nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia går med i Västerås Convention Bureau

Resia går med i Västerås Convention Bureau för att vara med och stärka staden som konferens- och kongressdestination. Målet är att förstärka stadens attraktionskraft nationellt och internationellt, och att få fler aktörer i Västerås att vilja och våga arrangera kongresser eller konferenser på hemmaplan.

– Det finns en outnyttjad potential att få mötesbesökare till Västerås och regionen. Vi hoppas kunna bidra till att få fler företag, föreningar och forskare att våga ta på sig större arrangemang och vara värd i sin egen stad, säger Karolina Fägerblad, resebyråchef i Västerås.

Kongresser är en lönsam affär. Enligt siffror från Stockholm Visitors Board omsätter en kongressbesökare i Stockholm ungefär 5 200 kronor per dygn och i en stad av Västerås storlek ungefär 3 900 kronor per dygn under en internationell kongress.

– Vi tror att många företagare i Västerås vill, men kanske inte vågar, ta på sig större arrangemang. Vi finns gärna med som ett stöd och en medspelare genom hela processen så att de vågar ta på sig värdskapet, säger Karolina Fägerblad.

Resia har funnits i Västerås sedan 2007 och har fokus på semesterresor, affärsresor och konferenser. Nu breddar företaget verksamheten till att också omfatta kongresser, ett område som Resia har lyckats med i städer som till exempel Uppsala, Borås, Sundsvall, Piteå och Linköping. Att Resia har en stark lokal förankring där de är verksamma, har enligt Karolina Fägerblad, varit avgörande.

– Vår grundfilosofi är att vara lokalt närvarande, det skiljer oss från våra konkurrenter. Vi kan vår marknad och har koll på allt från anläggningar, hotell och cateringföretag till udda middagslokaler.