platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordsommar i gästnätter i Göteborg
Antalet gästnätter – måttet på antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, campingplatser och stugbyar – i regionen uppgick under tremånadersperioden juni-augusti till 1 229 582, en ökning med 0,5 procent jämfört med förra året.

Under årets första åtta månader uppgick gästnätterna till 2 497 833, en ökning med två procent. Det är en rekordsiffra och betyder att Göteborg under 2012 sannolikt för 21:a året i rad ökar antalet gästnätter.

Göteborg har under året fått ett nytt storhotell, Clarion Hotel Post, vilket ökat kapaciteten med 500 nya rum. Det påverkade beläggningsgraden, men Göteborg kommer ut bäst av storstäderna och hotellen kunde ändå öka lönsamheten i juli räknat per disponibelt rum.

Beläggningen i Stor-Göteborg var 66 procent under sommarmånaderna, medan Stor-Stockholm hade 65 och Malmö 61.

– Det är fantastiska siffror för Göteborgsregionen trots det trista sommarvädret, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Det finns flera skäl till att gästnätterna ökat – många talar ju om supersommaren i Göteborg med en rad lyckade evenemang. Men också om hur Liseberg fortsätter att spela en viktig roll.

Gästnätter är det internationellt vedertagna och mest använda måttet på turistisk destinationsutveckling.

– Ju fler turister desto högre totalkonsumtion, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig för Göteborg & Co.