nyheter
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordsommar i gästnätter i Göteborg
Antalet gästnätter – måttet på antalet övernattningar på hotell, vandrarhem, campingplatser och stugbyar – i regionen uppgick under tremånadersperioden juni-augusti till 1 229 582, en ökning med 0,5 procent jämfört med förra året.

Under årets första åtta månader uppgick gästnätterna till 2 497 833, en ökning med två procent. Det är en rekordsiffra och betyder att Göteborg under 2012 sannolikt för 21:a året i rad ökar antalet gästnätter.

Göteborg har under året fått ett nytt storhotell, Clarion Hotel Post, vilket ökat kapaciteten med 500 nya rum. Det påverkade beläggningsgraden, men Göteborg kommer ut bäst av storstäderna och hotellen kunde ändå öka lönsamheten i juli räknat per disponibelt rum.

Beläggningen i Stor-Göteborg var 66 procent under sommarmånaderna, medan Stor-Stockholm hade 65 och Malmö 61.

– Det är fantastiska siffror för Göteborgsregionen trots det trista sommarvädret, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Det finns flera skäl till att gästnätterna ökat – många talar ju om supersommaren i Göteborg med en rad lyckade evenemang. Men också om hur Liseberg fortsätter att spela en viktig roll.

Gästnätter är det internationellt vedertagna och mest använda måttet på turistisk destinationsutveckling.

– Ju fler turister desto högre totalkonsumtion, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingsansvarig för Göteborg & Co.