platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordsommar i gästnätter i Göteborg
Antalet gästnätter – måttet på antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, campingplatser och stugbyar – i regionen uppgick under tremånadersperioden juni-augusti till 1 229 582, en ökning med 0,5 procent jämfört med förra året.

Under årets första åtta månader uppgick gästnätterna till 2 497 833, en ökning med två procent. Det är en rekordsiffra och betyder att Göteborg under 2012 sannolikt för 21:a året i rad ökar antalet gästnätter.

Göteborg har under året fått ett nytt storhotell, Clarion Hotel Post, vilket ökat kapaciteten med 500 nya rum. Det påverkade beläggningsgraden, men Göteborg kommer ut bäst av storstäderna och hotellen kunde ändå öka lönsamheten i juli räknat per disponibelt rum.

Beläggningen i Stor-Göteborg var 66 procent under sommarmånaderna, medan Stor-Stockholm hade 65 och Malmö 61.

– Det är fantastiska siffror för Göteborgsregionen trots det trista sommarvädret, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Det finns flera skäl till att gästnätterna ökat – många talar ju om supersommaren i Göteborg med en rad lyckade evenemang. Men också om hur Liseberg fortsätter att spela en viktig roll.

Gästnätter är det internationellt vedertagna och mest använda måttet på turistisk destinationsutveckling.

– Ju fler turister desto högre totalkonsumtion, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig för Göteborg & Co.