platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden skär ned kraftigt på Möten & Incentive

Neddragningarna drabbar också till viss del travel trade-anställda, som bland annat arbetar mot tour-operatörer internationellt, och flera tjänster i Stockholm. Men vd Thomas Brühl gör klart att det inte är färdigförhandlat. Vissa personer kan komma att erbjudas nya jobb inom organisationen.

Kommunikationsföretaget har M&I-ansvariga på åtta marknader utanför Sverige: Danmark/Norge, Tyskland, England, USA, Spanien, Frankrike och Italien. I de två sistnämnda länderna är de M&I-ansvariga personerna också landschefer.

– Med respekt för de individer det berör och att vi är mitt i diskussionen får det ta den tid det tar, säger Thomas Brühl. Vi har gått igenom flera scenarier, och det är ett av flera strategiska grepp att skära bort M&I. Det handlar också om att dra ned på kommande engångskostnader och investeringar som i fortsättningen inte blir lika omfattande.

– Om vi tidigare har legat på ett snitt av 20 procents investering i våra partnerskap inom leisure med våra partners kommer det att dras ned till cirka 15 procent i snitt, så vi slutar inte investera.

– Vårt mål är att övergången sker så smidigt som möjligt för svensk mötesindustri. Vi arbetar för att beslutet i så liten utsträckning som möjligt ska drabba våra partners och har en dialog om hur vi tillsammans ska kunna göra detta så smidigt som möjligt.

EIBTM-mässan den 27-29 november i Barcelona genomförs  enligt plan. Hur det blir med IMEX Frankfurt och den nya engelska mässan Meetings Show i London den 9-11 i juli 2013, där Visit Sweden har bokat en monterplats, är ännu inte beslutat.

– Självklart tycker jag att detta är väldigt, väldigt tråkigt att behöva genomföra. Vi har massor av värden som vi byggt upp i långa relationer bland annat ute i Europa, och vi gör allt för att behålla våra bästa kompetenser inom området.

– Det är sorgligt, men ibland måste man göra vissa vägval. Om tre månader har vi 20 miljoner kronor mindre per år till det vi vill göra, då måste beslut fattas nu som drabbar viss verksamhet. Vår affärsplan ligger fast men vi tappar i tempo. När det gäller marknadsföringen med destinationer och regioner har vi haft en tillväxt med 15-20 procent per år och ingenting pekar på att det minskar, säger Thomas Brühl.