platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia går med i Västerås Convention Bureau

Resia går med i Västerås Convention Bureau för att vara med och stärka staden som konferens- och kongressdestination. Målet är att förstärka stadens attraktionskraft nationellt och internationellt, och att få fler aktörer i Västerås att vilja och våga arrangera kongresser eller konferenser på hemmaplan.

– Det finns en outnyttjad potential att få mötesbesökare till Västerås och regionen. Vi hoppas kunna bidra till att få fler företag, föreningar och forskare att våga ta på sig större arrangemang och vara värd i sin egen stad, säger Karolina Fägerblad, resebyråchef i Västerås.

Kongresser är en lönsam affär. Enligt siffror från Stockholm Visitors Board omsätter en kongressbesökare i Stockholm ungefär 5 200 kronor per dygn och i en stad av Västerås storlek ungefär 3 900 kronor per dygn under en internationell kongress.

– Vi tror att många företagare i Västerås vill, men kanske inte vågar, ta på sig större arrangemang. Vi finns gärna med som ett stöd och en medspelare genom hela processen så att de vågar ta på sig värdskapet, säger Karolina Fägerblad.

Resia har funnits i Västerås sedan 2007 och har fokus på semesterresor, affärsresor och konferenser. Nu breddar företaget verksamheten till att också omfatta kongresser, ett område som Resia har lyckats med i städer som till exempel Uppsala, Borås, Sundsvall, Piteå och Linköping. Att Resia har en stark lokal förankring där de är verksamma, har enligt Karolina Fägerblad, varit avgörande.

– Vår grundfilosofi är att vara lokalt närvarande, det skiljer oss från våra konkurrenter. Vi kan vår marknad och har koll på allt från anläggningar, hotell och cateringföretag till udda middagslokaler.