platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia går med i Västerås Convention Bureau

Resia går med i Västerås Convention Bureau för att vara med och stärka staden som konferens- och kongressdestination. Målet är att förstärka stadens attraktionskraft nationellt och internationellt, och att få fler aktörer i Västerås att vilja och våga arrangera kongresser eller konferenser på hemmaplan.

– Det finns en outnyttjad potential att få mötesbesökare till Västerås och regionen. Vi hoppas kunna bidra till att få fler företag, föreningar och forskare att våga ta på sig större arrangemang och vara värd i sin egen stad, säger Karolina Fägerblad, resebyråchef i Västerås.

Kongresser är en lönsam affär. Enligt siffror från Stockholm Visitors Board omsätter en kongressbesökare i Stockholm ungefär 5 200 kronor per dygn och i en stad av Västerås storlek ungefär 3 900 kronor per dygn under en internationell kongress.

– Vi tror att många företagare i Västerås vill, men kanske inte vågar, ta på sig större arrangemang. Vi finns gärna med som ett stöd och en medspelare genom hela processen så att de vågar ta på sig värdskapet, säger Karolina Fägerblad.

Resia har funnits i Västerås sedan 2007 och har fokus på semesterresor, affärsresor och konferenser. Nu breddar företaget verksamheten till att också omfatta kongresser, ett område som Resia har lyckats med i städer som till exempel Uppsala, Borås, Sundsvall, Piteå och Linköping. Att Resia har en stark lokal förankring där de är verksamma, har enligt Karolina Fägerblad, varit avgörande.

– Vår grundfilosofi är att vara lokalt närvarande, det skiljer oss från våra konkurrenter. Vi kan vår marknad och har koll på allt från anläggningar, hotell och cateringföretag till udda middagslokaler.