platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordsommar i gästnätter i Göteborg
Antalet gästnätter – måttet på antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, campingplatser och stugbyar – i regionen uppgick under tremånadersperioden juni-augusti till 1 229 582, en ökning med 0,5 procent jämfört med förra året.

Under årets första åtta månader uppgick gästnätterna till 2 497 833, en ökning med två procent. Det är en rekordsiffra och betyder att Göteborg under 2012 sannolikt för 21:a året i rad ökar antalet gästnätter.

Göteborg har under året fått ett nytt storhotell, Clarion Hotel Post, vilket ökat kapaciteten med 500 nya rum. Det påverkade beläggningsgraden, men Göteborg kommer ut bäst av storstäderna och hotellen kunde ändå öka lönsamheten i juli räknat per disponibelt rum.

Beläggningen i Stor-Göteborg var 66 procent under sommarmånaderna, medan Stor-Stockholm hade 65 och Malmö 61.

– Det är fantastiska siffror för Göteborgsregionen trots det trista sommarvädret, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Det finns flera skäl till att gästnätterna ökat – många talar ju om supersommaren i Göteborg med en rad lyckade evenemang. Men också om hur Liseberg fortsätter att spela en viktig roll.

Gästnätter är det internationellt vedertagna och mest använda måttet på turistisk destinationsutveckling.

– Ju fler turister desto högre totalkonsumtion, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig för Göteborg & Co.