platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Svensk mötesmarknad mot nolltillväxt nästa år

Svenska företags planerade behov av möten utanför egna lokaler, konferensindikatorn, pekar på nolltillväxt nästa år. Indikatorn har haft en negativ utveckling sedan i augusti 2011 och börjar närma sig noll.

Det här innebär att företagens mötesbehov i genomsnitt är oförändrat det kommande året. Sexton procent av bolagen tänker genomföra fler konferenser, 14 procent säger att de i någon omfattning ska hålla färre möten.

– Konferensindikatorn är ett nyckeltal som bekräftar att företagen drar ner i sin budgetplanering inför nästa år. Det är dock inte en katastrofplanering à la 2008, utan snarare en reaktion på rådande marknadsoroligheter säger Jan Borg, vice vd på Resegeometri Nordic .

Nordic Choice Hotels och Radisson Blu Hotels är mötesköparnas nya favoriter.

I novembermätningen 2012 får de båda hotellkedjorna marknadens högsta rekommendationsindex i konferenssammanhang. De får dessutom det högsta betyget på två av tre kundnöjdhetsparametrar som är viktigast enligt inköparna. Viking Line vinner med god marginal på den tredje parametern som är värde för pengarna.