nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden skär ned kraftigt på Möten & Incentive

Neddragningarna drabbar också till viss del travel trade-anställda, som bland annat arbetar mot tour-operatörer internationellt, och flera tjänster i Stockholm. Men vd Thomas Brühl gör klart att det inte är färdigförhandlat. Vissa personer kan komma att erbjudas nya jobb inom organisationen.

Kommunikationsföretaget har M&I-ansvariga på åtta marknader utanför Sverige: Danmark/Norge, Tyskland, England, USA, Spanien, Frankrike och Italien. I de två sistnämnda länderna är de M&I-ansvariga personerna också landschefer.

– Med respekt för de individer det berör och att vi är mitt i diskussionen får det ta den tid det tar, säger Thomas Brühl. Vi har gått igenom flera scenarier, och det är ett av flera strategiska grepp att skära bort M&I. Det handlar också om att dra ned på kommande engångskostnader och investeringar som i fortsättningen inte blir lika omfattande.

– Om vi tidigare har legat på ett snitt av 20 procents investering i våra partnerskap inom leisure med våra partners kommer det att dras ned till cirka 15 procent i snitt, så vi slutar inte investera.

– Vårt mål är att övergången sker så smidigt som möjligt för svensk mötesindustri. Vi arbetar för att beslutet i så liten utsträckning som möjligt ska drabba våra partners och har en dialog om hur vi tillsammans ska kunna göra detta så smidigt som möjligt.

EIBTM-mässan den 27-29 november i Barcelona genomförs  enligt plan. Hur det blir med IMEX Frankfurt och den nya engelska mässan Meetings Show i London den 9-11 i juli 2013, där Visit Sweden har bokat en monterplats, är ännu inte beslutat.

– Självklart tycker jag att detta är väldigt, väldigt tråkigt att behöva genomföra. Vi har massor av värden som vi byggt upp i långa relationer bland annat ute i Europa, och vi gör allt för att behålla våra bästa kompetenser inom området.

– Det är sorgligt, men ibland måste man göra vissa vägval. Om tre månader har vi 20 miljoner kronor mindre per år till det vi vill göra, då måste beslut fattas nu som drabbar viss verksamhet. Vår affärsplan ligger fast men vi tappar i tempo. När det gäller marknadsföringen med destinationer och regioner har vi haft en tillväxt med 15-20 procent per år och ingenting pekar på att det minskar, säger Thomas Brühl.