svensk handelsforskning.
event skapar möten
Stort medieintresse
och stark turistekonomisk omsättning för SM-veckan Piteå.
23-25 november
Nordens största forum
för debatt och samtal om mänskliga rättigheter till Helsingborg 2023.
Hotellnytt
Scandic och Niam
bakom totalrenovering av Ariadne hotell i Värtahamnen.
hotellnytt
Scandics största hotell hittills öppnar i Köpenhamn
– nordiskt spa och kock från Michelinrestaurang.
hotellnytt
Comfort Hotel Arlanda Airport vinner
“New Hotel Of The Year” och “Comfort Hotel Of The Year”.
Plats för möten
The Park flyttar in i Forskaren
– Förstärker mötesplats för life science
Framtiden är här. Kan du se den?
Svenska Möten
satsar på att utbilda kockar i hållbarhet.
23-25 september
Bokmässans Crimetimetema i höst:
Skrivarskola, snutfika och lögndetektorer.
Framtiden är här
Sigtunahöjden
erbjuder fler laddplatser för alla.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk mötesmarknad mot nolltillväxt nästa år

Svenska företags planerade behov av möten utanför egna lokaler, konferensindikatorn, pekar på nolltillväxt nästa år. Indikatorn har haft en negativ utveckling sedan i augusti 2011 och börjar närma sig noll.

Det här innebär att företagens mötesbehov i genomsnitt är oförändrat det kommande året. Sexton procent av bolagen tänker genomföra fler konferenser, 14 procent säger att de i någon omfattning ska hålla färre möten.

– Konferensindikatorn är ett nyckeltal som bekräftar att företagen drar ner i sin budgetplanering inför nästa år. Det är dock inte en katastrofplanering à la 2008, utan snarare en reaktion på rådande marknadsoroligheter säger Jan Borg, vice vd på Resegeometri Nordic .

Nordic Choice Hotels och Radisson Blu Hotels är mötesköparnas nya favoriter.

I novembermätningen 2012 får de båda hotellkedjorna marknadens högsta rekommendationsindex i konferenssammanhang. De får dessutom det högsta betyget på två av tre kundnöjdhetsparametrar som är viktigast enligt inköparna. Viking Line vinner med god marginal på den tredje parametern som är värde för pengarna.